Aby ułatwić dzieciom naukę ekologicznych postaw, Fundacja Nasza Ziemia oraz Procter & Gamble przygotowały kompleksowy zestaw materiałów edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych oraz konkurs na najlepszą akcję ekologiczną.
Zmiany klimatu postępują. Coraz częściej mamy do czynienia z anomaliami pogodowymi: z jednej strony ulewnymi deszczami, powodującymi lokalne podtopienia, z drugiej wieloma upalnymi dniami, prowadzącymi do dotkliwej w skutkach suszy. Wpływ na to ma przede wszystkim globalne ocieplenie, które naukowcy wiążą z wpływem, jaki nasza cywilizacja wywiera na przyrodę. Z ostatnich 20 lat, aż 18 było rekordowo ciepłych. Naukowcy ostrzegają, że bez pilnych działań, temperatura na Ziemi może podnieść się do 2060 roku o ponad 2°C w porównaniu z poziomem przedprzemysłowym. To spowoduje nieodwracalne zmiany w przyrodzie – zginie wiele gatunków zwierząt i roślin. Aby temu zapobiec, potrzebne są pilne działania. Każdy z nas ma do odegrania w tej misji dużą rolę. Ale jako rodzice – mamy podwójne zadanie. Ekologicznych postaw powinniśmy uczyć nasze dzieci w domach i szkołach. Dzięki temu rośnie szansa, że przez całe swoje życie będą odpowiednio dbać o środowisko.
Czym skorupka za młodu…
Tym, którzy jeszcze mieli wątpliwości, pandemia COVID-19 pokazała, jak wielki wpływ na środowisko wywierają nasze codzienne działania. Zaczęliśmy spędzać więcej czasu w domach, zużywając więcej wody, prądu, czy generując więcej śmieci. Tymczasem zasoby wody w Polsce porównywalne są do tych, jakie ma… Egipt. Problemem są także śmieci, które setki lat zalegają na wysypiskach, lądują w lasach, na plażach i w wodach. Aby pomóc kształtować wśród dzieci właściwe postawy, dzięki którym na co dzień będą umiały zmniejszać ślady, które pozostawiają w środowisku naturalnym Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble wspólnie stworzyły materiały edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. Projekt podzielony i dopasowany został do wieku uczniów – „Uczniowskie ekonawyki” dla klas 1-6 oraz „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” dla klas 7-8. Warto do nich zajrzeć, bo wiele zawartych w nich pomysłów może stać się inspiracją do działań, które możemy podjąć z naszymi dziećmi już teraz, w domu. Warto też materiałami zainteresować wychowawców naszych dzieci, by rozpocząć podróż po świecie ekonawyków prowadzić także w szkołach.
Aktualny kryzys klimatyczny nie pozostawia nam wyboru, musimy działać szybko i na każdym polu, dlatego też ważne jest by włączać do tych działań również dzieci. Od młodych zależy nie tylko, to ile uda nam się osiągnąć w najbliższej przyszłości, ale też postawa przyszłych pokoleń. Jednocześnie uczenie się poprzez zabawę jest bardzo efektywne, a dzięki doświadczeniu i wiedzy P&G nasza Fundacja ma szansę na realizowanie podstawowych celów, w o wiele szerszym niż do tej pory zakresie – cytat Beata Butwicka, prezes Fundacja Nasza Ziemia.
Małe działania, wielkie efekty
W ramach projektów „Uczniowskie ekonawyki” i „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” przygotowano materiały promujące pozytywne, proekologiczne nawyki w codziennym życiu, dzięki którym dzieci od najmłodszych lat mogą postępować w sposób przyjazny środowisku. Uczniowie dowiedzą się m.in. jak oszczędniej korzystać z wody podczas takich czynności, jak mycie czy zmywanie, jakie są proste sposoby, by powstawało mniej śmieci i jak te śmieci odpowiednio segregować, czy jak zużywać mniej energii elektrycznej. Wszystkie materiały powstały przy udziale kilkuosobowego, eksperckiego zespołu metodyczek wyspecjalizowanych w obszarze ekologii i nauczania na poziomie szkoły podstawowej.
Pakiet „Uczniowskich ekonawyków” – projekt dla klas 1-6 – zawiera trzy kilkuminutowe animacje, które w bardzo prosty i przystępny sposób pokazują proekologiczne zachowania, które każdy maluch będzie w stanie realizować. Pakiet „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” zawiera natomiast scenariusze zajęć oraz projekty edukacyjne, które aktywizują uczniów poprzez wykonywanie doświadczeń, eksperymentów czy gier edukacyjnych. Propozycje scenariuszy zajęć z kartami pracy dają możliwość wykorzystania ich zarówno podczas lekcji, jak i w czasie zajęć pozalekcyjnych. Planując pracę nauczyciel może realizować je w całości lub dokonać wyboru, dostosowując zadania do potrzeb, możliwości, a przede wszystkim zainteresowań uczniów. Tu znajdują się wszystkie materiały do pobrania - www.naszaziemia.pl/czystaziemia
10 tys. zł, torby i bidony
Aby jeszcze bardziej zmobilizować dzieci do proekologicznych postaw, a wiedzę sprawdzić w praktyce, Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble w ramach projektu zachęcają również szkoły do wzięcia udziału w konkursie na przeprowadzenie najciekawszej akcji ekologicznej. Wystarczy po przeprowadzeniu lekcji z wykorzystaniem pobranych materiałów, zorganizować akcję, promującą poznane ekonawyki. Można zorganizować happening online, wydać gazetkę szkolną w formie elektronicznej, zrobić zdjęcia, czy nagrać filmik – wszystko, co przyjdzie do głowy klasie. Akcję należy udokumentować i przesłać na adres konkurs@naszaziemia.pl. Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 31 marca 2021 roku, a ogłoszenie wyników będzie 14 kwietnia bieżącego roku.
Realizując nasze firmowe zobowiązania zrównoważonego rozwoju nie zapominamy o tym by dzielić się zdobytą wiedzą z najmłodszymi. Materiały edukacyjne opracowane wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia dostarczają cennych wiadomości z dziedziny ekologii, zrównoważonej konsumpcji czy segregacji odpadów, a jednocześnie zachęca do zabawy, której celem jest zdrowsza planeta. Dzieci są przyszłością dla naszej planety, jedynej którą mamy, dlatego tak ważne jest by miały pełny plecak wiedzy, z której w przyszłości będą mogły skorzystać – mówi Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.
Ambitne plany
Procter & Gamble od wielu lat angażuje się w działania na rzecz ochrony środowiska. W ramach globalnej strategii „Ambition 2030” podejmuje szereg działań, które mają pozytywnie wpływać na środowisko i społeczeństwo. Firma systematycznie zmniejsza ilość pierwotnego plastiku wykorzystywanego w opakowaniach swoich produktów. Do 2030 roku 100 proc. opakowań produktów Procter & Gamble będzie się nadawało do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Niedawno firma ogłosiła, że szampony jej marek – Head & Shoulders, Pantene, Aussie i Herbal Essences – od wiosny 2021 będą dostępne w aluminiowych butelkach wielokrotnego użytku oraz w opakowaniach uzupełniających. Pozwoli to 200 milionom gospodarstw domowych w Europie ograniczyć zużycie plastiku. Latem 2020 roku firma zobowiązała się także, że w bieżącej dekadzie jej działalność operacyjna będzie neutralna emisyjnie. Dla firmy ważne jest nie tylko zmniejszanie jej śladu środowiskowego, ale i wspieranie konsumentów zainteresowanych działaniem na rzecz zdrowia planety. Projekty, który firma realizuje razem z Fundacją Nasza Ziemia, pozwalają szerzyć wiedzę na temat proekologicznych zachowań już od najmłodszych lat.
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.