Zalando, jedna z wiodących europejskich platform internetowych skupiających światowe marki, od kilku lat przyznaje podczas trwania Kopenhaskiego Tygodnia Mody nagrodę Zalando Sustainability Award. Ta inicjatywa ma na celu zachęcenie marek modowych do poszukiwania zrównoważonych alternatyw w zakresie materiałów i sposobów produkcji. Tak, by w przyszłości działalność przemysłu modowego była jak najbardziej przyjazna dla środowiska.
Kunszt wykonania
Spośród finalistów, którzy zaprezentowali swoje kolekcje podczas Kopenhaskiego Tygodnia Mody jury wybrało zwycięzcę. To duńska marka STAMM. Jury doceniło ją przede wszystkim za zastosowanie zrównoważonych materiałów. Marka w kurtkach typu puffer używa puchu pochodzącego z recyklingu, a w pozostałych projektach indyjskich tkanin Khadi, wykonanych z organicznej, ręcznie przędzonej bawełny.
Materiał promocyjny
– Zwycięstwo w konkursie Zalando Sustainability Award jest zarówno magiczne, jak i motywujące. To docenienie młodej marki, która kieruje się innowacjami, różnorodnością i estetyczną ekspresją, jednocześnie będąc zrównoważoną – skomentowała otrzymanie nagrody Elisabet Stamm, właścicielka zwycięskiej marki. Dodała, że nagroda pozwoli jej na rozszerzenie działalności i kontynuowanie prac nad wprowadzaniem zrównoważonych rozwiązań. – Mam nadzieję, że STAMM będzie inspiracją dla innych do bardziej świadomych działań – mówiła Elisabet Stamm.
Materiał promocyjny
Duńska marka za zajęcie pierwszego miejsca otrzymała nagrodę finansową w wysokości 20 tys. euro i możliwość stworzenia ekskluzywnej kolekcji z Zalando. Aby jeszcze bardziej wesprzeć STAMM w rozwoju, Zalando udostępni kolekcję marki na jesień/zimę 2023, zaprezentowaną podczas Kopenhaskiego Tygodnia Mody, klientom na 25 rynkach europejskich. – Cieszymy się, że możemy ogłosić STAMM piątym zdobywcą nagrody Zalando Sustainability Award podczas Kopenhaskiego Tygodnia Mody. Na uwagę zasługuje kunszt wykonania i hafty na elementach skórzanych oraz złożona konstrukcja kurtek puchowych. Z niecierpliwością czekamy na współpracę ze STAMM w celu stworzenia kapsułowej kolekcji – mówiła Lena Sophie Röper, Director of Designer & Luxury w Zalando.
Kolekcja, która jest podróżą
Marka STAMM zadebiutowała podczas Kopenhaskiego Tygodnia Mody w sierpniu 2022 roku. Jednak jej założycielka Elisabet Stamm od wielu lat działa w branży. Dotąd była związana z marką high fashion streetwear A.A.Spectrum. Unikalne projekty, które tworzy, powstają z myślą o długowieczności. Wykonane są ze świadomie pozyskiwanych materiałów, których pochodzenie jest dokładnie sprawdzone. Elisabet wykorzystuje ręcznie wykonane materiały, jak naturalnie przetwarzane indyjskie tkaniny. Przy projektowaniu kurtek korzysta z wypełnienia z gęsiego puchu z certyfikatem RDS. W zakresie wypełnienia eksperymentuje z naturalnym włóknem kapok.
Materiał promocyjny
Kolekcja STAMM na jesień i zimę 2023, przedstawiona podczas Kopenhaskiego Tygodnia Mody, to propozycje zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Dzięki swojej konstrukcji, elementy z kolekcji można dowolnie zestawiać, tworząc indywidualnie dopasowane looki. Projektantka zachęca do nakładania wielu warstw, ale też nie obawia się łączyć różnych faktur. Kurtki puchowe zestawia z transparentnymi, lekkimi tkaninami, a w oczy rzucają się szczególnie ich rękawy. Konstrukcję Elisabet określa jako „fly", ich kształt dodaje dynamizmu sylwetkom.
Materiał promocyjny
Tkaniny zastosowane w kolekcji są wyważone i połączone z naturalną i organiczną ręcznie przędzoną bawełną oraz lekkimi, sztucznymi tkaninami pochodzącymi z recyklingu. Indyjska tkanina khadi została zabarwiona korą drzewa, żółtym granatem i naturalnym indygo. Projektantka połączyła ją z przetworzonym, lekkim poliestrem lub nylonem wypełnionym puchem. – Kolekcja odzwierciedla moją osobistą podróż i wierzę, że łączy się ona z podróżą, którą wielu odczuje. Chcę, aby ludzie widzieli moją wizję, a jednocześnie wyczuwali swoją własną, taką modę lubię. Taką, która zaprasza i wzbudza emocje, a nie taką, która określa jednokierunkową zasadę, jak się ubierać – mówi projektantka.
Materiał promocyjny
Materiały barwione naturą
W gronie finalistów Zalando Sustainability Award znalazła się także marka Selam Fessahaye, którą doceniono za szeroką gamę zastosowanych materiałów, stylów i niezwykłe kompetencje techniczne. Marka Selam Fessahaye zadebiutowała swoją pierwszą kolekcją na Sztokholmskim Tygodniu Mody w 2018 roku i od razu odcisnęła piętno na skandynawskiej scenie modowej. Marka, tworząc kolekcje, stara się dbać o obieg zamknięty. Wykorzystuje resztki materiałów, przerabia odzież tak, że staje się nie do poznania. Przedstawiona podczas Kopenhaskiego Tygodnia Mody kolekcja na jesień i zimę 2023, eksploruje różne światy, źródła inspiracji i ekspresji, w których nie ma rzeczy niemożliwych. W oczy rzucają się błyszczące materiały, asymetryczne i oversizowe kroje.
Materiał promocyjny
Trzecim finalistą Zalando Sustainability Award była marka TG Botanical, którą doceniono za kunszt, wykorzystanie naturalnych surowców i lokalną produkcję. Markę stworzyła ukraińska projektantka Tatyana Chumak. Zainspirowana przez swoją rodzinę, zajmującą się rolnictwem, zdecydowała się lokalnie produkować odzież przyjazną dla środowiska. Projektantka czerpie inspirację z natury, prezentując zachwycające elementy w kolorach ziemi. W procesie produkcji wykorzystuje eksperymentalne techniki barwienia tkanin pigmentami roślinnymi uzyskanymi z kwiatów wrotyczu, żołędzi, łusek cebuli i ziaren kawy.
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.