Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W sezonie jesienno-zimowym dzieci wracają ze szkół i przedszkoli z katarem, zaczynają kaszleć, niekiedy gorączkować. W tym okresie mogą nasilić się także objawy alergii. Również dorośli często skarżą się na gorsze samopoczucie. Dlaczego w tym okresie chorujemy częściej?

Przyczyn jest wiele. Jesienią częściej i dłużej przebywamy w większych skupiskach ludzkich. Dzieci we wrześniu wracają do szkół, zaczynają chodzić na zajęcia pozalekcyjne, spotykają się z rówieśnikami w zamkniętych pomieszczeniach, które ze względu na sezon grzewczy bywają przegrzane i niewietrzone. W budowaniu odporności nie pomagają nagłe zmiany temperatur. Dzieci z chłodnych podwórek, wchodzą do ciepłych wnętrz. Jesienią i zimą, ze względu na pogodę, ale i krótszy dzień, mniej też przebywają też na świeżym powietrzu.

Złap oddech
WEŹ UDZIAŁ W KONKURSIE

Uboga dieta, mniejsza ilość snu

Nie bez znaczenia jest też brak odpowiedniej ilości witamin. Dieta jesienią i zimą jest uboższa o sezonowe warzywa i owoce, do tego więcej pochmurnych i deszczowych dni sprawia, że nie dostarczamy organizmowi witaminy D3, której źródłem w głównej mierze jest słońce. Ważny jest jeszcze jeden czynnik – brak odpowiedniej ilości snu. W wakacje dzieci mogły dłużej spać, przez co organizm był bardziej wypoczęty. Od września muszą wstawać wcześniej, a nie zawsze kładą się o odpowiedniej porze, by wystarczająco wypocząć. Te wszystkie czynniki wpływają na większe ryzyko zachorowania i dotyczą nie tylko dzieci. Jak wspomóc odporność w tym okresie?

Maseczka chroni nie tylko przed COVID-19

Pandemia COVID-19 nauczyła nas nawyku zakładania maseczek. W przedszkolu czy klasie nie ma obowiązku jej nosić, ale trzeba o niej pamiętać w sklepach czy innych dużych skupiskach ludzi. Warto zakładać ją także w częściach wspólnych budynków wielorodzinnych. Zakrywanie ust i nosa w przestrzeni publicznej, nawet w holu własnego budynku, może zapobiegać nie tylko temu, że zarazimy inne osoby, ale również uchronić nas przed infekcją, ponieważ maska może zmniejszyć liczbę wdychanych wirusów.

Higiena nosa ma znaczenie

Wirusy rozprzestrzeniają się drogą kropelkową. Osoby chore zarażają podczas kaszlu, kichania, mówienia. Zarazki mogą też utrzymywać się na przedmiotach codziennego użytku. Zarażamy się więc, wdychając zanieczyszczone powietrze czy dotykając powierzchni, na których znajdują się wirusy i kierując ręce w okolicę nosa, oczu czy ust. W profilaktyce najważniejsza jest więc higiena – częste i dokładne mycie rąk wodą z mydłem oraz oczyszczenie nosa. W tym celu warto użyć naturalnych, izotonicznych roztworów soli morskiej, które oczyszczają nos z zalegających zanieczyszczeń. Sprawdzi się do tego np. Otrivin Oddychaj Czysto. To izotoniczny roztwór wody morskiej, ułatwiający oczyszczanie nosa. Każde użycie delikatnie i naturalnie oczyszcza wnętrze nosa, wymywając kurz i pyłki. Otrivin Oddychaj Czysto można używać codziennie u dzieci już od 2. tygodnia życia, a dla starszych (powyżej 6. roku życia) przeznaczona jest wersja z aloesem, który dodatkowo nawilża nos.

Ruch to zdrowie

W profilaktyce bardzo ważna jest odpowiednia dieta. Powinna być bogata w warzywa i owoce, najlepiej świeże. Jeśli dziecko za nimi nie przepada, można podawać je w formie koktajlu lub soku. Koktajle można robić na bazie wody lub mleczka kokosowego. Warto także wyeliminować z diety niezdrowe przekąski. Zamiast nich, lepiej pokroić dziecku w paski ogórka czy marchewkę lub kupić bakalie. Do podjadania świetnie nadają się też suszone owoce. Koniecznie należy wyposażać dziecko w drugie śniadanie – dając mu same pieniądze, jest duże ryzyko, że dziecko wybierze niezdrową przekąskę.

Obowiązkowo do plecaka należy zapakować wodę. Wspomaga ona niemal wszystkie procesy zachodzące w organizmie, a jej niedobór może prowadzić do uczucia zmęczenia, znużenia, do tego osłabia apetyt i obniża koncentrację.

Aby wspomóc organizm w walce z wirusami, dobrze jest także uprawiać aktywność fizyczną. Wystarczy 30 minut codziennych, umiarkowanych ćwiczeń, by wzmocnić organizm. Warto zapisać dzieci na zajęcia pozalekcyjne: tenis, karate, basen, piłkę nożną, balet czy zumbę. Okres jesienno-zimowy to dobry czas na naukę jazdy na łyżwach czy nartach.

Wypoczynek i odpowiedni ubiór

Dużą rolę w profilaktyce odgrywa odpowiednia ilość snu i adekwatny do pogody ubiór. Często mamy skłonności do przegrzewania pomieszczeń czy nakładania dzieciom zbyt ciepłych ubrań. Lepiej ubierać pociechy na cebulkę, tak aby mogły bez trudu zdjąć warstwę ubrań, gdy będzie im za gorąco. Pamiętajmy też o regularnym wietrzeniu pomieszczeń, w których przebywamy. Nie ustawiajmy zbyt wysokiej temperatury na grzejnikach, zwłaszcza w nocy. Przy temperaturze w granicach 17-19 stopni dziecku lepiej będzie się spało. Zmiana kilku codziennych nawyków, pozwoli wytoczyć poważne działo do walki z wirusami.

PM-PL-OTRI-21-00125

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.