Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Co to jest tofu?

Najprościej mówiąc, tofu to twaróg z napoju sojowego. Pochodzi z Chin, ale bardzo cenią go także Japończycy. Jedni i drudzy potrafią zamienić je w dania, które można jeść zarówno na co dzień, jak i dodawać do bardziej wyrafinowanych potraw. Tofu odnajdzie się w słodkich deserach, pikantnych zupach, zapiekankach i sałatkach. To bardzo uniwersalny produkt, gdyż daje dużo kulinarnych możliwości.

Tofu może być naturalne, wędzone lub marynowane. Każda z wersji ma w kuchni trochę inne zastosowanie. Naturalne jest najbardziej neutralne w smaku i bywa wykorzystywane do deserów. Ostatnio furorę robi na przykład tofurnik, czyli wegańska wersja sernika.

Tofu wędzone ma dymny posmak. Jest produktem wyrazistym w smaku i aromacie. Doskonale wypadnie w zapiekankach i sałatkach, a także w towarzystwie kasz. Niektóre potrawy z makaronu także doskonale komponują się z tym rodzajem tofu.

Tofu można również zamarynować np. w sosie sojowym, curry, sosie ziołowym czy sosie słodko-kwaśnym. Tak przygotowane może trafić na przykład do kanapek (polecamy bagietkę z tofu, marchewką i ogórkiem) oraz wielu innych potraw.

Jak polubić tofu?

Tofu można nie tylko polubić, ale wręcz pokochać! Nie wymaga długiej obróbki, szybko przechodzi smakiem pozostałych składników potrawy. Tofu po zamarynowaniu, które wcale nie musi być tak długie jak w przypadku marynowania mięsa, trafia na patelnię do podsmażenia lub podduszenia. Jeśli korzystamy z tofu wędzonego, smażenie nie jest konieczne.

Gdzie je kupić? Niemal wszędzie. Kiedyś, gdy stanowiło egzotyczną ciekawostkę, można je było dostać tylko w sklepach ze zdrową żywnością albo w specjalistycznych delikatesach. Obecnie jest w każdym większym sklepie spożywczym i to zarówno w wersji naturalnej, jak i wędzonej.

Warto pamiętać o tym, że tofu to wartościowy i smaczny zamiennik mięsa. Ograniczenie tłuszczów zwierzęcych w diecie bywa nie tylko wyborem, ale i koniecznością, a wtedy tofu jest idealnym rozwiązaniem.

Z czym jeść tofu?

Sezon na tofu trwa cały rok. Można je łączyć z warzywami sezonowymi, na przykład dusić z cukinią i podawać z ryżem. Dobrym pomysłem jest też zamarynowanie produktu w sosie ziołowym. Następnie tofu należy podsmażyć, zmieszać z pomidorkami oraz mixem – pyszna sałatka gotowa!

Na zimę doskonale sprawdzą się ostrzejsze potrawy z tofu, jak na przykład tajska zupa. Robi się ją bardzo szybko, a efekt doskonale rozgrzewa! Nieco więcej pracy wymagają klopsiki z tofu, jednak nie więcej niż te przyrządzane z mięsa.

Bogate w białko, żelazo i wapń, łatwe do przyrządzenia, smaczne – tofu ma naprawdę wiele zalet. Wiele sprawdzonych przepisów na smaczne i szybkie dania z tofu znajdziesz na przepisy.pl.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.