Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Naukowcy wskazują, że diety zawierające dużo mięsa są najbardziej obciążające dla środowiska. Produkcja mięsa wymaga zużycia dużej ilości wody i energii, powoduje erozję gleby, zanieczyszczenie powietrza oraz ma negatywny wpływ na bioróżnorodność. 

Szacuje się, że około 18 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych powstaje w związku z produkcją mięsa. Rolnictwo odpowiada za 70 proc. zużywanej przez ludzkość wody pitnej. Myśląc o przyszłości naszej i naszych dzieci, musimy już dzisiaj zmienić nawyki żywieniowe, wprowadzając diety roślinne. Zyskuje na tym zdrowie oraz środowisko. Przykładowo do wyprodukowania jednego burgera wołowego potrzeba prawie 7 razy większej ilości ekwiwalentu CO2 niż do burgera roślinnego. To ogromna różnica, która ma wpływ na przyszłość naszej planety!

Dobre odżywianie i zrównoważona konsumpcja

Jedzenie towarzyszy nam na co dzień. Nie zawsze jednak zwracamy uwagę na skład produktów, które kupujemy, a przecież produkcja wielu z nich nie jest neutralna dla środowiska. To dlatego Żabka w Strategii Odpowiedzialności, wśród 4 najważniejszych filarów, które mają pomóc nam żyć w zgodzie z planetą, uwzględniła zrównoważony styl życia. Żabka w tym zakresie kładzie nacisk na trzy aspekty: dobre żywienie, przeciwdziałanie marnowaniu żywności i na usługi ułatwiające zrównoważony styl życia. Na konieczność zmiany stylu życia i konsumpcji na bardziej zrównoważone zwróciło też uwagę ONZ. Uwzględniło znaczenie dobrego odżywiania i zrównoważonej konsumpcji w celach Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030.

Produkty roślinne tuż za rogiem

Żabka, z uwagi na skalę działalności – ponad 7400 sklepów w całej Polsce, zarówno w aglomeracjach, jak i małych miejscowościach – jest firmą, która demokratyzuje produkty roślinne i daje Polakom dostęp do nich. Niejedzenie mięsa staje się bowiem coraz powszechniejsze. Cierpienie zwierząt, niehumanitarny ubój to drugi, po antybiotykach, argument dla osób ograniczających mięso w diecie lub będących na diecie bezmięsnej. W Stanach Zjednoczonych fleksitarianizm został już okrzyknięty jedną z najlepszych diet. W Polsce termin ten nie jest obcy, według różnych badań od 43 proc. do nawet 47 proc. Polaków deklaruje, że nie je w ogóle lub stara się ograniczać jedzenie mięsa. Według wszelkich prognoz trend ten będzie się umacniał.

W Żabce konsumenci znajdują gotowe i co najważniejsze — dobre jakościowo, w 100% roślinne propozycje każdego posiłku w ciągu dnia. Największym zainteresowaniem cieszą się roślinne produkty świeże, dlatego sieć rozwija ich ofertę, która obecnie liczy już kilkadziesiąt artykułów. Tylko w 2020 r. wprowadziła do sprzedaży m.in desery AveVege firmy Bakoma, bezmleczne plastry Violife, przekąski Veggo, bezmięsne klopsiki i burgery Dobra Kaloria oraz ciepłe i szybkie przekąski dostępne tylko w Żabce – hot doga bez mięsa i roślinnego burgera Wegger.

Wybierając z oferty Żabki pyszne, wypełnione owocami i warzywami zdrowe przekąski Foodini czy stworzone z owoców i przypraw funkcjonalne shoty S! ma się pewność, że sięga się po jedzenie zdrowe i przyjazne środowisku. Napoje te mają w pełni roślinny skład. Do ich przygotowania stosowana jest innowacyjna technologia HPP (ang. high pressure processing). To technologia bardzo wysokiego ciśnienia w niskiej temperaturze gwarantuje, że naturalne składniki zachowują swoją świeżość, jakość oraz wartości odżywcze na dłużej. Produkty dostępne są w opakowaniu z materiałów przyjaznych środowisku, pochodzących w 100% z recyklingu. Żabka dba bowiem o to, aby opakowania i materiały, które wprowadza na rynek mogły być potraktowane jako surowiec, a nie odpad. Obsługując dziennie ok. 2,5 mln klientów, ma świadomość swojej roli wobec ograniczania plastiku i zachęcania klientów do dokonywania świadomych wyborów, dobrych dla planety.

Żabka stworzyła także pierwszą w 100% roślinną markę własną, która miała niedawno premierę w wybranych sklepach w całej Polsce, Plant Hunter. To najwyższej jakości produkty, które są w pełni roślinne. Są idealną propozycją dla chcących spróbować diety wegańskiej, ale mających wątpliwości czy dania wegańskie są tak smaczne i równie odżywcze jak dania tradycyjne. A na tym sieć nie poprzestaje… Do 2023 roku planuje zwiększyć udział produktów roślinnych marek własnych w wartości sprzedaży do 20% (wartość bazowa 2020 r.: 16%).

Bez oleju palmowego, barwników i konserwantów

Wśród marek własnych Żabki są też lekkie dania lunchowe i przekąski, które nie zawierają w swoim składzie substancji konserwujących, wzmacniaczy smaku, substancji słodzących oraz barwników. Żabka w 100 proc. wyeliminowała też olej palmowy ze swoich marek własnych. Z danych WWF, pozarządowej organizacji ekologicznej, wynika, że 50 proc. produktów na sklepowych półkach zawiera olej palmowy. Światowe plantacje palmy olejowej zajmują 27 mln ha – to prawie tyle powierzchni, ile ma Polska. Plantacje oleju są bardzo wydajne, co przekłada się na niską cenę oleju - to główna jego zaleta i przyczyna ogólnoświatowego sukcesu. WWF przypomina, że produkcja niecertyfikowanego oleju palmowego doprowadza do wylesień, a co za tym idzie do utraty lasów deszczowych, które są uznawane za najbogatsze pod względem różnorodności biologicznej na świecie. Powoduje też zanieczyszczenia wód, przez co mieszkańcy okolic plantacji tracą dostęp do zdrowej i zdatnej do picia wody. 

Nie marnujmy jedzenia

Żabka w swojej Strategii Odpowiedzialności chce też przeciwdziałać marnowaniu jedzenia. Z najnowszych danych wynika, że rocznie w Polsce marnuje się aż 5 mln ton żywności. W 60 proc. przyczyniają się do tego gospodarstwa domowe. Wyrzucamy pieczywo, wędliny, świeże owoce i ziemniaki. Aby temu zapobiec, powinniśmy robić zakupy częściej i kupować tylko te produkty i w takiej ilości, w jakiej aktualnie ich potrzebujemy. Ważne jest też odpowiedzialne wykorzystywanie żywności. Z przejrzałych owoców można zrobić koktajl, a żywność, której nie jesteśmy w stanie zjeść – można zamrozić. W kwestii marnowania żywności sporo muszą też robić sklepy i restauracje. Żabka do 2023 roku chce zmniejszyć o 25 proc. wagę marnowanej żywności, a po 2025 roku zmniejszyć to zjawisko o połowę. W dążeniu do tego celu sieć wiele już zrobiła. Przede wszystkim model convenience, w którym funkcjonują jej sklepy, pomaga klientom ograniczać się do nabywania tego, co jest im w danym momencie potrzebne, bez robienia zapasów. Już dzisiaj 90% artykułów w Żabce to produkty przeznaczone do natychmiastowej konsumpcji. Sieć wdrożyła tez kody GS1 i system zarządzania terminami przydatności do spożycia dań obiadowych, sałatek, kanapek, soków i przekąsek. Kontrola zapasów w czasie rzeczywistym pozwala na automatyczne przecenianie tych produktów, których termin przydatności zbliża się ku końcowi. Daje to klientom możliwość zakupu wciąż pełnowartościowych artykułów po atrakcyjnej cenie, co zmniejsza ilość marnowanego jedzenia.

Życie w zgodzie z naturą nie jest modą, jest koniecznością. Każdy z nas ma do odrobienia swoją lekcję. Ale działania muszą być sprzężone. Biznes powinien nam dawać łatwy dostęp do zrównoważonych produktów, a my musimy umieć z tego korzystać. Świadome wybieranie zdrowych, powstających z poszanowaniem środowiska naturalnego produktów, to podwójna korzyść – z jednej strony ochrona planety, z drugiej dbałość o dobre samopoczucie, właściwą dietę i w konsekwencji zdrowie dla nas wszystkich na co dzień.  Dzięki działaniom takich firm jak Żabka, codzienne wybory stają się łatwiejsze i lepsze.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.