Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jak troszczyć się o wzrok, aby nie tylko widzieć lepiej, ale także wyglądać młodziej? Lekarze okuliści i optometryści Medicover Optyk mają na to sprawdzone sposoby. Przeczytaj, co robić, aby jak najlepiej o niego zadbać.

Higiena… przed ekranem i fitness dla oczu

Praca zdalna i większa liczba godzin spędzonych przed ekranami komputerów i smartfonów sprawiła, że jako społeczeństwo widzimy gorzej. Narzekamy na ostrość widzenia, na suchość oczu, na ich zmęczenie. Jeśli nie widzisz ostro z bliska i szybciej męczą Ci się oczy, warto dobrać korekcję do czytania i do komputera. Ale to może nie wystarczyć, abyś poczuła się komfortowo. Jak sobie pomóc? Optometryści Medicover mają kilka rad:

  • Rób przerwy wzrokowe według zasady 20/20/20, czyli co 20 minut patrz przez 20 sekund na kontrastowy obiekt, oddalony o co najmniej 20 stóp (6 metrów). Zanim rozpoczniesz pracę, znajdź obiekty, na które będziesz patrzeć w przerwach i ustaw budzik/minutnik lub zainstaluj odpowiednią aplikację, która przypomni Ci o koniecznej przerwie.  
  • Nawilżaj oczy – Mrugaj! Aby o tym pamiętać, przyklej karteczkę na monitorze z takim właśnie napisem. Kiedy wpatrujesz się w ekran monitora, mrugasz kilkakrotnie rzadziej. Przy skupianiu wzroku w bliskiej odległości – nawet o 60%[i]. To dlatego możesz odczuwać suchość oczu. Mrugnięcia powinny być częste i pełne (warto w ramach ćwiczenia pozaciskać mocno powieki). Jeśli to nie pomoże, dodatkowo stosuj krople nawilżające, najlepiej z kwasem hialuronowym i bez konserwantów. Pij też dużo wody.
  • Unikaj dużych różnic kontrastu – maksymalnie rozjaśniony ekran w ciemnym pomieszczeniu nie jest dobrym pomysłem. Warto zmniejszyć jasność ekranu, a w pokoju zapalić dodatkowo lampkę. Natomiast w jasnym pomieszczeniu zwiększ kontrast ekranu, a czytając książkę, zadbaj o odpowiednie doświetlenie tekstu.
  • Stwórz sobie prawidłowe warunki pracy, aby nie przemęczać wzroku. Monitor ustaw w odległości 60-70 cm od oczu, bokiem do okna, tak aby na ekranie nie pojawiały się refleksy, a jego górna krawędź była na wysokości Twojego wzroku. Ważna jest też odpowiednia wielkość tekstu – powiększ go, jeśli potrzebujesz.
  • Wykonuj codziennie gimnastykę oczu – przerzucaj wzrok z obiektów położonych blisko na dalekie i odwrotnie, aby jak najbardziej usprawnić dynamikę akomodacji (czyli zdolności do wyostrzania obiektów na poszczególnych odległościach).

Przez żołądek… do oka, by widzieć lepiej

To, co jesz, ma znaczenie dla zdrowia, więc również dla Twojego wzroku. Oto, co powinno często „gościć" na Twoim talerzu, abyś nie tylko czuła się lepiej, ale i lepiej widziała:

  • Tran, wątróbka, słodkie ziemniaki, marchew, jarmuż, szpinak i dynia. Znajdziesz w nich witaminę A, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania siatkówki i której niedobór może prowadzić do tak zwanej "kurzej ślepoty".
  • Orzechy, papryka i pomidory – by dostarczać sobie witaminę E. Poprawia ona wchłanianie beta-karotenu, jest przeciwutleniaczem i zapobiega uszkodzeniom naczyń krwionośnych, a jej braki mogą powodować zaburzenia widzenia.
  • Natka pietruszki, acerola i czarna porzeczka. Mają dużo witaminy C. Jej przeciwutleniające działanie zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy i wzmacnia naczynia krwionośne, więc chroni np. przed krwotokami podspojówkowymi.
  • Produkty mleczne, brokuły, pomidory, jarmuż i awokado – bogate w witaminę B2, która wspomaga wchłanianie witaminy A, a także B6 i B12 – odpowiedzialne za regulację filmu łzowego i nawilżenie oczu.
  • Oleje: arachidowy, lniany, z pestek winogron i z łososia. Są w nich kwasy omega-3 i omega-6, które pomagają w nawilżeniu oka i biorą udział w procesie regeneracji rodopsyny. Zmniejszają też ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Dużo do zapamiętania, prawda? A co, jeśli nie jadasz nabiału i mięsa lub na niektóre produkty, np. orzechy, pomidory i paprykę, jesteś uczulona? Jeżeli chcesz odżywiać się zdrowo, także dla oczu, a jednocześnie nie poświęcać czasu na zakupy i gotowanie, skorzystaj z diety pudełkowej. Smaczne, zróżnicowane, dostosowane do Twoich indywidulanych potrzeb i odpowiednio zbilansowane posiłki – z wysoką zawartością składników odżywczych – może dostarczać Ci catering MediDieta.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Twojemu organizmowi i Twoim oczom, oprócz witamin, niezbędne są także minerały. Dostarczaj je w codziennej diecie. Niedobór witamin i minerałów możesz uzupełniać suplementami. Ważne, aby kupować je z wiarygodnych źródeł. Na medistore.com.pl można kupić suplementy diety Medicover Vital opracowane przez farmaceutów.

Okulary, które odejmują lat

To nie żart ani błąd w nagłówku. Są takie okulary, które odejmą Ci lat od razu, gdy tylko je założysz. Jak to możliwe?

Wiek można ocenić nie tylko po zmarszczkach. Te 3 charakterystyczne zachowania:

  1. czytanie na odległość wyciągniętych rąk (a czasem większą), zwane „syndromem długich rąk"
  2. zsuwanie okularów na czoło albo na czubek nosa i czytanie z bliska bez nich,
  3. zmienianie okularów, tzn. zakładanie do czytania drugich okularów – do bliży,

wskazują na to, że prawdopodobnie jesteś już po czterdziestce… Nawet jeśli masz figurę dwudziestolatki i poddajesz się zabiegom medycyny estetycznej…

Presbiopia, czyli starczowzroczność

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Po 40. roku życia oko traci dawną zdolność akomodacji. Polega ona na tym, że soczewka zmienia swój kształt i dopasowuje się w zależności od tego, czy patrzysz na przedmioty, które są bliżej, czy też w dal. Gdy patrzysz na coś, co masz „pod nosem", soczewka staje się bardziej wypukła, a Ty widzisz ostro. Gdy natomiast patrzysz w dal, soczewka jest bardziej płaska. Z wiekiem staje się ona mniej elastyczna i oko nie może już dostosować ostrości do przedmiotów, które znajdują się blisko. Istnieje jednak bardzo prosty sposób, aby przeciwstawiać się presbiopii i … „zatuszować"  ile masz naprawdę lat.

Okulary z soczewkami progresywnymi

Okulary ze szkłami progresywnymi, inaczej okulary progresywne, będą idealne, jeśli masz problemy zarówno z postrzeganiem z daleka, jak i z bliska, ponieważ pozwalają doskonale widzieć na każdą odległość. Jeśli nosisz okulary progresywne, nie są Ci potrzebne 2 pary okularów: do dali i do bliży, nie musisz też wyciągać ręki na całą długość, gdy chcesz przeczytać drobny druk. Zyskujesz dwa w jednym: Ty lepiej widzisz, a inni widzą Cię – młodszą.
Okulary progresywne zawsze wykonuje się na zamówienie, więc uwzględniają one stopień korekcji, budowę anatomiczną i zachowania ruchowe osoby, która będzie je nosiła. Są idealnie dopasowane.

Jeśli zbliżasz się do 40. lub ją przekroczyłaś, badania wzroku powinnaś wykonywać raz na dwa lata lub częściej, gdy zaleci tak specjalista. Możesz zacząć od badania u optometrysty, aby sprawdzić stan swojej wady wzroku i przekonać się, czy prezbiopia już Cię dotyczy.

Na badania wzroku do optometrysty możesz zapisać się w wielu salonach optycznych. Natomiast jeśli chciałabyś skorzystać ze zniżki na okulary progresywne, wybierz salony Medicover Optyk. Trwa w nich właśnie promocja: okulary i szkła progresywne otrzymasz z 40% rabatem. Listę salonów znajdziesz tutaj>>

[i] Wpływ pracy wzrokowej na film łzowy i stopień zmęczenia oczu. Alicja Pas-Wyroślak, Ewa Wągrowska-Koski
Inne źródła:
https://zdrowie.radiozet.pl/W-zdrowym-ciele/Zdrowe-zywienie/Zasady-zywienia/Co-jesc-a-czego-unikac-by-miec-dobry-wzrok-Radzi-prof.-Szaflik

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.