Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Bliżej tej kwestii przyjrzało się największe krakowskie centrum handlowe Bonarka, pytając Polki i Polaków o to jaką rolę odgrywają emocje w ich życiu i wyborach. Wyniki badania wskazują, że nieco częściej postrzegamy siebie jako osoby racjonalne (55%) niż emocjonalne (45%). Jednocześnie połowa z nas deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji bierze pod uwagę emocje innych osób.                                                                                                                     

Zmienna sytuacja geopolityczna, rozwój technologiczny, blisko trzyletnia pandemia i wojna tuż za naszą granicą sprawiają, że zmienia się nasz styl życia, zachowania a także nawyki zakupowe. Rosną oczekiwania klientów dotyczące łatwości robienia zakupów oraz poszukiwanie dobrych doświadczeń. Coraz częściej mówimy o naszych potrzebach i emocjach. Już dziś co trzeci konsument potwierdza, że jego prywatne odczucia są jednymi z najważniejszych czynników podczas zakupów. 

Kto ma emocje na dłoni, a kto trzyma je na uwięzi?

Wyniki badania przeprowadzone w lutowym 2023 przez Maison&Partners na zlecenie Bonarki wskazują, że emocje są silniej obecne w życiu kobiet niż mężczyzn. Wśród kobiet przeważa grupa „emocjonalna" (e: 55% vs r: 45%), natomiast wśród mężczyzn – „racjonalna" (e: 34% vs r: 66%), a może po prostu to panie częściej się do nich przyznają, chociażby ze względu na presję kulturową i stereotypy ról płciowych dominujące w naszym społeczeństwie. Kobiety częściej widzą siebie jako osoby emocjonalne. Podczas codziennych zakupów brane są pod uwagę: cena, jakość, skład oraz gwarancja. Jednak wpływ czynników emocjonalnych jest wciąż bardzo znaczący.                    

- Emocje są nieodłącznym elementem życia człowieka. Dlatego chętnie poszukujemy doświadczeń, które dostarczają nam emocji, przede wszystkim tych pozytywnych. Szczególnie ważne jest to teraz, w szybko zmieniających się i niepewnych czasachkomentuje prof. Dominika Maison z Katedry psychologii biznesu i innowacji społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, współautorka książki „Psychologia konsumenta". 

Szczęście na pierwszy miejscu

- Nawet jeżeli wydaje nam się, że jesteśmy racjonalni i nie reagujemy emocjonalnie, to tak naprawdę emocje odczuwa każdy człowiek i pewne doświadczenia emocjonalne są uniwersalne dla wszystkich, niezależnie od płci, wieku czy kultury, z której pochodzi. Do takich podstawowych i uniwersalnych emocji należy radość. Dlatego poszukujemy w życiu sytuacji, które nam dostarczają radości, są dla nas przyjemnością, powodują, że pojawia się na naszej twarzy uśmiech - dodaje prof. Dominika Maison.

Polacy najbardziej poszukują w życiu szczęścia (61%), radości (51%), a także pewność siebie i zadowolenia (42%). Emocje, których najbardziej nie chcemy odczuwać to wrogość (38%) i gniew (32%). Kobiety częściej niż mężczyźni pragną być szczęśliwe oraz pewne siebie, a przy tym czuć bliskość (np. poczucie bliskości wskazało 31% kobiet i 19% mężczyzn). Mężczyźni natomiast silniej nastawieni są na szukanie przyjemności, poczucia swobody (przyjemność jako emocję, którą chcieliby odczuwać najczęściej wskazało 42% mężczyzn). Nie chcą natomiast czuć się smutni i przygnębieni. Osoby młodsze (poniżej 35) lat chcą czuć się pewne siebie, chcą przynależeć do określonej grupy, unikają uczucia smutku oraz nudy. Najstarsi (w wieku 55+) natomiast silniej pragną odczuwać radość i zadowolenie, a przy tym zrozumienie ze strony otoczenia.

Kupujemy z głową czy pod wpływem impulsu?

Oczywiście, że emocje mają większe znaczenie przy wyborze tzw. produktów szybkozbywalnych, niż produktów trwałych. Co ciekawe, na nasze zakupy mają wpływ zarówno emocje pozytywne, jak i negatywne, jednak każda z tych grup emocji wpływa na podejmowanie decyzji w odmienny sposób. Emocje pozytywne powodują zazwyczaj mniej uważną analizę sytuacji i podjęcie decyzji na podstawie pierwszego wrażenia i czasami zbyt pochopnie. Natomiast emocje negatywne skłaniają nas do analizowania dostępnych informacji oraz bardziej krytycznego podejścia do nich.

Materiał promocyjnyMateriał promocyjny 

Fabryka zakupowych emocji

Katarzyna Kasprzak, Marketing Manager Centrum Handlowego Bonarka podkreśla, że warto spojrzeć na to jak zmienia się rola centrum handlowego, jego klienci i ich oczekiwania. Bonarka to nie tyko sklepy czy usługi, ale też, to co ze sobą niosą - produkty różnych marek, emocje i niepowtarzalne doświadczenia. Tak naprawdę nie kupujemy ubrań, butów, książek czy zabawek, lecz emocje im towarzyszące oraz wpływ, jaki mają na nas i nasze otoczenie. „W tym będę wyglądać świetnie", „to coś, co zwróci uwagę", „to wywoła uśmiech na jej twarzy", „dzięki temu poczuję się pewniej" – takie myśli i emocje często towarzyszą naszym zakupowym wyborom.  Wizyta w centrum handlowym to dopiero początek wrażeń i radości, jakie sprawiamy sobie i innym. Dlatego w naszej opinii Bonarka jest „fabryką zakupowych emocji".

Prof. Dominika Maison zwraca uwagę, że centra handlowe, coraz mniej są miejscami, w których tylko robi się zakupy. Stają się częścią planu na spędzanie czasu, jednak nie tylko ograniczonego do konsumpcji i zakupów, ale również doświadczeń, korzystania z wydarzeń kulturalnych i podtrzymywania kontaktów społecznych. Stąd centrum handlowe staje się coraz bardziej źródłem doświadczania różnych emocji, nie tylko towarzyszących zakupom, ale również związanych z byciem w takim miejscu: dźwiękami, muzyką, zapachami.

Wyjątkowe doświadczenia

Przy każdych odwiedzinach centrum handlowe oferuje wyjątkowe doświadczenia, takie jak radość z mody, przyjemność z wyboru, zachwyt czy poczucie szczęścia z bycia razem. Dlatego w nowej kampanii wizerunkowej Bonarka postawiła na emocje, jest Fabryką Zakupowych EMOCJI, sprzedawcą wrażeń, producentem najlepszego i unikalnego doświadczenia zakupowego oferowanego na rynku. Twarzą nowej kampanii Bonarki został Dawid Ogrodnik – wielokrotnie nagradzany i utalentowany polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, który w kolejnych odsłonach wcieli się w bohaterów, o różnych stylach i osobowościach.

Pierwsza, wiosenna odsłona kampanii bazuje na potrzebie zmiany, którą mamy po długim, zimowym okresie. A nic tak nie pobudza do życia, jak „świeży look i trochę szpanu na dzień dobry". Bonarka stworzyła swój firmowy produkt – unikalny i limitowany, zapewniający pozytywne wrażenia. Jest nim „Wielomodowa mieszanka outfitów i casualowych dodatków gwarantująca apetyczny look i zazdrosne spojrzenia na ulicy" – zawarta w pudełku musli FIU FIU musli to mieć made in Bonarka.  Całą kampanię można śledzić na stronie madeinbonarka.pl.

*Badania Maison&Partners, Rola emocji w procesie podejmowania decyzji. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna, N=1052, luty 2023 r.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.