Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Audioteka, platforma i aplikacja z produkcjami audio, na pomysł akcji „Usłysz kulturę” wpadła podczas lockdownu. Pandemia koronawirusa spowodowała utrudniony dostęp do instytucji kultury, zablokowała wiele wydarzeń kulturalnych, pozbawiając tym samym artystów źródła dochodu. Stąd pomysł na program umożliwiający twórcom (reżyserom, realizatorom audio, reportażystom, scenarzystom) realizację i sfinansowanie ich projektów. Ale akcja „Usłysz kulturę” ma też inny wymiar. Dzięki niej Audioteka chce pozyskać wartościowe treści dla słuchaczy, którzy także, ze względu na pandemię, mają ograniczone możliwości brania udziału w wydarzeniach kulturalnych.

Liczy się pomysł

Na zakup scenariuszy i realizację projektów Audioteka przeznaczy aż 4 mln zł. Nabór do projektu ruszył w czerwcu i nadal trwa. – Chcemy, żeby słuchacze zawsze mieli dostęp do tego, co Audioteka obiecuje, czyli do bogatego i stale rosnącego zasobu wartościowych treści do słuchania - dobrze opowiedzianych historii. Mamy nadzieję, że przeznaczenie 4 mln zł na szeroko pojęte projekty kultury przysporzy się do utrzymania branży kreatywnej na bardzo wysokim poziomie – mówi Marcin Beme, założyciel Audioteki.

Kto może zgłosić się do programu? W zasadzie każdy, kto ma ciekawy pomysł na scenariusz, audiobook, audioserial, auciomusical lub inną ciekawą formę audio. Audioteka otwarta jest zarówno na pomysły profesjonalistów, jak i osób hobbystycznie tworzących historie. Platforma, obecna na rynku od 11 lat, jako doświadczony producent i dystrybutor treści, służy pomocą w zdobyciu praw autorskich czy wszelkich innych czynnościach koniecznych do realizacji projektu.

Materiał PartneraMateriał Partnera Audioteka

4 kategorie

Zgłoszenia przyjmowane są w ramach 4 kategorii: dla scenarzystów, realizatorów, dokumentalistów i outsiderów. W pierwszej kategorii mieszczą się pomysły na autorski scenariusz audiobooka/audioserialu, spin-offa do istniejącego dzieła kultury, autorski scenariusz audiomusicalu, adaptacji wybranego dzieła kultury. Druga kategoria, przeznaczona dla realizatorów, dotyczy autorskich pomysłów na realizację audioserialu, spin-offa, audiomusicalu czy autorskiego pomysłu i realizacji adaptacji wybranego dzieła kultury. Dokumentaliści mogą zgłosić pomysł na realizację audioreportażu o dowolnej tematyce lub audio true crime, a outsiderzy – innowacyjne i niepowtarzalne pomysły na produkcje audio.

Zgłoszenia przyjmowane są na bieżąco i na bieżąco oceniane przez zespół Audioteki. Liczba zgłoszeń jest nieograniczona, a to oznacza, że jeden twórca może nadesłać nawet kilka projektów w ramach różnych kategorii. Na co Audioteka zwraca największą uwagę przy ocenie projektów? Liczą się przede wszystkim dobrze opowiedziane historie. Platforma audio poszukuje projektów pomysłowych, z uważnością na dźwięk i muzykę, z dobrymi głosami, które zabierają słuchaczy w prawdziwą podróż. Liczy się także kreatywny sound design, dbałość o szczegóły, muzyka, która poniesie historię.

Pierwsze projekty już w realizacji

Choć nabór w ramach programu „Usłysz kulturę” cały czas trwa, Audioteka już realizuje pierwsze produkcje. Dzięki programowi powstaje audiomusical na podstawie dramatu „Pigmalion” G. B. Shawa w wykonaniu zespołu Teatru Muzycznego Roma z Warszawy oraz audioserial „Lodowa Przełęcz” we współpracy z aktorami Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Premiery audiomusicalu bazującego na dramacie autorstwa George’a Bernarda Shawa można się spodziewać na przełomie października i listopada.

 – Artyści związani przede wszystkim z kameralną Novą Sceną Teatru Muzycznego ROMA wpadli na genialny pomysł: postanowili napisać i nagrać audiomusical na podstawie „Pigmaliona” G. B. Shawa. To jest zupełnie nowy format, coś, czego do tej pory jeszcze nie było. Libretto i teksty napisał Bartosz Szpak, a za muzykę odpowiedzialna była Marta Zalewska. Oboje spisali się doskonale. Jestem przekonany, że efekt końcowy będzie fantastyczny, bo talent naszych artystów gwarantuje sukces, czego dowodzą produkcje na deskach TM ROMY, w których występują. To nasz pierwszy wspólny projekt z Audioteką i mam nadzieję, że będą kolejne – mówi Wojciech Kępczyński, Dyrektor TM Roma.

Materiał PartneraMateriał Partnera Audioteka

Świetnie zapowiada się również drugi projekt. „Lodowa Przełęcz” to historia inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Audioserial opowiada o niewyjaśnionej do dzisiaj tragedii rodziny Kaszniców, która miała miejsce w sierpniu 1925 roku w Tatrach i jest nazywana najbardziej zagadkowym wydarzeniem w historii polskiego taternictwa oraz ratownictwa górskiego. Nagrania audioserialu rozpoczęły się 3 sierpnia 2020 roku, czyli dokładnie w dniu 95. rocznicy tragedii. Realizowane są w prawdziwych lokacjach i plenerach, także na Lodowej Przełęczy. Premiera audioserialu na podstawie scenariusza Katarzyny Gondek i Katarzyny Szczerby planowana jest na październik.

Więcej informacji dotyczących projektu „Usłysz kulturę”, a także formularz aplikacyjny można znaleźć na stronie www.uslyszkulture.pl.

Materiał PartneraMateriał Partnera Audioteka

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.