Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dążenie do ujednolicenia systemu wynagrodzeń czy odpowiedniej pozycji względem wykształcenia czy doświadczenia to jedne z ważniejszych wyzwań przed jakim stoją firmy. Jednak czy na pewno, dopiero w pracy powinniśmy zwrócić uwagę na równość? Niekoniecznie, gdyż równość zaczyna się w domu.

Już od dwóch lat Procter & Gamble w ramach inicjatywy Share The Care oferuje ojcom dodatkowe 6 tygodni płatnego urlopu tacierzyńskiego. To coś więcej niż nowa polityka, to zmiana kulturowa, która sprawia, że pracownicy P&G mogą poczuć się częścią kultury, w której spełnienie na polu zawodowym i prywatnym mogą iść w parze.

Aby osiągnąć równowagę w reprezentacji kobiet i mężczyzn w biznesie, potrzebna jest zmiana kulturowa. Będzie ona możliwa jednak dopiero wtedy, gdy nastąpi podział odpowiedzialności i zadań w rodzinie, w domu. To dlatego Procter & Gamble, jedna z największych firm z branży FMCG, do której należą marki takie jak Ariel, Gillette, Lenor, Oral-B, Pampers czy Pantene w ramach działań zmierzających do tworzenia świata równych szans, oferuje ojcom, oprócz ustawowych 2 tygodni urlopu z tytułu urodzenia się dziecka, dodatkowe 6 tygodni świadczenia tacierzyńskiego. To pełnopłatny urlop, który mężczyźni mogą wykorzystać do 2. roku życia dziecka, także adoptowanego. Urlop może być wykorzystany w całości bądź dowolnie podzielony.

„Share The Care to więcej niż polityka. To zmiana kulturowa, dzięki której pracownicy mogą poczuć, że pracują w miejscu, w którym spełnienie na polu zawodowym i w życiu rodzinnym może iść w parze. Wierzymy, że zmiany takie tak ta, przybliżą nas do świata świata, w którym nie ma miejsca na stereotypy i uprzedzenia" – mówi Justyna Rymkiewicz, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej P&G w Polsce.

Tacierzyński zmienia ojców

Program Share The Care do polskiego oddziału P&G został wprowadzony dwa lata temu. Od tego czasu skorzystało z niego już ponad 100 ojców. Są wśród nich pracownicy fizyczni, dyrektorzy czy menadżerowie. Z urlopu skorzystał m.in. Paweł Sikora, Manager ds. Logistyki na Europę Centralną. – Do skorzystania z urlopu przekonała mnie sytuacja. Gdy urodziło się moje drugie dziecko, żłobki były zamknięte z powodu COVID-19, nie było możliwości, by mogła pomóc nam rodzina. Poza tym uważam, że jest to unikalna okazja, aby spędzić czas z rodziną, ale także włączyć się w domowe obowiązki. To szczególnie ważne w pierwszych dniach po powrocie ze szpitala, kiedy każdy członek rodziny przystosowuje się do nowej sytuacji – mówi Paweł Sikora.

Tata dla dziecka

Dla mężczyzn dodatkowy urlop to przede wszystkim okazja do budowania silnej więzi z dzieckiem w pierwszych dwóch latach życia. – Najpiękniejsza w tym doświadczeniu była możliwość obserwowania, jak moja córka rośnie i się rozwija. Pierwsze dni, tygodnie, miesiące to bardzo dynamiczny okres rozwoju dziecka. Dzięki programowi Share The Care byłem świadkiem tych wszystkich ,,pierwszych razów’’: pierwsza kąpiel, pierwszy uśmiech, pierwszy świadomy chwyt córki za mój palec i wiele, wiele innych niezapomnianych momentów. Tych kilka tygodni uświadomiło, jak wiele zyskałem oraz jak wiele straciłem, nie mając możliwości skorzystania z programu przy pierwszym dziecku – mówi Paweł Sikora, Manager ds. Logistyki na Europe Centralną.

Podwójne wsparcie dla partnerki

Urlop tacierzyński to też okazja do pokazywania dziecku, że rodzice mogą wymieniać się opieką, a role damskie i męskie nie powinny być szufladkowane. Partner korzystający z urlopu tacierzyńskiego na wczesnym etapie życia dziecka ma, na krótszą metę, wpływ na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej kobiety, a w dłuższej perspektywie, jego obecność w domu korzystnie wpływa na aktywizację zawodową partnerki. Doświadczenie P&G wskazuje też, że ojcowie, którzy korzystają z takiego urlopu, mają więcej zrozumienia dla kobiet w pracy. – Mężczyźni, którzy korzystają z dodatkowego urlopu tacierzyńskiego, wracają z zupełnie innym punktem widzenia do pracy, inaczej rozumiejąc i postrzegając temat różnorodności i równości płci. Mają dużo większe zrozumienie, są bardziej otwarci na elastyczność w zespole – wymienia Justyna Rymkiewicz, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej P&G w Polsce.

Menadżerowie, dzięki takim urlopom, są bardziej otwarci na oczekiwania kobiet. Matki wracające po urlopie macierzyńskim mają różne potrzeby. Nie każda oczekuje powolnego startu, mniejszego zakresu obowiązków. Są kobiety, u których macierzyństwo wyzwala drzemiący potencjał, są gotowe na nowe, zawodowe wyzwania. Odpowiadanie i reagowanie na te potrzeby, to klucz do dobrego zarządzania zespołem.

Wszystko przemawia za różnorodnością

Globalne dane pokazują, że korzyści z dodatkowego urlopu tacierzyńskiego może być znacznie więcej. Z badania przeprowadzonego przez Ernst&Young wynika, że 80 proc. firm, które oferują płatne urlopy rodzicielskie odnotowuje większą motywację wśród pracowników. Rodzice korzystający z tej możliwości mają czas na odnalezienie się w nowej roli, dzięki czemu, wracając do pracy, są bardziej efektywni i skupieni. Taka strategia to też jasny sygnał dla pracowników, że ich pracodawca dba o komfort i ich dobrostan. A to z kolei ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza dla osób młodych. Badania Ernst&Young pokazały, że 83 proc. amerykańskich milenialsów stwierdziło, że dołączyłoby do firmy, która oferuje takie świadczenia.

Dodatkowy urlop tacierzyński jest jednym z najlepszych działań zmierzających do tworzenia świata równych szans. Obejmuje działania na dwóch polach jednocześnie: w pracy i w domu. A to właśnie w domach zaczyna się walka ze stereotypami. Jeśli uda się ją wygrać, wygra się ją także w biznesie. – Dziecko rodzi się i dorasta tylko raz – program Share The Care pozwolił mi aktywnie uczestniczyć w tym wydarzeniu. Życzę każdemu rodzicowi, aby miał taką możliwość. Oczywiście, równe zaangażowanie w domowe obowiązki jest na pewno odciążeniem drugiej osoby, ale przede wszystkim okazją do tego, żeby pokazać dzieciom, że świat może być równy, a dążenie do niego zaczyna się w domu – potwierdza Paweł Sikora, Manager ds. Logistyki na Europe Centralną.  

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.