Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dlatego marka Answear.LAB, która nie boi się zabierać głosu w ważnych dla kobiet sprawach, stworzyła wielowymiarowy, modowo-muzyczny projekt SISTERHOOD, w którym wspólnie z zaproszonymi artystkami – Natalią Przybysz i Anią Glik – udowadniają, że kobieca solidarność to nie mit.

Wydawać by się mogło, że o siostrzeństwie w ostatnich latach słyszymy często. Tymczasem, jak wynika z raportu  Marty Majchrzak i Sandry Frydrysiak „Siostrzeństwo – od idei do praktyki" z 2021 r., zaledwie co czwarta osoba w Polsce (27%) kiedykolwiek spotkała się z pojęciem siostrzeństwa, a niemal połowa (41%), po przybliżeniu definicji tego słowa, uważa że jego przejawy znajdują swoje odzwierciedlenie jedynie wśród najbliższych, rodziny i znajomych. Warto zwrócić uwagę, że idea ta jest w społeczeństwie nie tylko mało znana, jak również rzadko praktykowana. W środowisku pracy i nauki, czyli miejscach, w których kobiety powinny się wzajemnie wspierać, a nie rywalizować ze sobą, przejawia się, kolejno, tylko w 35% i 33%.

SISTERHOOD – kobieca solidarność na wielu płaszczyznach

Siostrzeństwo to niezwykle cenna relacja, która powinna być rozwijana. Tylko wspólnymi siłami, wsparciem i solidarnością, nie ślepą rywalizacją, kobiety są w stanie zdziałać i osiągnąć wiele. Dlatego, marka Answear.LAB, która od początku istnienia inicjuje, rozwija i promuje projekty wspierające kobiety, oddaje głos znakomitym artystkom.

„Wierzymy, że idea siostrzeństwa ma pozytywny wpływ na każdy aspekt naszego życia, dlatego znajduje ona swoje odzwierciedlenie w naszym wielowymiarowym projekcie. Chcemy wykraczać daleko poza świat mody, łącząc się z muzyką i sztuką, które podobnie jak Answear.LAB, stają się nośnikiem ważnej idei. W ten sposób, zwracamy uwagę na to, że wzajemna solidarność, czerpanie ze swojej wiedzy i doświadczenia, bycie razem w różnych sytuacjach i okolicznościach, to aspekty, które powinny być fundamentem relacji kobiet. Bo tylko razem możemy więcej" – mówi Aga Korsak, Dyrektorka Marki Answear.LAB.

SISTERHOOD to wyjątkowy, modowo-muzyczny projekt, który celebruje kobiecą przyjaźń i solidarność na wielu płaszczyznach. Marka zaprosiła do współpracy Natalię Przybysz, piosenkarkę i autorkę tekstów oraz Anię Glik, artystkę wizualną i ilustratorkę. W efekcie, powstał skomponowany przez Natalię Przybysz singiel „Siostrzeństwo" oraz wyjątkowa seria grafik autorstwa Ani Glik, które pojawiają się w kolekcji Answear.LAB.

Muzyczny manifest siostrzeństwa

Utwór Natalii Przybysz, która została również ambasadorką akcji, to manifest o sile siostrzeństwa rozumianego jako damska solidarność. Artystka specjalnie na rzecz akcji skomponowała piosenkę i napisała do niej tekst, w którym przypomina kobietom o sile wzajemnego wsparcia. „Tak podałaś mi rękę, tak znalazłam drogę, nigdy nie szłam sama. Dba siostra o siostrę." – można usłyszeć w pełnej energii piosence. Singiel „Siostrzeństwo" od początku marca gości w największych serwisach streamingowych. W ciągu najbliższych tygodni światło dzienne ujrzy teledysk, który również powstał we współpracy z marką.

„Dostałam od Answear.LAB zadanie i temat - piosenka pod tytułem Siostrzeństwo. Chciałam więc zmieścić w krótkiej piosence bardzo dużo - z jednej strony opowiedzieć o relacjach między nami kobietami, a z drugiej przypomnieć o systemie, który wciąż nam nie sprzyja i z którym wciąż musimy toczyć walkę" – mówi Natalia Przybysz.

Sztuka pełna kobiecej siły

Kolejnym elementem projektu SISTERHOD jest kolekcja. Tutaj nośnikiem idei siostrzeństwa stały się T-shirty z kolażami zaprojektowanymi przez Anię Glik, ilustratorkę pracującą dla największych domów mody na świecie. Na nadrukach znalazły się motywy splecionych dłoni czy innych gestów symbolizujących szacunek, akceptację i miłość do wszystkich kobiecych wyborów.

„Przy pracy nad tym projektem bardzo ważna była dla mnie symbolika i wolność interpretacji. Tworząc kolaże wykorzystałam dotychczasowe sesje zdjęciowe kolekcji Answear.LAB. Połączyłam technikę kolażu cyfrowego, ilustracji i odręcznego pisma. To, co jest silną częścią mojego stylu, to luźne formy i mocne skupienie na pracy ze zdjęciem i wykorzystanie go do maksimum poprzez powielanie i deformowanie. W pracach zależało mi na oddaniu klimatu siostrzeństwa, podkreśleniu wzajemnego wsparcia, przyjaźni i siły kobiet" – mówi Ania Glik.

Róż, Schiaparelli i SISTERHOOD

Poprzez styl, bez słów, możemy wyrazić to, kim jesteśmy. Dlatego w kolekcji SISTERHOOD nie mogło zabraknąć odniesień i ukrytych symboli nawiązujących do siostrzeństwa. Różowy kolor nie bez powodu stał się flagową barwą SISTERHOOD.  Symbolizuje bezwarunkową miłość i zrozumienie, jest intymny i romantyczny zarazem. W psychologii barw jest on znakiem nadziei, która w tym przypadku odnosi się do wiary w odbudowanie kobiecej solidarności. Odcień shocking pink to także wiodący kolor Elsy Schiaparelli – ikony mody, wyzwolonej projektantki i duchowej przewodniczki, której przełomowe projekty tworzone były we współpracy z największymi artystami swoich czasów. Dora Mar, Leonor Fini, Meret Oppenheim, a także Salvatore Dali, Jean Cocteau, Man Ray dawali wsparcie i inspiracje dla jej niezwykłego talentu. Teraz prace Elsy Schiaparelli stały się inspiracją dla projektantek Answear.LAB.
Limitowana kolekcja SISTERHOOD jest dostępna wyłącznie w sklepie internetowym Answear: answear.com/s/answear-lab-sisterhood

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.