Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Marka adidas w nowej kampanii nie tylko zwraca uwagę na ten problem, ale i podejmuje działania, by kobiety czuły się bezpieczniej.

„Cześć Skarbie, lubię patrzeć, jak biegasz w parku. Jesteś HOT. Może się razem poruszamy? Jutro będę na ciebie czekał wieczorem" – taka wiadomość może zawstydzać kobietę, która jest jej adresatką, a otrzymana o zmroku, w miejscu słabo oświetlonym czy mało uczęszczanym paraliżuje i wywołuje ogromny strach. Podobnie jak wypowiedziane komplementy typu: „Nad tym bioderkiem powinnaś jeszcze popracować", albo „Niby Warszawa taka płaska, a tu proszę, dwa śliczne pagórki".

To przykłady z filmów, jakie marka adidas opublikowała w ramach kampanii With Women We Run. Zwracają one uwagę na problem molestowania i agresji podczas uprawiania sportu.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Nie tylko przemoc fizyczna

Molestowanie i agresja kojarzą się głównie z fizyczną napaścią. Niesłusznie. Mogą przybierać różną postać: mieć formę nagabywania, nachalnego kontaktu (również fizycznego), niechcianych komplementów, body shamingu, straszenia, stalkingu. To zaczepki, zagradzanie drogi, ocieranie się, wykonywanie gestów o charakterze seksualnym, niewybredne żarty dotyczące wyglądu czy ubioru, to wydawanie odgłosów – choćby cmokania.

To one sprawiają, że kobiety jesienią i zimą zmieniają swoje sportowe nawyki: ograniczają aktywność na zewnątrz lub całkowicie z niej rezygnują. Niektóre kobiety biegają tylko w grupach, inne – zanim wyjdą z domu – informują domowników czy znajomych o dokładnym przebiegu trasy, którą zamierzają przebiec. Na ulicach czy w alejkach parkowych mija się w tym czasie wiele kobiet z tylko jedną słuchawką w uchu – chcą lepiej słyszeć dźwięki z otoczenia.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Poważny problem

Strach kobiet jest uzasadniony. Z przeprowadzonego niedawno badania Ipsos dla L’Oréal Paris wynika, że 84 proc. kobiet doświadczyło przemocy seksualnej w przestrzeni publicznej (raz albo wielokrotnie). Do tego aż 87 proc. badanych przyznało, że unika wychodzenia późnym wieczorem i w nocy, żeby nie narażać się na zaczepki, a 81 proc. omija miejsca, w których istnieje prawdopodobieństwo, że zostaną zaczepione.

Badanie pokazało także, że tylko w 31 proc. przypadków ktoś okazał kobietom doświadczającym molestowania w miejscu publicznym wsparcie. Aż 86 proc. osób będących świadkami molestowania nie wie bowiem, jak reagować w takich sytuacjach. Co więcej, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że dwuznaczne komplementy, pogwizdywania czy seksistowskie żarty są molestowaniem seksualnym. Dlatego marka adidas swoją kampanię kieruje nie tylko do kobiet, ale i nieświadomych sprawców czy bezradnych świadków. A tymi może być każdy z nas. Kampania skłania mężczyzn do zastanowienia się nad formułowaniem uwag czy niewinnych – w ich mniemaniu – komplementów, ale również zachęca do reagowania – niesienia wsparcia kobietom doświadczającym przemocy czy molestowania podczas uprawiania sportu.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Light Runs – każdy może wyrazić swoje wsparcie

W ramach projektu With Women We Run każdy może okazać solidarność kobietom, biorąc udział w treningach biegowych ze światełkami – Light Runs. Najbliższy bieg odbędzie się 24 listopada w Gdańsku, w parku Reagana, kolejne: 29 listopada w Poznaniu nad Jeziorem Maltańskim oraz 1 grudnia w Warszawie, w parku Skaryszewskim. Wszystkie biegi startują o godzinie 18:30. Po ich zakończeniu uczestnicy mogą podpisać petycję do władz lokalnych o doświetlenie i dodatkowy monitoring popularnych tras biegowych w danym mieście. Dzięki temu działaniu adidas chce zapoczątkować realne zmiany, które sprawią, że kobiety poczują się bezpieczniej, uprawiając sport po zmroku.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Metoda 5D, czyli jak reagować

Oprócz udziału w biegach ze światełkami marka adidas zachęca także do skorzystania z bezpłatnych warsztatów „L’Oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych". Odbędą się one w Sports Base Warsaw w sklepie adidas przy ul. Marszałkowskiej 104/122 w dniach 18 i 25 listopada oraz 2 grudnia o godzinie 17:30. Część szkoleniową poprowadzi trenerka Stand Up Polska Justyna Grzymała, która opowie o narzędziach radzenia sobie w już zaistniałych sytuacjach przemocy. Warsztaty przeznaczone są zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. W trakcie ich trwania będzie można poznać metodę 5D. To techniki, które z jednej strony są wsparciem dla osoby molestowanej, a z drugiej - sposobem pokazania sprawcy oraz pozostałym świadkom zajścia, że jego zachowanie nie jest akceptowane.

Bezpłatne zapisy na Light Runy oraz warsztaty „L’Oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" dostępne są w aplikacji adidas Running oraz na stronie kampanii.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Głosy kobiet doświadczające molestowania

We współpracy ze Spotify adidas stworzył także specjalną biegową playlistę, na której poza muzyką do biegania można usłyszeć głosy kobiet, które doświadczyły molestowania podczas treningów. Kampanię uzupełniają również wspomniane krótkie filmiki, które z punktu widzenia kobiet pokazują problemy, z jakimi muszą się mierzyć, uprawiając sport w miastach. Filmy można obejrzeć na stronie Centrum Praw Kobiet – organizacji, która obok Feminoteki oraz Kongresu Kobiet wspiera projekt marki adidas.

Kampania With Women We Run przypomina, że każdy powinien mieć możliwość bezpiecznego i niezakłóconego uprawiania sportu na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku. Sport powinien być przyjemnością i relaksem. Zakłócony, staje się źródłem strachu i ogromnego stresu.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.