- Nie wiem, co widzi moja córka. Czym jest dla niej droga do szkoły, skoro zwykła ulica to dla niej tor przeszkód? Wyobrażam sobie, że Ruda jest jak włamywacz w banku, który musi sprytnie ograć sieć laserów, by nie włączył się alarm - mówi autorka niezwykłej książki "Wczoraj byłaś zła na zielono".
Od pokoleń słyszymy, że "ruch to zdrowie", ale teraz mamy to czarno na białym! Dr hab. n. med. Wojciech Feleszko, pediatra i immunolog, razem z zespołem przebadał 104 polskich przedszkolaków.
- Kiepski wynik egzaminu ósmoklasisty to nie koniec świata. To początek egzaminu dla rodziców - mówi nauczycielka, doradczyni zawodowa.
Dobre jedzenie czy dobry seks? Nastolatki częściej wybiorą to pierwsze. Czy rodzice w to wierzą?
"Słaby rozwój sieci mózgowych odpowiadających za panowanie nad lękiem i agresją". Skąd się biorą dzieci nieodporne psychicznie i podatne na zranienia
Niektórzy rodzice - sami jeszcze niegotowi na konsekwencje wyboru rowerka biegowego - robią krok w tył w umiejętnościach dziecka i po biegowym dają rower z bocznymi kółkami (mea culpa). Niektórzy idą na żywioł.
Baby clash. Miejsca ojca w rodzinie nie wyznacza biologia. W momencie narodzin dziecka między matką a ojcem wytwarza się pewien dystans. "To było nie do zniesienia, byłem zły na cały świat. Przyglądałem się, jak obok mnie wytwarza się jakaś cudowna więź, a ja miałem wrażenie, że jestem z niej wykluczony"
Ocena niedostateczna na koniec roku nie oznacza automatycznego braku promocji do następnej klasy. Z drugiej strony coraz więcej uczniów i rodziców widzi w powtarzaniu roku nie karę, lecz szansę.
- Przy pierwszym dziecku poddałam się woli matki, ciotek. Z drugą córką odzyskałam głos i sprawczość - Monika Płatek, Jan Hartman i Andrzej Seweryn opowiadają, czego nauczyli się od swoich dzieci.
Szwedzkie szkoły poważnie podchodzą do wyników badań nad snem i starają się przesuwać godziny rozpoczęcia lekcji dla nastolatków
Przemiana towarzyszy mi w życiu nieustannie. Dlatego postanowiłam przyjrzeć się jej, obejrzeć z różnych stron i oswoić. Agnieszka Maciąg mówi o tym, jak ją wychowano
Po diagnozie autyzm, słyszałam już tylko, że będzie źle. Że Janek nie będzie się rozwijał i nie będzie samodzielny. Nie poddałam się. Rozmowa z Sylwią Kowalską, założycielką fundacji Autism Team i Jankiem Gawrońskim, autykiem, społecznym zastępcą rzeczniczki praw dziecka.
"Wiele mi nie wyszło. Za dużo było mięsa, alkoholu i Kościoła. To są takie pozorne oczywistości: mięsko jest zdrowe, alkohol też jest na zdrowie, a Kościół daje życie wieczne. Dziś nie jem mięsa, nie piję alkoholu i nie ma mnie w Kościele". Rozmowa z dziennikarzem Piotrem Jaconiem, autorem książki "Wiktoria. Transpłciowość to nie wszystko".
Polska szkoła ocenami stoi i - przynajmniej mi, nie ukrywam - czasem trudno wyjść z torów ocenozy, w którą wkręciliśmy uczniów. Ale niektórzy się nie dają
Zawody sportowe dla dzieci to pojedynki instytucji, służące do osiągnięcia wyniku. Wykorzystywane są zasoby rodzica, jakimi są dzieci, do osiągnięcia egoistycznych celów i korzyści trenerów, czyli do wygrywania meczów, a nie rozwoju jednostki - mówi dr Tomasz Wilczewski, pedagog i nauczyciel
"Dość pasków. Sio z paskami. Nie - dla pasków na świadectwie" - napisała w mediach społecznościowych małopolska kurator oświaty, Gabriela Olszowska. Według niej same świadectwa powinny być wydawane tylko trzy razy w ciągu całej szkolnej edukacji.
Oceny nigdzie nie mają takiej wagi jak u nas. Do dziesiątego roku życia, a w niektórych krajach nawet do piętnastego, uczniowie nie są oceniani w sposób cyfrowy - mówi Katarzyna Cieciura, nauczycielka z 25-letnim stażem, w rozmowie z Moniką Redzisz
- Przepraszam młode pokolenie, że stworzyliśmy im taki świat, w którym po prostu jest ciężko żyć. To świat pełen presji, porównań, kryzysów, w którym nawet dorosłym jest ciężko, a co dopiero młodym - mówi Martyna Wojciechowska, inicjatorka projektu "Młode Głowy".
Czasem chcemy opowiedzieć o zachowaniach ryzykownych czy bardzo trudnych w nadziei, że będzie to dla dziecka przestrogą, ale skutek może być odwrotny. Z prof. dr hab. Barbara Józefik, psycholożką i psychoterapeutką, rozmawia Ewa Pągowska
Na WF-ie dzieci mogą dać upust emocjom po tym, jak przez 45 minut musiały siedzieć w skupieniu. Ważne, że się ruszają, krzyczą. Bo my w ogóle nie umiemy krzyczeć inaczej niż ze złości - mówi lekkoatletka Monika Pyrek.
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.