Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dokładnie 4 marca 1994 roku 400 aspirujących wokalistek pojawiło się w londyńskim Dancework Studios, by zapewnić sobie miejsce w nowo tworzonym zespole muzycznym. Do następnego etapu przeszło zaledwie 10. Wśród nich były: Melanie Brown (Mel B), Melanie Chisholm (Mel C) oraz Victoria Adams. Na drugim przesłuchaniu dołączyła do nich jeszcze Geri Halliwell. Cała czwórka wraz z 17-letnią Michelle Stephenson została zaproszona do utworzenia zespołu Touch. Zanim jednak dziewczyny weszły do studia nagrań, Michelle odeszła ze składu, a na jej miejsce wybrano Emmę Bunton. Tak narodził się zespół Spice Girls.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Wyboista droga

Dziewczyny szybko zrezygnowały ze współpracy z menadżerami Touch i ruszyły pod nową nazwą. Pierwszy singiel „Wannabe" wydały 8 lipca 1996 roku. Uparły się, by promowała go tytułowa piosenka. Słusznie. Po tygodniu utwór wspiął się na pierwsze miejsce list przebojów, a z półek w sklepach zniknęło w tym czasie aż 73 tys. singli. „Wannabe" zmieniło bieg muzyki pop. Utwór 7 tygodni był numerem jeden w Wielkiej Brytanii i 4 tygodnie w USA. Uczynił pięć nieznanych dziewczyn - Victorię Adams, Melanie Brown, Emmę Bunton, Melanie Chisholm i Geraldine Halliwell - światowymi supergwiazdami.

Spice Girls wniosły zupełnie nową świeżość do muzyki pop. Ale odmieniły nie tylko świat muzyczny. Zrobiły też wiele dla innych kobiet. To, jak długą i wyboistą drogę przeszły i jak torowały drogę do równouprawnienia pokazuje trzyczęściowy dokument „Spice Girls: rewolucja Girl Power", którego premiera odbędzie się na kanale BBC Lifestyle w piątek, 14 stycznia o godz. 21:00.

 

Rewolucja Girl Power

Dokument to historia o pięciu młodych kobietach, które podbiły świat muzyki lat 90-tych, choć same dopiero wkraczały w dorosłość. To dość mroczna opowieść o pieniądzach, mizoginii, samotności na świeczniku, walce o uczciwą krytykę i odrobinę prywatności w świetle reflektorów. Młode dziewczyny z impetem wkroczyły do świata sterowanego przez mężczyzn. Nie zawsze dobrze sobie w nim radziły. Za kulisami, wyczerpane i zmagające się z zaburzeniami odżywiania, każdego dnia mierzyły się z okrutną krytyką, jakiej wcześniej nie doświadczyły. Odważnie ubrane, podkreślające kobiecość i, co jeszcze ważniejsze, bez obaw wyrażające własne zdanie – Mel B, Mel C, Emma, Victoria i Geri rozpoczęły rewolucję Girl Power.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Znajdując się na świeczniku, podjęły walkę o szacunek i równe traktowanie, o utrzymanie przyjaźni mimo nieporozumień, o normalność, którą z dnia na dzień odebrała im sława i zainteresowanie mediów. Nie bały się wyrażać stanowczych opinii o wszechobecnym seksizmie i walczyły o swoje. Gdy ogłosiły w 2007 roku pierwszą trasę koncertową, jeden z dziennikarzy zapytał, czy dadzą radę wykonywać układy taneczne, sugerując pogorszenie ich kondycji po urodzeniu dzieci. „Nie wyglądasz na bardzo wysportowanego" – odpowiedziała mu Mel B. W latach 90-tych i później, aż do 2008 roku – ostatniego koncertu – były ikonami popkultury, głosem tysięcy kobiet, inspiracją dla dziewczyn na całym świecie.

To (były) są czasy

Dokument „Spice Girls: rewolucja Girl Power", choć wraca do przeszłości i pokazuje, z jakimi trudnościami musiały mierzyć się członkinie kultowego zespołu, jest też odniesieniem do teraźniejszości. Chociaż my, kobiety, jesteśmy dzisiaj w innym miejscu, nadal stoją przed nami trudności i przeszkody, które musimy pokonywać. Pomimo upływu lat, dyskryminacja nie przestała być problemem. Przypominają o tym Zofia Zborowska, Joanna Koroniewska i Mery Spolsky, prywatnie fanki zespołu Spice Girls. W kampanii BBC Lifestyle odnoszą się do trudności, jakie Spice Girls musiały pokonać, aby odnieść sukces w świecie zdominowanym przez mężczyzn, podkreślając, że te czasy powinny odejść w zapomnienie. Nie odeszły. Jeszcze wiele musimy zrobić, by stały się przeszłością. Niezależnie od tego, ile czasu i wysiłku trzeba włożyć w walkę o równouprawnienie, musimy stoczyć jeszcze wiele bojów, by ją wygrać.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

„Spice Girls: rewolucja Girl Power" to nie tylko historia o trudzie, jaki przeszły członkinie brytyjskiego zespołu, to inspiracja do tego, by głośno artykułować, że jesteśmy i nie zamierzamy milczeć. Trzyodcinkowy dokument będzie można obejrzeć na kanale BBC Lifestyle co piątek, od 14 stycznia o godz. 21:00.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.