Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Aby ułatwić dzieciom naukę ekologicznych postaw, Fundacja Nasza Ziemia oraz Procter & Gamble przygotowały kompleksowy zestaw materiałów edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych oraz konkurs na najlepszą akcję ekologiczną.

Zmiany klimatu postępują. Coraz częściej mamy do czynienia z anomaliami pogodowymi: z jednej strony ulewnymi deszczami, powodującymi lokalne podtopienia, z drugiej wieloma upalnymi dniami, prowadzącymi do dotkliwej w skutkach suszy. Wpływ na to ma przede wszystkim globalne ocieplenie, które naukowcy wiążą z wpływem, jaki nasza cywilizacja wywiera na przyrodę. Z ostatnich 20 lat, aż 18 było rekordowo ciepłych. Naukowcy ostrzegają, że bez pilnych działań, temperatura na Ziemi może podnieść się do 2060 roku o ponad 2°C w porównaniu z poziomem przedprzemysłowym. To spowoduje nieodwracalne zmiany w przyrodzie – zginie wiele gatunków zwierząt i roślin. Aby temu zapobiec, potrzebne są pilne działania. Każdy z nas ma do odegrania w tej misji dużą rolę. Ale jako rodzice – mamy podwójne zadanie. Ekologicznych postaw powinniśmy uczyć nasze dzieci w domach i szkołach. Dzięki temu rośnie szansa, że przez całe swoje życie będą odpowiednio dbać o środowisko.

Czym skorupka za młodu…

Tym, którzy jeszcze mieli wątpliwości, pandemia COVID-19 pokazała, jak wielki wpływ na środowisko wywierają nasze codzienne działania. Zaczęliśmy spędzać więcej czasu w domach, zużywając więcej wody, prądu, czy generując więcej śmieci. Tymczasem zasoby wody w Polsce porównywalne są do tych, jakie ma… Egipt. Problemem są także śmieci, które setki lat zalegają na wysypiskach, lądują w lasach, na plażach i w wodach. Aby pomóc kształtować wśród dzieci właściwe postawy, dzięki którym na co dzień będą umiały zmniejszać ślady, które pozostawiają w środowisku naturalnym Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble wspólnie stworzyły materiały edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. Projekt podzielony i dopasowany został do wieku uczniów – „Uczniowskie ekonawyki” dla klas 1-6 oraz „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” dla klas 7-8. Warto do nich zajrzeć, bo wiele zawartych w nich pomysłów może stać się inspiracją do działań, które możemy podjąć z naszymi dziećmi już teraz, w domu. Warto też materiałami zainteresować wychowawców naszych dzieci, by rozpocząć podróż po świecie ekonawyków prowadzić także w szkołach.

Aktualny kryzys klimatyczny nie pozostawia nam wyboru, musimy działać szybko i na każdym polu, dlatego też ważne jest by włączać do tych działań również dzieci. Od młodych zależy nie tylko, to ile uda nam się osiągnąć w najbliższej przyszłości, ale też postawa przyszłych pokoleń. Jednocześnie uczenie się poprzez zabawę jest bardzo efektywne, a dzięki doświadczeniu i wiedzy P&G nasza Fundacja ma szansę na realizowanie podstawowych celów, w o wiele szerszym niż do tej pory zakresie – cytat Beata Butwicka, prezes Fundacja Nasza Ziemia.

Małe działania, wielkie efekty

W ramach projektów „Uczniowskie ekonawyki” i „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” przygotowano materiały promujące pozytywne, proekologiczne nawyki w codziennym życiu, dzięki którym dzieci od najmłodszych lat mogą postępować w sposób przyjazny środowisku. Uczniowie dowiedzą się m.in. jak oszczędniej korzystać z wody podczas takich czynności, jak mycie czy zmywanie, jakie są proste sposoby, by powstawało mniej śmieci i jak te śmieci odpowiednio segregować, czy jak zużywać mniej energii elektrycznej. Wszystkie materiały powstały przy udziale kilkuosobowego, eksperckiego zespołu metodyczek wyspecjalizowanych w obszarze ekologii i nauczania na poziomie szkoły podstawowej.

Pakiet „Uczniowskich ekonawyków” – projekt dla klas 1-6 – zawiera trzy kilkuminutowe animacje, które w bardzo prosty i przystępny sposób pokazują proekologiczne zachowania, które każdy maluch będzie w stanie realizować. Pakiet „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” zawiera natomiast scenariusze zajęć oraz projekty edukacyjne, które aktywizują uczniów poprzez wykonywanie doświadczeń, eksperymentów czy gier edukacyjnych. Propozycje scenariuszy zajęć z kartami pracy dają możliwość wykorzystania ich zarówno podczas lekcji, jak i w czasie zajęć pozalekcyjnych. Planując pracę nauczyciel może realizować je w całości lub dokonać wyboru, dostosowując zadania do potrzeb, możliwości, a przede wszystkim zainteresowań uczniów. Tu znajdują się wszystkie materiały do pobrania - www.naszaziemia.pl/czystaziemia

10 tys. zł, torby i bidony

Aby jeszcze bardziej zmobilizować dzieci do proekologicznych postaw, a wiedzę sprawdzić w praktyce, Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble w ramach projektu zachęcają również szkoły do wzięcia udziału w konkursie na przeprowadzenie najciekawszej akcji ekologicznej. Wystarczy po przeprowadzeniu lekcji z wykorzystaniem pobranych materiałów, zorganizować akcję, promującą poznane ekonawyki. Można zorganizować happening online, wydać gazetkę szkolną w formie elektronicznej, zrobić zdjęcia, czy nagrać filmik – wszystko, co przyjdzie do głowy klasie. Akcję należy udokumentować i przesłać na adres konkurs@naszaziemia.pl. Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 31 marca 2021 roku, a ogłoszenie wyników będzie 14 kwietnia bieżącego roku.

Realizując nasze firmowe zobowiązania zrównoważonego rozwoju nie zapominamy o tym by dzielić się zdobytą wiedzą z najmłodszymi. Materiały edukacyjne opracowane wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia dostarczają cennych wiadomości z dziedziny ekologii, zrównoważonej konsumpcji czy segregacji odpadów, a jednocześnie zachęca do zabawy, której celem jest zdrowsza planeta. Dzieci są przyszłością dla naszej planety, jedynej którą mamy, dlatego tak ważne jest by miały pełny plecak wiedzy, z której w przyszłości będą mogły skorzystać – mówi Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Ambitne plany

Procter & Gamble od wielu lat angażuje się w działania na rzecz ochrony środowiska. W ramach globalnej strategii „Ambition 2030” podejmuje szereg działań, które mają pozytywnie wpływać na środowisko i społeczeństwo. Firma systematycznie zmniejsza ilość pierwotnego plastiku wykorzystywanego w opakowaniach swoich produktów. Do 2030 roku 100 proc. opakowań produktów Procter & Gamble będzie się nadawało do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Niedawno firma ogłosiła, że szampony jej marek – Head & Shoulders, Pantene, Aussie i Herbal Essences – od wiosny 2021 będą dostępne w aluminiowych butelkach wielokrotnego użytku oraz w opakowaniach uzupełniających. Pozwoli to 200 milionom gospodarstw domowych w Europie ograniczyć zużycie plastiku. Latem 2020 roku firma zobowiązała się także, że w bieżącej dekadzie jej działalność operacyjna będzie neutralna emisyjnie. Dla firmy ważne jest nie tylko zmniejszanie jej śladu środowiskowego, ale i wspieranie konsumentów zainteresowanych działaniem na rzecz zdrowia planety. Projekty, który firma realizuje razem z Fundacją Nasza Ziemia, pozwalają szerzyć wiedzę na temat proekologicznych zachowań już od najmłodszych lat.

embed
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.