Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Z pewną ulgą przyjęliśmy wydane 29 kwietnia 2019 roku oświadczenie dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, prof. Jerzego Miziołka, w którym poinformował o tymczasowym przywróceniu w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku prac polskich artystek ocenzurowanych w ubiegły piątek: „Sztuki konsumpcyjnej” Natalii LL, „Pojawienia się Lou Salome” Katarzyny Kozyry oraz „Part XL. Tele Game” Grupy Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak, Karolina Wiktor). Zdjęte z wystawy dzieła są częścią kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i były wielokrotnie pokazywane w najważniejszych instytucjach sztuki na świecie, takich jak Tate Modern, Centre Pompidou czy Brooklyn Museum.

Sprzeciwiamy się cenzurowaniu kultury i ingerowaniu w wolność wypowiedzi artystycznej. Sprzeciwiamy się także pozbawianiu widzów prawa do własnych wyborów dotyczących oglądanych prac oraz ich interpretacji. Akty cenzury odbierają nie tylko wolność artystom, ale również - jak w tym przypadku - głos kobietom. Wyrażamy nadzieję, że w kolejnych odsłonach aranżacji galerii, przygotowywanych z inicjatywy dyrektora muzeum, prace kobiet, w tym artystek feministycznych, nie będą cenzurowane, ale zajmą należne im miejsce.

A Letter of Belief

With a dose of relief, we accept the statement of April 29, 2018 by director of the National Museum in Warsaw, professor Jerzy Miziołek, in which he informed about the temporary return of the works by Polish women artists removed on Friday from the Gallery of 20th and 21st Century Art at the National Museum in Warsaw - "Consumer Art" ("Sztuka konsumpcyjna") by Natalia LL, "Lou Salome's Appearance" ("Pojawienie się Lou Salome") by Katarzyna Kozyra and "Part XL. Tele Game" by Aleksandra Kubiak and Karolina Wiktor. The artworks removed from the exhibition are part of the collection of the National Museum in Warsaw and have been presented numerous times in the most important art institutions worldwide, including at Tate, Centre Pompidou, and the Brooklyn Museum.

We oppose censorship of culture and interference with artists’ right to freedom of expression and the right of the viewers to unrestricted choice regarding art they can see at art institutions and its interpretation. Acts of censorship deprive artists of the freedom of expression and in this case also deprive women of their voice. We express our hope that in the new arrangements of the gallery - currently being prepared at prof. Miziołek initiative - the works by women, including feminist artists, will not be censored but will be shown in its fully deserved place.

dr hab. Bogdan Bachorczyk, ASP Kraków

Jakub Banasiak, redaktor naczelny magazynu "Szum"

Daniel Baumann, dyrektor Kunsthalle Zurich

Elyse Benenson, kuratorka i fotografka

Claire Bishop, pisarka, profesorka City University of New York

AA Bronson, artysta, Berlin

Connie Butler, głowna kuratorka UCLA Hammer Museum, Los Angeles

Nikki Colombus, pisarka

Stuart Comer, curator Museum of Modern Art ( MoMa), Nowy Jork

Gabriella Daris, historyczka sztuki, kuratorka, krytyczka, Londyn

prof. Jeśa Denegri, krytyk sztuki, Belgrad

Clement Dirie, krytyk sztuki, Paryż

Elwira Eevr Djaltchinova, prezeska Warsaw Insitute for Modern and Contemporary Asian Art

dr Aliza Edelman, redaktorka, Woman’s Art Journal, Nowy Jork Monika Fabijańska, kuratorka, historyczka sztuki, Nowy Jork

Elena Filipovic, dyrektorka Kunsthalle Bazylea

Joy Garnett, artystka, adwokatka sztuki, National Coalition Agains Censorship, Nowy Jork

Alison Gingeras, krytyczka sztuki

Maurycy Gomulicki, artysta

Łukasz Gorczyca, Galeria Raster

Jon Hendricks, kurator wystaw Yoko Ono, konsultant ds. Fluxus MoMa, Nowy Jork

Agata Jakubowska, krytyczka sztuki

Ana Janevski, kuratorka Museum of Modern Art (MoMA), Nowy Jork

Zuzanna Janin, artystka

Kim Levin, krytyk sztuki, kurator, prezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA

Norman L. Keeblatt, Prezydent AICA-USA

Krzysztof Kościuczuk, kurator Muzeum Susch

Anna Kuczyńska, projektantka mody

Dominik Kuryłek, historyk sztuki

dr Marika Kuźmicz, ASP w Warszawie

Elisabeth Lebovici, krytyczka sztuki

Guillaume Leingre, pisarz i kurator, Francja

Anka Leśniak, artystka

Dr. Kalliopi Minidoudaki, naukowczyni i kuratorka, przewodnicząca Komitetu ds. Kobiet w Sztuce, The Collage Art. Association, USA

Dorota Monkiewicz, historyczka sztuki, kuratorka

Catherine Morris, kuratorka, Brooklyn, Nowy Jork

Joanna Mytkowska, kuratorka

Ksenia Nouril, dyrektorka The Print Center, Filadelfia

Agata Nowicka, ilustratorka

Paulina Ołowska, artystka

Masza Potocka, kuratorka

Paulina Puchalska, aktywistka

Yvonne Rainer, choreografka, Nowy Jork

Agnieszka Rayzacher, Lokal 30

dr. Maura Reilly, kuratorka, Nowy Jork

Łukasz Ronduda, kurator

Anda Rottenberg, kuratorka

Anna Sańczuk, dziennikarka

Magdalena Sawon, Postmaster Gallery, Nowy Jork

Paulina Shearing, UK Government Art Collection, Londyn

Karol Sienkiewicz, krytyk sztuki

Natalia Sielewicz, kuratorka

Harley Spiller, wicedyrektor Franklin Furnace Archive, Nowy Jork

Jarosław Suchan, historyk sztuki i kurator

Monika Szczukowska, historyczka sztuki i kuratorka, Nowy Jork

Aneta Szyłak, kuratorka i historyczka sztuki

Marek Świca, historyk sztuki i kurator

Ewa Tatar, kuratorka

Biljana Tomić, direktorka NKA, Belgrad

Weronika Trojanska, artystka, pisarka, Nowy Jork

Magdalena Ujma, krytyczka sztuki

Prof. Dr. Alfried Weidinger, dyrektor Museum der bidenden Kunste, Lipsk

Susan Widerman Blog, skarbnik Franklin Furnace Archive i dyrektorka The Puppet Company, Chicago

Marta Wilson, artystka, Nowy Jork

Catherine Wood, kuratorka Tate Modern, Londyn

Hanna Wróblewska, historyczka sztuki, kuratorka

Piotr Zachara, dziennikarz

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.