Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W obecnych czasach coraz więcej mówi się o wartości płynącej z różnorodności osób pracujących w zespołach.

Myślę, że bardziej niż o samej różnorodności mówi się o równości i inkluzowości. Sami taką wewnętrzną dyskusję odbyliśmy w Żabce i ona doprowadziła nas do wniosku, że różnorodność to fakt. Nasze cechy tj. wiek, płeć, styl komunikacji, pochodzenie, rodzicielstwo, pozycja w firmie i wiele innych są z nami. W efekcie kierunek naszych działań, to upewnienie się, że przy tak wszechstronnej różnorodności działamy w sposób, który każdej osobie daje poczucie, że jest równo traktowana, że jej głos i inicjatywa są widzialne i słyszalne. To czego byliśmy pewni w Żabce, to doceniamy ludzi za to jakie wnoszą doświadczenie, kompetencje i motywację do rozwoju. Innymi słowy, widzieliśmy ich z perspektywy pracowniczej. Powiedziałabym jednak, że to w jakiś sposób zawężające, bo do pracy przynosimy całych siebie. Dlatego, to na czym nam zależy, to żeby w Żabce ludzie czuli się sobą niezależnie od tego kim są. Tworzymy miejsce, w którym każdy jest doceniany, szanowany i może w pełni realizować swój potencjał – niezależnie od tego, kim jest, jaki ma światopogląd czy przekonania religijne, jak wygląda, jakiej jest płci, narodowości czy w jakim jest wieku. Szanujemy indywidualność i wyjątkowość zatrudnianych osób, ze względu na różnorodność perspektyw, które wnoszą. W takim podejściu widzimy szansę na przyciągnięcie najlepszych talentów i rozwój nas jako firmy, a dzięki temu na umacnianie naszych przewag konkurencyjnych.

Żabka w 2021 r. przyjęła Politykę Równości. Co oznacza ona w praktyce?

Zmiany, jakie wprowadziliśmy w sklepach, transformacja technologiczna, w tym – wprowadzenie sklepów bezobsługowych, wiele prowadzonych przez nas obecnie inicjatyw proekologicznych czy olbrzymie zaangażowanie we wsparcie dla szpitali na początku pandemii i w pomoc Ukrainie w tym roku – to wszystko pokazuje transformację naszej firmy. Za każdym takim projektem stoją konkretni, wyjątkowi ludzie i ich pomysły. W naszej organizacji zadajemy sobie pytanie: co możemy zaoferować wszystkim kompetentnym osobom, bez względu na płeć, wiek, narodowość czy wyznanie, by przyciągnąć je do naszej firmy? Przyjęta w ubiegłym roku Polityka Równości definiuje podejście do wzmacniania różnorodności i inkluzywności w naszej organizacji. Z jednej strony zmieniamy nasz system i procesy na dające gwarancję równego i włączającego traktowania jak np. w rekrutacji czy onboardingu. Ten pierwszy zmodyfikowaliśmy w sposób, który pozwolił na zwiększenie szans na przyciągnięcie wyskoutalentowanych kobiet do organizacji, szczególnie do ról menadżerskich. Wprowadziliśmy feminatywy, zmieniliśmy komunikację wizualną ogłoszeń, już na etapie aplikowania umożliwiamy osobom kandydującym zapoznanie się z Polityką równości, w ankiecie eNPS pytamy, czy zdaniem kandydatów i kandydatek proces rekrutacji był równościowy. W onboardingu mamy rolę buddego, dostępność językową dla osób migranckich pracujących w Centrach Logistycznych, zaś nowozatrudnione osoby w pierwszych 3 miesiącach przechodzą szkolenie równościowo-inkluzywne. I tak krok po korku, proces po procesie przechodzimy przez całą organizację. Muszę jednak dodać, że to nie wystarcza. Drugim strumieniem naszych działań jest edukacja. Postawy i zachowania są dla nas kluczowe, bo to one maja wpływ na nasze codzienne doświadczenia. W tym obszarze prowadzimy cykliczne warsztaty na temat różnorodności, inkluzywnej komunikacji, publikujemy podcasty i artykuły i co szczególnie ważne rozmawiamy z pracownikami. Przykładem tego są  jest badanie Inclusion Index, które pozwoliło nam zrozumieć percepcje pracowniczą dotycząca równego i włączającego traktowania.

Żabka jako pierwsza polska firma otrzymała certyfikat EQUAL-SALARY, potwierdzający, że wynagrodzenia w firmie nie mają płci. Skąd decyzja, by wziąć udział w zewnętrznej certyfikacji i jak wygląda proces uzyskania takiego wyróżnienia?

Zależało nam na zewnętrznym potwierdzeniu, że tworzymy równe szanse dla wszystkich, dlatego poddaliśmy się certyfikacji przeprowadzanej przez EQUAL-SALARY Foundation – niezależnej organizacji non-profit, która wydaje to wyróżnienie w oparciu o spójne podejście mające podstawy naukowe. Certyfikacja opiera się na wytycznych ONZ i jest uznawana przez Komisję Europejską.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.