Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Materiał PR marki Levi’s®

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

Historia 501® Originals zaczyna się od Jacoba Davisa i jego przełomowej innowacji w dziedzinie odzieży roboczej, jaką były miedziane nity na płóciennych spodniach. Davis odniósł natychmiastowy sukces. Zaprezentował stworzone przez siebie kombinezony z miedzianymi nitami w pasie swojemu dostawcy towarów pasmanteryjnych, Levi Straussowi. Wspólnie rozpoczęli pracę nad wersją kombinezonu z jeansu i grubo tkanej bawełny, którą opatentowali w 1873 roku i oficjalnie zapoczątkowali to, co stało się nam znane jako jeansy 501®.

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

Po śmierci Leviego Straussa, firmę przejęli jego siostrzeńcy - bracia Stern. Wraz z nowym szefem produkcji, Miltonem Grunbaumem, skupili się na zwiększeniu wytrzymałości jeansów 501®, kierując się opinią swoich klientów. Na przykład, w odpowiedzi na zmiany w modzie męskiej do kombinezonów dodano szlufki na pasek. Dzięki zrozumieniu potrzeb konsumentów i ulepszeniu jeansów 501®, jeszcze przed 1925 roku, marka zanotowała gigantyczny wzrost zysków.

W latach 30-tych odzież marki Levi's® stała się głównym elementem zachodniej odzieży roboczej. Levi's®, który już wcześniej był ulubieńcem kowbojów i jeźdźców rodeo, w swoich reklamach przywoływał romantyzm Zachodu. Magazyn Vogue opublikował nawet artykuł polecający jeansy Levi's® 501® dla kobiet, które spędzają wakacje na ranczach, co stało się nowym trendem w modzie damskiej. W 1939 roku w filmie „Stagecoach" John Wayne miał na sobie parę 501® z podwiniętymi nogawkami, co zapoczątkowało ich długotrwałą popularność w Hollywood.

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

Po II wojnie światowej nie były to już tylko ubrania robocze, ale spodnie do codziennego użytku, z nieco węższymi nogawkami i bez tylnego ściągacza oraz guzików na szelkach. Powracający z wojny żołnierze, członkowie klubów motocyklowych, artyści, muzycy i, co najważniejsze, nastolatkowie, wszyscy pokochali 501® za ich ponadczasowy styl, a dzięki roli Marlona Brando w filmie „The Wild One" z 1953 roku, stały się symbolem popkultury.

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

W latach 60-tych jeansy 501® były noszone przez wszystkie możliwe subkultury m.in. przez uczestników festiwalu Woodstock, członków ruchu praw obywatelskich i protestów w Wietnamie, a także przez Modsów i Rockersów z Wielkiej Brytanii. Na tym jednak nie koniec ich popularności. 501-nki pojawiały się w kultowych filmach czy na okładkach płyt, jak w przypadku Boba Dylana. Stały się synonimem młodości i kontrkultury do tego stopnia, że „blue jeans" często były zakazane w szkołach. Ten czyn sprawił, że nastolatkowie jeszcze bardziej pokochały swoje 501®.

W latach 70-ch i 80-ch 501® stały się produktem na skale globalną. W Japonii, gdy popularność mody vintage eksplodowała, vintage model 501® stał się świętym Graalem. Gwiazdy rocka, takie jak Kate Bush i Kim Gordon, nosiły je poszarpane i podarte, podczas gdy gwiazdy hip-hopu, takie jak Run D.M.C. i N.W.A, stawiały bardziej na klasykę i stonowane kolory. Fenomen 501® sprawił, że nosili je nawet potentaci technologiczni, tacy jak Steve Jobs.

Nazwane przez magazyn Time w 1999 roku „najważniejszym elementem mody XX wieku", jeansy 501® kontynuowały swój niezrównany sukces jako globalna ikona w XXI wieku.

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

W tym roku Levi's® obchodzi 150. rocznicę powstania kultowych 501®. Aby uczcić tę przełomową rocznicę, marka ponownie wprowadza na rynek klasyczny krój 501® z 1954 roku dla mężczyzn i 501® z 1981 roku dla kobiet.

Model Levi's® 501® '54 zainspirowany jest krojem oryginalnego modelu 501® z 1954 roku z archiwum Levi's®, charakteryzuje się wyższym stanem i smuklejszą, lekko zwężaną nogawką niż w modelach 501® Original i 501® '93. Są to idealne jeansy do noszenia z butami za kostkę lub z ulubioną parą trampek. To alternatywa dla klasycznych spodni 501®.

Natomiast model 501® '81, oparty jest na pierwszym damskim modelu 501® wypuszczonym w 1981 roku. Jego krój zbliżony jest do jeansów typu "mom jeans", ma wyższy stan i lekko zwężaną nogawkę. To model, dzięki któremu wracamy wspomnieniami do lat 80’.

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

Wraz z nowymi krojami 501® '54 i '81, marka wprowadza nową gamę wykończeń inspirowanych jeansami 501® z archiwum Levi's®. Każdy z nich to naturalnie wytarte wykończenie na denimie typu „selvedge" inspirowane trzema archiwalnymi jeansami Levi's® 501®, czyli „Calico" 501® z 1890 roku, „Ricky" 501® z 1978 roku oraz 501® z 1983 roku. W tym sezonie zobaczymy również kilka nowych rzemieślniczych i patchworkowych wykończeń w stylu vintage, inspirowane personalizacją i upcyclingiem.

Z okazji 150. rocznicy powstania modelu 501®, linia archiwalnie wykończonych jeansów została wzbogacona specjalnym zestawem detali takich jak tylna naszywka z okazji 150. rocznicy, specjalna czerwona metka z napisem Levi's® z przodu i „150" z tyłu, tkana wewnętrzna metka, znaczek z tyłu wewnętrznej kieszeni oraz znaczek na wewnętrznej stronie nitowych guzików z napisem „1873-2023".

Dzięki innowacyjnym, nowym stylom 501®, które pojawią się w tym roku, przyszłość modelu 501® jako jednej z najbardziej trwałych, przyszłościowych i stylowych par spodni, jakie kiedykolwiek powstały jest zabezpieczona na co najmniej kolejne 150 lat.

Materiał PR marki Levi'sMateriał PR marki Levi's 

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.