Telewizja HISTORY Channel chce opowiadać historie inspirujących Polek – agentek, olimpijek, antropolożek czy twórczyń kodeków. Wspólnie z Fundacją Muzeum Historii Kobiet i Domem Aukcyjnym DESA Unicum przygotowaliśmy projekt HERSTORY, który poprzez celebrację historii kobiet rozpocznie proces budowy pierwszego muzeum poświęconego tej tematyce w Polsce. Patronami projektu są Clear Channel, Grupa AGORA i EMPIK. Głosem kampanii została Patricia Kazadi.
Na najbliższy rok telewizja HISTORY zaplanowała szereg aktywności, mających na celu promocję wpływu Polek na bieg naszej historii – wspólnie z dr hab. Dobrochna Kałwa oraz przedstawicielkami Fundacji Muzeum Historii Kobiet stworzyliśmy listę Polek, których herstorie każdy powinien poznać.
Herstoria w muzeum
Czym jest herstoria? Herstoria to „jej opowieść" a więc historia ludzkości ze szczególnym uwzględnieniem roli kobiet. To pochodzące z języka angielskiego pojęcie i gra słów, która w miejsce angielskiego zaimka "his" (history) wprowadza "her" (herstory), kładąc nacisk na rodzaj żeński w opowieści o dziejach świata. W herstorii akcent kładzie się na kobiece bohaterki, na zmiany w świecie z perspektywy kobiet oraz ich udział i znaczenie w tych zmianach.
Aby herstorie kobiet żyjących na ziemiach polskich znalazły swoje miejsce w zbiorowej świadomości i pamięci w 2021 roku grupa badaczek i aktywistek powołała Fundację Muzeum Historii Kobiet. Fundatorkami zostały prof. Iwona Chmura-Rutkowska, Katarzyna Dworaczyk, prof. Edyta Głowacka-Sobiech, dr Anna Jankowiak, Agnieszka Jankowiak-Maik, Paulina Kirschke, Agata Kominiak i Anna Kowalczyk. Napisały łącznie 24 książki oraz 496 artykułów naukowych, popularnonaukowych i recenzji (w tym herstoryczne bestsellery), a każda z nich od lat na swój sposób propaguje historię kobiet. Celem ich działalności, oprócz popularyzacji dokonań bohaterek historycznych, jest zbudowanie w Polsce Muzeum Historii Kobiet – nowoczesnej instytucji kulturalno-społecznej i naukowo-badawczej.
„Wybudowanie muzeum, w którym dziedzictwo kobiet będzie wreszcie wyeksponowane i uhonorowane, to marzenie wielu pokoleń aktywistek. Wierzymy, że właśnie teraz jest idealny moment, by to marzenie się spełniło. I żeby „brakująca połowa dziejów" wreszcie została uzupełniona - mówi Anna Kowalczyk, prezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
"Badanie, odkrywanie i opowiadanie o życiu kobiet w przeszłości, nagłaśnianie ich dokonań, słowem - popularyzowanie herstorii - jest ważnym i potrzebnym działaniem na „tu i teraz". Chcemy, by współczesne kobiety i dziewczyny miały świadomość bogactwa i różnorodności ról, jakie ich poprzedniczki odgrywały w dziejach świata i by czuły dumę z tego ogromnego dziedzictwa. Cieszymy się, że znajdujemy sprzymierzeńców i sprzymierzeńczynie tej idei, takie jak History TV, które chcą o nim opowiadać razem z nami" - dodaje prof. Iwona Chmura-Rutkowska, wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
Telewizja HISTORY Channel z dumą przyjmuje rolę ambasadorki projektu Muzeum Historii Kobiet oraz włącza się w promocję i pozyskiwanie środków na ten szczytny cel. Nasze działania obejmują m.in. organizację aukcji dzieł sztuki o kobietach stworzonych przez kobiety we współpracy z Domem Aukcyjnym DESA Unicum oraz wystawę prac powstałych w ramach projektu; kampanię promocyjną na antenie telewizji HISTORY Channel i HISTORY2 oraz w social mediach; serię podcastów poświęconych życiu naszych bohaterek we współpracy z Empikiem oraz patronat nad działalnością Fundacja Muzeum Historii Kobiet.
-Podobno Churchill powiedział kiedyś, że historię piszą zwycięzcy. Tak się składa, że znamy przede wszystkim zwycięskich mężczyzn, a przecież za wieloma sukcesami stoją kobiety. O nich właśnie chcemy mówić na antenie History Channel i na wielu innych platformach, gdzie pojawiać się będą historie o nich – kobietach innowacyjnych, opiekuńczych, wizjonerkach, ryzykantkach i liderkach. Cieszymy się, że są z nami w tym projekcie partnerzy, z którymi Herstory ma szansę dotrzeć do wielu różnorodnych odbiorców i środowisk. – komentuje Izabella Wiley, Wiceprezeska, Dyrektorka Generalna A+E Networks Central & Eastern Europe
Inspirujące Polki
Sercem projektu są jego bohaterki, których życiorysy telewizja HISTORY Channel wybrała ze wsparciem dr hab. Dobrochny Kałwy oraz Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Życie wyjątkowych Polek posłuży jako inspiracja dla współpczesnych artystek, które stworzą dzieła sztuki poświęcone herstoriom. Prace te zostaną zaprezentowane na wystawie plenerowej, a następnie trafią na aukcję charytatywną zorganizowaną przez Dom Aukcyjny DESA Unicum w listopadzie 2023, zorganizowaną dla uczczenia rocznicy uzyskania przez Polki praw wyborczych. Opisy sylwetek wybranych bohaterek znajdują się na specjalnie stworzonej stronie internetowej www.historytv.pl/herstory.
- DESA Unicum od lat angażuje się w popularyzację sztuki kobiet i dowartościowanie ich roli na rynku. Organizujemy wystawy, aukcje czy panele dyskusyjne poświęcone wyłącznie ich twórczości, pragnąc podkreślić kluczowy wkład kobiet w pisanie historii sztuki z nowej perspektywy. Z tym większą przyjemnością postanowiliśmy się zaangażować w ten wyjątkowy projekt i z niecierpliwością czekamy na efekty pracy polskich artystek zainspirowanych biografami wybitnych Polek – mówi Anna Szynkarczuk, Kierowniczka Działu Sztuki Współczesnej w DESA Unicum.
Ideą, która przyświeca telewizji HISTORY Channel jest edukowanie i przedstawianie prawdy historycznej w nieoczywisty sposób. Zaangażowanie w projekt, którego celem jest propagowanie historii kobiet, dotychczas spychanych na margines w dyskusjach nad minionymi wiekami, doskonale wpisuje się w naszą misję. Żywimy nadzieję, że nasze działania przyczynią się tak do popularyzacji życiorysów kobiet-bohaterek, jak i do budowy Muzeum Historii Kobiet, które będzie namacalnym hołdem dla setek kobiet, które zmieniały losy świata.
DODATKOWE INFORMACJE:
- A+E Networks® Poland to część A+E Networks UK, spółki joint venture Hearst i platformy Sky. W swoim portfolio kanałów tematycznych i rozrywkowych posiada HISTORY®, Crime+Investigation®, HISTORY2 oraz kanał naziemny BLAZE. A+E Networks UK powstało w listopadzie 1995 roku i obecnie oferuje 18 kanałów, odbieranych w 57 milionach domów w 102 krajach na świecie – na Wyspach Brytyjskich, w Skandynawii, Beneluksie, Europie Środkowo-Wschodniej, Afryce i na Bliskim Wschodzie.
- HISTORY to telewizja, w której od 25 lat historia przestaje być nudną lekcją w szkole i staje się inspirującą i trzymającą w napięciu opowieścią. Interesuje nas historia mała i duża, gdyż każdy dzień tworzy historię. Opowiada o niezwykłych, charyzmatycznych bohaterach i ich inspirujących historiach. Filary programowe kanału opierają się na realizowanych z epickim rozmachem produkcjach fabularnych, tajemniczych poszukiwaniach legendarnych skarbów, a także historiach ludzi i przedmiotów, które tworzą współczesny świat.
- Fundacja Muzeum Kobiet została powołana, by urzeczywistnić projekt powstania Muzeum Historii Kobiet w Polsce jako nowoczesnej placówki kulturalno-edukacyjnej oraz naukowo-badawczej. Fundacja na drodze do tego celu łączy i upowszechnia polskie inicjatywy oraz zbiory herstoryczne, prowadzi wszechstronną działalność edukacyjną oraz szeroko zakrojony fundraising. Do jej celów statutowych należy m.in. popularyzowanie wiedzy na temat historii, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w historii, wzmacnianie kompetencji dziewcząt, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz dostępu do kultury czy działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.
- DESA Unicum, znacząca część historii polskiego rynku sztuki, to dziś 8 dom aukcyjny w Europie wg prestiżowego rankingu Artnet i największy dom aukcyjny w CEE. W ciągu ostatnich lat osiągnął spektakularne wyniki finansowe i zbudował zespół specjalistek i specjalistów, co pozwoliło na realizację największych i najbardziej wymagających aukcji w tej części Europy. Zatrudniając najlepsze ekspertki i ekspertów rynku sztuki, realizuje ponad 200 aukcji w roku i swoją misję: budowanie i rozwijanie rynku sztuki. Odbywa się to m.in. poprzez tworzenie pionierskich dla polskiego rynku projektów aukcyjnych, organizowanie ambitnych ekspozycji poszukiwanych dzieł sztuki i obiektów kolekcjonerskich, pozyskiwanie dzieł sztuki uznawanych przez lata za zaginione lub niedostępne dla szerokiego odbiorcy oraz aukcje charytatywne.
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.