Materiał PR marki Oatly
Najnowsze badanie instytutu GIM przeprowadzone na zlecenie Oatly, światowego lidera w produkcji napojów owsianych, rzuca światło na rosnącą popularność roślinnych alternatyw mleka w Polsce. Główne powody, dla których połowa ankietowanych Polaków spróbowała napoju owsianego w swojej kawie, to chęć wypróbowania czegoś nowego (57%), rekomendacja rodziny i przyjaciół (35%) oraz poszukiwanie zdrowszej opcji (17%).
"Dla nas te wyniki pokazują, że Polacy są otwarci na poszerzanie swojego repertuaru kulinarnego i coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych", komentuje Svenja Fritz, General Manager DACH & PL w Oatly. "Dostrzegamy również, jak ważną rolę w kształtowaniu nowych nawyków odgrywają rekomendacje bliskich osób. To podkreśla społeczny aspekt zmieniających się preferencji żywieniowych".
Znajomy smak napoju owsianego
Badanie pokazało, że połowa respondentów woli smak kawy z Oatly Barista niż z mlekiem krowim. Preferencje są równomiernie rozłożone wśród różnych grup demograficznych - 51% osób w wieku 20-40 lat oraz 50% kobiet wybrało kawę z napojem owsianym.
„To fascynujące, jak szybko napój owsiany zyskał uznanie wśród polskich konsumentów. Cieszy nas, że coraz więcej osób odkrywa Oatly Barista jako swój ulubiony wybór do kawy i jednocześnie przyczynia się do bardziej zrównoważonego świata", dodaje Fritz. „Napój owsiany nie jest już postrzegany jako 'alternatywa', lecz jako pełnoprawny, smaczny wybór. Co więcej, fakt, że te preferencje są podobne w różnych grupach wiekowych i płciowych, pokazuje, że jest to zjawisko uniwersalne, niezwiązane z konkretną grupą demograficzną".
Napoje owsiane zyskują popularność nie tylko w kawie. Badanie wykazało również, że są chętnie wybierane jako dodatek do posiłków: 41% dodaje je do owsianki, 33% do musli, a 30% do płatków zbożowych. Pokazuje to, jak wszechstronne stają się napoje owsiane w polskiej kuchni.
"Jako Oatly, jesteśmy podekscytowani możliwością dalszego rozwoju tej kategorii produktów i inspirowania Polaków do eksperymentowania w kuchni z napojami roślinnymi ", dodaje Fritz.
Dlaczego wybieramy roślinne alternatywy?
Wybór napoju owsianego jest przede wszystkim motywowany ciekawością wypróbowania czegoś nowego, rekomendacją rodziny i znajomych oraz poszukiwaniem zdrowszej opcji. Badanie pokazało również, że 37% respondentów, którzy zazwyczaj piją kawę z mlekiem krowim, wyraziło chęć ponownego wypicia kawy z napojem owsianym po spróbowaniu Oatly Barista. Jest to wyraźny sygnał, że ten trend będzie się nadal umacniał.
Zrównoważony rozwój nie jest jeszcze głównym czynnikiem motywującym do wyboru napojów roślinnych - tylko 8% respondentów wskazało to jako istotny aspekt. Badanie wykazało również, że 2/3 respondentów już wcześniej próbowało kawy z napojem owsianym, wśród nich głównie kobiety (70%) i młodsi konsumenci w wieku 20-40 lat.
Wyniki te sugerują, że trend napojów roślinnych, szczególnie w kontekście kawy, będzie się nadal rozwijał, obejmując coraz więcej aspektów codziennego życia - od porannej kawy, przez śniadanie, po inne zastosowania kulinarne.
Metodologia badania "Preferencje mleka w kawie": Badanie smaku metodą ślepego testu, przeprowadzone przez niezależny instytut badań rynkowych GIM, polegał na podaniu 300 uczestnikom kawy przelewowej z Oatly Barista Edition i kawy przelewowej z mlekiem krowim, 08/2024.
O Oatly:
Jesteśmy pierwszą i największą na świecie firmą produkującą napoje owsiane. Od ponad 30 lat skupiamy się wyłącznie na rozwijaniu wiedzy na temat owsa: super-rośliny o właściwościach sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi i zdrowiu człowieka. Nasza pasja do owsa zaowocowała kluczowymi postępami technologicznymi, które pozwoliły nam stworzyć szeroką gamę alternatyw dla nabiału, w tym zamienniki mleka, lodów, jogurtów, śmietanek do gotowania i smarowideł. Oatly jest dostępne w ponad 40 krajach na całym świecie, a marka pochodzi z Malmö w Szwecji.