Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Tekst: Aleksandra Laudańska

Uśmiech to podstawa

Małgosia to emerytowana pani inżynier. I kobieta czynu. Na koncie ma projekt drogi i mostu, karierę urzędniczą i dyrektorską. Będąc przewodniczącą rady dzielnicy, przyczyniała się do wybudowania w Krakowie Parku Lilli Wenedy – pierwszego krakowskiego parku zrealizowanego po wojnie. Od dziesięciu lat Małgosia jest na emeryturze. Na pytanie, jak spędza czas, odpowiada ze śmiechem:

– Ja nie mam czasu! Ciągle coś robię.

Przyznaje, że jest niecierpliwa we wszystkim, za co się zabiera. I skuteczna – dzięki łatwości nawiązywania kontaktów. Siedem lat temu, po trzech latach odpoczynku od telefonów i wyciszania się na działce pod miastem, z powrotem rzuciła się w wir miejskiego życia – święty spokój okazał się dobry do czasu. Z nową energią, zebraną w kontakcie z naturą i górami, wzięła się za tworzenie centrum aktywności seniora. Gdy powstało, szybko zapisało się do niego 400 osób. Organizowane były w nim różnorakie zajęcia, między innymi lekcje angielskiego, aqua aerobik i lekcje stylu. Bo moda to wielka pasja Małgosi. Zorganizowała siedem pokazów mody dla kobiet (i planuje kolejne), sama zaś jest Ambasadorką Stylowych Seniorów w magazynie „Głos Seniora". Podczas jej pokazów modelki prezentowały ubrania z prywatnej garderoby Małgosi, głównie piękne suknie, fascynatory i kapelusze.

– Jest dobry społeczny odbiór dla tych pokazów mody, te kobiety się realizują w ten sposób. Jak taka dojrzała dziewczyna dostanie sukienkę, to ona rośnie, kwitnie – mówi 73-latka. I podkreśla, że silverki mają ogromną potrzebę bycia dostrzeżonymi, zaakceptowanymi i podziwianymi.

Sama ma tę potrzebę zrealizowaną: – Jak ludzie widzą, że idzie taka fajnie ubrana starsza pani, to uśmiechają się z daleka i podnoszą kciuk do góry – bardzo miłe to jest.

Małgorzata Bielczyk (Silver Models) w stylizacji marki C&AMałgorzata Bielczyk (Silver Models) w stylizacji marki C&A Fotograf: Krzysztof Adamek

Ona na pewno nie jest niewidzialna, jak często mówi się o starszych kobietach. Kocha intensywne kolory, biżuterię, często ma pomalowane na intensywny kolor usta. Szminka w torebce to must have: – Lepiej się czujesz, jak masz pomalowane usta. Do tego uśmiech, uśmiech jest najważniejszy – podkreśla Małgosia, tego też uczyła kursantki na lekcjach stylu.

Małgosia chwyta życie pełnymi garściami i jest bardzo aktywna w sieci. Gdy zobaczyła ogłoszenie o naborze do sesji dla marki kosmetycznej (w której ostatecznie wystąpiła), pomyślała: „raz kozie śmierć" i wysłała zgłoszenie. Tak zaczęła swoją nową przygodę z silver modelingiem. – Nie  wyobrażałam sobie, że coś tak miłego jak bycie modelką jeszcze mnie w życiu spotka – ekscytuje się. Zachęcona pierwszym sukcesem zgłosiła się do Silver Models. Agencja zaprasza osoby 50+ i na tyle mniej więcej czuje się Małgosia. – Wiek to tylko liczba, najważniejsze jest, jak sami się czujemy – mówi kręcąc kolejne stories na, zdominowane przez jej wielobarwne stylizacje, profile na Facebooku i Instagramie.

Sześćdziesiątka to cudowny wiek

Wanda ma dyplom pielęgniarski i wykształcenie ekonomiczne na kierunku zarządzanie i marketing. Pracowała jako specjalistka do spraw marketingu w olsztyńskim teatrze, po czym, w wieku 43 lat, przeprowadziła się do Warszawy. Dziś, będąc na emeryturze, wspomina, że czterdziestka to był okropny wiek, za to znacząca zmiana w jej życiu zaszła po 50. urodzinach. Otworzyła się na świat, zaczęła podróżować, smakować naturę. Nastał w jej życiu spokój, który pogłębił się jeszcze dekadę później. – Najbardziej cenię święty spokój, który teraz mam. Z wiekiem też taka mądrość przychodzi. Nie uważam, że wiem już wszystko, ale na pewno jestem mądrzejsza niż gdy miałam 40 lat – mówi.

Wanda Romanowska (Silver Models) w stylizacji marki C&AWanda Romanowska (Silver Models) w stylizacji marki C&A Fotograf: Krzysztof Adamek

Wanda bardzo związana jest z rodziną – angażuje się w opiekę nad wnukami, kiedy tylko może odwiedza też rodziców w Olsztynie. Ale nie zapomina o sobie. Realizuje swoje pasje: taniec orientalny, fotografię i podróże. Dzieli się nimi na swoim profilu na Instagramie, na którym zamieszcza filmiki ze swoimi przemyśleniami, przesłania do followersów oraz nagrania swojego tańca. Taniec brzucha zaczęła trenować tuż przed sześćdziesiątką. Ma ambicję, żeby dojść do wysokiego poziomu w tej sztuce i zatańczyć na swoje 70. urodziny. Tańczy codziennie. Generalnie ruch jest dla niej bardzo ważny – ciągle jest w ruchu, co pomaga utrzymać jej ciało w formie. Bo diety, jak przyznaje, nie trzyma.

Styl życia Wandy wpływa na jej wybory modowe – kiedyś nosiła obcasy, żeby dodać sobie centymetrów, dziś wybiera trampki. – Wygoda jest najważniejsza – podkreśla. – Nie potrzebuję już wyszukanych strojów. Lubię kolory, kiedyś nakupowałam sobie ubrań w kwiaty, znudziły mi się, ale rzadko kupuję nowe – staram się korzystać z tego, co mam w szafie. Jeśli kupuję coś nowego, to sięgam po ponadczasowy styl. Stawiam na prostotę, minimalizm i dobrą jakość tkanin. Dokonuję świadomych wyborów – dodaje.

Wanda tłumaczy to troską o środowisko. Sama stara się żyć ekologicznie i docenia, że C&A to marka odpowiedzialna społecznie – szyjąca z tkanin z recyklingu, biobawełny i dżinsu, który może być przetworzony w 100%.

Jedyny pewnik to zmiana

Wojtek z wykształcenia jest prawnikiem. Jego żądna zmian i nowych wyzwań natura sprawiła, że zajął się zupełnie innymi branżami: prowadził firmę budowlaną w Niemczech, a potem firmę dystrybuującą  odzież w rodzinnym Wałbrzychu. Dwa lata temu postanowił spróbować sił w modelingu i od tamtej pory konsekwentnie buduje swoją nową karierę. Z wymiernymi sukcesami: wystąpił między innymi w reklamach znanego banku, polskiej spółki z branży sportowej (w tej reklamie wystąpił również Robert Lewandowski), dyskontu odzieżowego i topowego producenta żywności.

Wojciech Husakiewicz (Silver Models) w stylizacji marki C&AWojciech Husakiewicz (Silver Models) w stylizacji marki C&A Fotograf: Krzysztof Adamek

Równolegle Wojtek dał się wciągnąć w świat filmu – jest epizodystą w serialach, ma ich na koncie już kilkanaście. Wojtka fascynują kulisy powstawania filmów, lubi adrenalinę towarzyszącą kręceniu i to, że w tej branży nie ma nic pewnego – ciągle dzieje się coś zaskakującego.

Jedyna pewna w życiu rzecz to zmiana – filozoficznie mówi Wojtek, nie ukrywając, że te zmiany to coś, co nadaje jego życiu smak. Ciągle jest w ruchu – gotowy zawsze wsiąść w samochód i przejechać wiele kilometrów, by wziąć udział w kolejnym projekcie reklamowym lub filmowym, albo wybrać się z synem na męską wyprawę.

Skąd energia na to wszystko? Zdrowy, sportowy styl życia, w którym ważną rolę odgrywa bieganie, i nieprzemijająca, czysto chłopięca, ciekawość świata. Po którym Wojtek bardzo lubi podróżować – czym, podobnie jak Wanda, dzieli się na swoim profilu instagramowym. Ale główny temat jego profilu to moda – Wojtek lubi ubrania dobrej jakości i dba o swój styl. Zadbana sylwetka, życiowy luz i dystans oraz nieodłączny uśmiech to jego znaki rozpoznawcze i sprzymierzeńcy w budowaniu wizerunku. „Nie bój się być inny, bój się być jak inni" – to życiowe motto Wojtka, który zawsze żył i nosił się „po swojemu". – Jeszcze niedawno miałem długie włosy – zdradza mrużąc figlarnie oczy.

W kwiecie wieku

Bardzo dobrze, że silver jest na topie – mówi Małgosia. – My żyjemy aktywnie, chodzimy na siłownię, pływalnię, do kosmetyczki. Staramy się być widoczne. To fajne i miłe, że nas pokazują. Przecież my nosimy te same rzeczy, co nasze wnuczki… – urywa wpół zdania, bo właśnie oddzwania do niej wnuczka, dla której Małgosia wypatrzyła w Warszawie miękki jesienny płaszcz C&A.

Wanda Romanowska (Silver Models) w stylizacji marki C&AWanda Romanowska (Silver Models) w stylizacji marki C&A Fotograf: Krzysztof Adamek

To piękne, że nasz wiek zostaje doceniony, ale senior to dla nas krzywdzące określenie – mówi Wanda. – Jak patrzę na rodziców, którzy dobiegają dziewięćdziesiątki, to oni są seniorami. My jesteśmy w kwiecie wieku, kontynuujemy życie – ono stoi przed nami otworem – podkreśla z przekonaniem. I dodaje na koniec:

– Miałabym przesłanie do kobiet w moim wieku: nie osiadajcie na laurach, wierzcie w siebie, możecie rozpocząć naukę wszystkiego, na co macie ochotę.

Wojtek zaś ma przesłanie do panów:

– Jeżeli zastanawiasz się, czy w twoim wieku coś wypada lub nie, to pamiętaj, że młodszy już nie będziesz.

Wojciech Husakiewicz (Silver Models) w stylizacji marki C&AWojciech Husakiewicz (Silver Models) w stylizacji marki C&A Fotograf: Krzysztof Adamek

Cała trójka potwierdza to, co mówią badania*: silverzy interesują się modą nie mniej niż ludzie młodzi, a niemal połowa silverów uważa się za osoby modnie ubrane. Silverzy, tak samo jak młodzi ludzie, lubią kupować ubrania i deklarują wydatki na podobnym poziomie. Wybierają także te same marki.

Co robią inaczej niż ludzie młodsi? Mniej kierują się ceną kupując ubrania, nie szukają inspiracji (a jeżeli już to u osób ze swojego otoczenia), dużą uwagę zwracają na to, żeby ubrania były wygodne. Częściej wybierają też Facebooka niż Instagrama, żeby komunikować swój styl życia i ubierania światu, ale silverów aktywnych na Instagramie, takich jak Małgosia, Wanda i Wojtek, przybywa.

*"Power of silver generation"; RASP

Aleksandra Laudańska – redaktor naczelna portalu www.wolniodmetryki.pl i warszawskiego miesięcznika seniorów #POKOLENIA, silver beauty hunterka Silver Models, CEO Silver Content Hub.
Tekst powstał we współpracy z marką C&A.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.