Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dla osób, które cenią jakość, a nie dysponują dużym budżetem, samochód z wiarygodnego źródła może stanowić znakomitą alternatywę. W dodatku idealnie wpisuje się to w trend eko i zero waste, w którym przestajemy kupować produkty na własność, w zamian za to użytkujemy je w ramach obiegu zamkniętego, tym samym dbając o planetę.

Średni wiek samochodu w Polsce

Na koniec 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 19 milionów samochodów, co oznacza wzrost o około 0,5 miliona w stosunku do roku 2020. Należy jednak podkreślić, że nawet 7 milionów z nich to tak zwane martwe dusze – tym mianem określa się auta, które prawdopodobnie nie jeżdżą lub nawet nie istnieją, ale widnieją w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Tym, co szczególnie przykuwa uwagę, jest średni wiek samochodu w Polsce. Obecnie jest najwyższy w historii i wynosi 15,5 roku. Auta poruszające się po polskich drogach średnio pochodzą z 2007 roku. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że Polacy jeżdżą jednym samochodem ponad półtorej dekady – najczęściej decydujemy się po prostu na zakup auta używanego.

Nowy samochód coraz droższy?

To, że Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami, wynika między innymi z ograniczonego zakupu nowych pojazdów. To również pokłosie pandemii COVID-19, kiedy to pojawił się problem z dostępnością części, co skutkowało zmniejszeniem produkcji, a w konsekwencji – pojazdów. Zarówno pandemia, jak i trwająca obecnie wojna w Ukrainie nie pozostają też bez wpływu na ceny samochodów.

Jak pokazał raport Exact Systems „MotoBarometr 2022. Nastroje w automotive w Europie", wyższy koszt produkcji samochodów to najczęściej wskazywany przez przedstawicieli branży motoryzacyjnej skutek pandemii i wojny – takiej odpowiedzi udzieliło 67 proc. respondentów. Ostatecznie odczują to oczywiście kierowcy, ponieważ nowe samochody mają być nawet o 20 proc. droższe. To z kolei wpływa na decyzje związane z zakupem pojazdu. Zgodnie z wynikami badania 68 proc. przepytanych zamierza odłożyć w czasie zmianę auta, 31 proc. Polaków rozważy zakup używanego pojazdu, natomiast 24 proc. ankietowanych zrezygnuje z posiadania własnego samochodu i wybierze carsharing lub przesiądzie się do komunikacji publicznej.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Spadek wartości to nie wszystko

Choć wysokie ceny to najczęściej wymieniana słabość nowych samochodów, decydując się na tę opcję, należy mieć też na uwadze inne kwestie. Przede wszystkim takie auto traci na wartości niemal natychmiast po opuszczeniu salonu – szacuje się, że spadek ceny wynosi nawet 30 proc.

Wybierając nowy samochód, który dopiero co pojawił się w ofercie producenta, trzeba także pamiętać, że niektóre rozwiązania czy funkcjonalności – mimo że testowane – nie zostały jeszcze sprawdzone przez końcowych użytkowników. Kolejny aspekt to możliwe wyższe koszty ubezpieczenia i ewentualnych napraw w ASO – w nowych samochodach też dochodzi do usterek czy awarii, a z uwagi na zaawansowane rozwiązania technologiczne ich usunięcie bywa kosztowne.

Oczywiście zakup nowego samochodu ma również wiele zalet. Nowoczesne auta muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa, dzięki czemu są wyjątkowo godne zaufania. Wybierając nowy pojazd, mamy też możliwość jego konfiguracji i dostosowania do własnych potrzeb w zakresie wyposażenia czy nawet koloru. Ponadto nowe samochody są objęte gwarancją, co pozwala nie martwić się usterkami czy awariami.

Używany samochód z wiarygodnego źródła

Zakup używanego, a zarazem dobrego i sprawdzonego samochodu nie jest prostym zadaniem. Największym wyzwaniem okazuje się znalezienie wiarygodnego źródła, gdzie auta mają udokumentowaną historię i stan techniczny. Nie jest to jednak niemożliwe – takim miejscem jest chociażby salon Volkswagen Financial Services STORE. To jedyny na świecie salon sprzedaży używanych samochodów poleasingowych pod marką własną VW FS, którego oferta jest tworzona w ścisłej współpracy z Grupą Volkswagen.

To warte rozważenia rozwiązanie zwłaszcza dla osób, które cenią jakość i mają określone wymagania względem posiadanego auta, ale jednocześnie nie dysponują dużym budżetem na jego zakup. Klienci mają także do wyboru różne opcje finansowania samochodu używanego.

Pierwszym wyborem zazwyczaj jest kredyt „Klasyczny", czyli rozłożenie ceny zakupu auta na raty, co nie wymaga angażowania własnych oszczędności. Drugim rozwiązaniem jest kredyt „Jak abonament". W tym przypadku klient wybiera okres, w którym chce jeździć danym samochodem. Może przy tym, ale nie musi, zdecydować się na wpłatę wkładu własnego – jeśli się na to zdecyduje, comiesięczna rata będzie niższa. Przy abonamencie istnieją też do wyboru trzy warianty zakończenia umowy – zwrócenie samochodu, wykupienie auta na własność lub przedłużenie kontraktu.

Istnieją również możliwości finansowania samochodu używanego dla klientów biznesowych. Do wyboru jest m.in. leasing „Jak abonament". W tym przypadku klient otrzymuje niskie raty i spłaca jedynie prognozowaną utratę wartości auta. Na koniec użytkownik ma do wyboru dwie opcje – może zwrócić samochód do salonu lub go wykupić. Inną formą finansowania dla przedsiębiorców jest leasing „Klasyczny". Polega on na spłacie całkowitej wartości pojazdu. Jest ona rozłożona na opłatę wstępną, raty miesięczne i wartość końcową. Na to finansowanie decydują się klienci, którzy chcą wykupić auto po zakończeniu umowy.

Na tym jednak nie koniec zalet zakupu używanego samochodu. Decydując się na auto poleasingowe z wiarygodnego źródła, zyskujemy pewność co do jego stanu technicznego, historii oraz napraw i serwisowania. Wybierając takie rozwiązanie, możemy cieszyć się komfortem zakupu auta w salonie – mimo że zamierzamy nabyć samochód używany.

Samochody używane w zgodzie z trendem zero waste

Mówiąc o zakupie samochodu używanego, nie sposób nie wspomnieć o zmianach w podejściu i sposobie myślenia współczesnego społeczeństwa. W trosce o środowisko naturalne coraz więcej osób decyduje się na życie w duchu eko i zero waste, wybierając produkty z drugiej ręki lub korzystając z rozwiązań abonamentowych. Choć chęć posiadania na własność jest mocno zakorzeniona w polskim społeczeństwie, w ostatnich latach zachowania konsumentów zaczęły się zmieniać.

Ewolucja w myśleniu konsumentów jest zauważalna także w odniesieniu do branży motoryzacyjnej.

Samochód używany lub wynajem długoterminowy w modelu abonamentowym staje się coraz popularniejszą alternatywą dla zakupu nowego pojazdu. Takie zachowania wpisują się również w konwencję nieposiadania: konsumenci zmieniają priorytety i zamiast gromadzić dobra materialne, kolekcjonują przeżycia i wspomnienia. Wybierając auto z drugiej ręki ze sprawdzonego źródła, możemy cieszyć się używanym samochodem niemal jak nowym, a za sprawą dogodnych opcji finansowania „Jak abonament" od Volkswagen Financial Services, również wolnością i elastycznościąmówi Michał Dyc, dyrektor sprzedaży detalicznej w Volkswagen Financial Services.

Nowy samochód przez wiele lat był postrzegany jako synonim prestiżu. Obecnie jednak zaczyna się to zmieniać – i mają na to wpływ aspekty nie tylko finansowe. Ewoluuje przede wszystkim nasze podejście, które zmierza w kierunku zero waste i konwencji nieposiadania. Samochód używany z wiarygodnego źródła może być tak samo trafionym zakupem jak najnowszy model, który dopiero co wyjechał z taśmy produkcyjnej.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.