Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Życie w zgodzie z troską o środowisko staje się obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek. Ostatni raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) informuje, że globalne ocieplenie coraz bardziej – często w sposób nieodwracalny – wpływa na środowisko naturalne we wszystkich regionach świata. To powoduje, że coraz częściej jesteśmy świadkami niebezpiecznych zjawisk pogodowych, a ich natężenie będzie się nasilać. Autorzy raportu wskazują, że jeżeli temperatura Ziemi wzrośnie o 2°C, doprowadzi to do fatalnych dla ludzi i zwierząt skutków.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Edukacja ma znaczenie

Aby powstrzymać dalsze podgrzewanie się naszej planety, istotne są działania każdego z nas. Zacząć możemy już we własnych domach. Nie tylko oszczędzając wodę, prąd czy gaz, segregując śmieci czy nie marnując żywności, ale także – poprzez edukację dzieci. Dzieci powinny wyrastać w przekonaniu, że ich codzienne wybory i zachowania mogą przyczynić się do uratowania Ziemi przed degradacją. Gdy damy im szansę, okaże się, że nie tylko mają wiedzę, jak dbać o środowisko, ale również chcą ją wykorzystać do naprawy świata.

embed

Materiał promocyjny Partnera

Zdając sobie z tego sprawę, firma Procter & Gamble oraz Fundacja Nasza Ziemia opracowały poświęcony tematyce ekologicznej projekt edukacyjny „Czysta Ziemia". We współpracy z dydaktykami przygotowano materiały pomagające nauczycielom i rodzicom w kształtowaniu pozytywnych nawyków wśród najmłodszych. Oszczędzanie wody, ograniczenie zużycia energii oraz segregacja odpadów, to codzienne działania, dzięki którym możemy zapobiegać zmianom klimatycznym i to na nich właśnie skupia się dopasowana do wieku treść lekcji dla uczniów z klas I-VI oraz ich starszych kolegów i koleżanek z klas VII-VIII. Program „Czysta Ziemia" pomógł zaangażować już ponad 30 tysięcy uczniów z całej Polski w działania na rzecz planety.

Poza propagowaniem ekologicznej wiedzy, autorzy programu kładą mocny akcent na zaangażowanie młodych do działania. Ten cel ma realizować między innymi konkurs grantowy, który daje młodym ekologom szanse wykazania się troską o środowisko, a także zaprezentowania swoich autorskich pomysłów na pomoc planecie.

Do udziału w konkursie zgłosiło się aż 100 placówek, a 10 z nich nagrodzono przyznając każdej z nich grant w wysokości 2 tys. zł na realizację ekologicznych projektów przygotowanych przez uczniów.

Wszystkie ekologiczne pomysły, które znalazły się w finałowej dziesiątce, były nie tylko atrakcyjne ekologicznie, ale również głęboko dopracowane: od tych, które polegały na stworzeniu łąk kwietnych dla owadów czy tych z wyłączonymi w szkole strefami ciszy i relaksu, po warsztaty z niemarnowania jedzeniamówi Beata Butwicka, prezes zarządu Fundacji Nasza Ziemia.

Świeże pomysły na ekologię

Dzieci udowodniły, że mają głowy pełne pomysłów. Uczniowie z Pszczyny przygotowali projekt, promujący ekologiczne środki transportu. Chcą, by szkoła przygotowała stojaki na rowery, hulajnogi czy deskorolki, by uczniowie mogli na nich dojeżdżać do placówek. Uczniowie z Blichowa chcą stworzyć spot o ekologii, a w Bachowicach łąkę kwietną z domkami dla owadów. Wiele projektów miało charakter edukacyjny – dzieci chcą dzielić się informacjami zdobytymi na lekcjach „Czysta Ziemia".

embed

Materiał promocyjny Partnera

Odpowiedzialne wybory

Edukacja dzieci ma znaczenie. Ważne jest jednak, by pociechom dawać odpowiedni przykład, żyjąc w zgodzie z naturą na co dzień. Mamy ku temu coraz więcej możliwości. Pomagają nam w tym firmy, jak Procter & Gamble, która nie tylko przykłada wagę do tego, by swoje produkty dostarczać w nadających się do recyklingu opakowaniach, ale i by pomagały one oszczędzać prąd czy wodę w domach. – W Procter & Gamble od wielu lat podejmujemy działania, które mają na celu spowolnienie zmian klimatycznych. Chcemy pomóc konsumentom dokonywać zrównoważonych wyborów i dawać im takie możliwości, by korzystając z naszych produktów mogli żyć w sposób bardziej przyjazny dla środowiska, – mówi Justyna Rymkiewicz, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Dzięki technologiom zastosowanym w środkach do prania, np. kapsułkach Ariel, konsumenci mają możliwość prania w temperaturze 30 stopni, nie tracąc na skuteczności detergentu. Kapsułki do zmywarki Fairy pozwalają myć naczynia równie dokładnie bez płukania wstępnego, w zmywarce lub w zlewie, co pozwala zaoszczędzić rocznie tysiące litrów wody. 

Nasze codzienne wybory, a także dawanie przykładu dzieciom i uczenie ich troski o środowisko ma ogromne znaczenie w budowaniu prawidłowych ekonawyków, które przekładają się na bardziej zrównoważony styl życia.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.