Materiał PR firmy Avon

Jakie widzicie najważniejsze trendy w branży kosmetycznej na 2023 rok?

Kristof Neirynck: Ciągle jeszcze odczuwalny wpływ pandemii, wzmocniony ostatnio trudną ogólną sytuacją ekonomiczną, spowodował, że konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na to, czy deklarowana skuteczność produktów i ich składników rzeczywiście ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Idąc za tym, w kolejnych miesiącach będziemy obserwować rozwój oferty produktów opartych na jednym, dominującym składniku. Konsumenci będą także coraz częściej spoglądać w stronę produktów łączących piękno i zdrowie (emocjonalne, hormonalne), a także klinicznych produktów do pielęgnacji skóry, skupiających się na mikrobiomie, hormonach, spersonalizowanych koktajlach witamin i suplementach.

Elżbieta Mazurkiewicz: Na pewno widoczny będzie także dalszy rozwój technologii zmierzającej do podnoszenia jakości i atrakcyjności procesu zakupowego. Jest to coraz silniejszy trend - dążenie, aby wizyta w sklepie, zarówno offline jak i online, nie ograniczała się tylko do prostej transakcji, ale oferowała klientów możliwość doświadczenia marki, produktu i samego serwisu. Dzięki zaawansowanej diagnostyce umożliwiającej personalizację, intensywnemu rozwojowi handlu w kanałach społecznościowych oraz technologii umożliwiającej stałą i celowaną komunikację, będziemy mogli oferować wsparcie i porady podczas całej podróży klienta online oraz w sklepie.

Które kategorie będą napędzać sprzedaż marek w 2023 roku?

EM: Kosmetyki kolorowe będą przeżywały renesans, ponieważ konsumenci wychodząc z codziennych rytuałów, które narzuciła na nas pandemia, są spragnieni nowych innowacyjnych produktów i wypatrują nowych trendów. Są otwarci na eksperymentowanie czy to z produktami wielofunkcyjnymi, wschodzącymi markami, czy też z zupełnie nowymi stylizacjami. Konsumenci szukają produktów, które dają efekt „wow!", ale jednocześnie nie wymagają specjalnych umiejętności i pozwalają wyrazić swoje emocje za pomocą efektownego wyglądu.

KN: W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił szybki rozwój kosmetyków do pielęgnacji skóry twarzy i nie zapowiada się, że w najbliższym czasie ulegnie to spowolnieniu. Najnowsze innowacje w segmencie pielęgnacji twarzy bazują na trendach przyjaznych dla środowiska, na naturalności i dobrym samopoczuciu. I tutaj koncentracja będzie szła w kierunku obszarów adresujących wpływ stresu, zmęczenia i braku snu.

EM: Oczekujemy również, że kategoria perfum będzie nadal odradzać się po pandemii, szczególnie w przestrzeni bardziej niszowych i nieoczekiwanych kombinacji zapachowych, ponieważ konsumenci chcą wyrażać siebie w wyjątkowy i charakterystyczny sposób.

Wyższe koszty utrzymania wyraźnie wywarły ogromny wpływ na nawyki konsumenckie w zakresie wydatków. Jak to będzie wyglądało w tym roku?

KN: Zdecydowanie obserwujemy, że konsumenci zaczynają priorytetyzować swoje zakupy i najpierw wybierają kosmetyki „pierwszej potrzeby". Jednak jednocześnie są uważni na pokazujące się oferty, są otwarci na próbowanie nowych rzeczy, aby znaleźć produkty najlepszej jakości w przystępnych cenach. Co więcej, zaczynają poddawać weryfikacji popularne dotąd myślenie, że „droższe równa się najlepszej jakości".

EM: Mówiąc o trudnych ekonomicznie czasach, zachowania konsumentów świetnie opisuje tzw. „efekt czerwonej szminki", który pokazuje, że sprzedaż szminek rośnie w czasach niepewności gospodarczej, ponieważ konsumenci szukają prostych, niedrogich sposobów, żeby o siebie zadbać, lepiej wyglądać i lepiej się poczuć. Dla marek kosmetycznych istotne będzie więc podkreślanie wartości swoich produktów, rozumianej jako relacja wydajności do ceny. Konsumenci będą mniej skłonni sięgać po produkty bez gwarancji dostarczenia oczekiwanego efektu. Dlatego podkreślanie i udowadnianie ponad wszelką wątpliwość, że twoje produkty zapewniają doskonałe rezultaty, jest ważniejsze niż kiedykolwiek.

Jakie będą priorytety dla marek kosmetycznych w 2023 roku?

KN: Każda marka będzie musiała na pewno ostrożnie zarządzać swoimi marżami kształtując ceny konsumenckie w taki sposób, aby równoważyły rosnące koszty towarów i usług po stronie firmy, ale ciągle były na poziomie osiągalnym dla konsumentów, których budżety są mocno nadwyrężone kosztami codziennego utrzymania. I tutaj kluczem będzie podkreślenie i wyjaśnienie, dlaczego twoje produkty są warte swojej ceny.

EM: Digitalizacja i dalszy rozwój technologii cyfrowej zmieni reguły gry. Łączność, wygoda i społeczności to kluczowe hasła związane z pięknem na ten rok. Marki oferujące aplikacje, z opcjami personalizacji zakupów, czy możliwością „próbowania" produktów online będą wygrywać na rynku. Technologia cyfrowa zmieni doświadczenia klientów, obsługę i proces decyzyjny odnośnie zakupu.

KN: Ponadto, marki kosmetyczne nie mogą sobie pozwolić już na milczenie w kwestii ochrony środowiska i praw człowieka, ponieważ konsumenci coraz częściej będą wybierać te, które mają na swoim koncie konkretne działania i programy zmierzające do poprawy warunków społecznych i klimatycznych. Branża kosmetyczna ma ten potencjał, aby czynić znaczące postępy w zapewnianiu bardziej zrównoważonej oferty, która ma również pozytywny wpływ na całe społeczeństwo. Tylko marki, które z powodzeniem łączą handel z celem, przetrwają na dłuższą metę. 

Już na sam koniec, jakie nowości kosmetyczne szykuje Avon w 2023?

EM: Już na początku roku wprowadzimy na rynek szminkę z prawdziwie rewolucyjną technologią! Szminkę matową uzupełniliśmy środkiem z kwasem hialuronowym, co pozwala zaadresować potrzebę nawilżenia ust bez kompromisu na ostateczny efekt i głębię koloru, którą kobiety tak uwielbiają w przypadku szminek matowych. Wprowadzenie tej fantastycznej i innowacyjnej szminki poprzedzi szeroko-zasięgowa kampania mediowa, więc Avon pozostaje „na ustach" milionów Polek!

KRISTOF NEIRYNCK

Kristof Neirynck, Avon Global Chief Marketing Officer; Materiał PR firmy AvonKristof Neirynck, Avon Global Chief Marketing Officer; Materiał PR firmy Avon 

Kristof Neirynck jest doświadczonym wizjonerem piękna z rozległym doświadczeniem w marketingu. Przed dołączeniem do Avon w 2021, pełnił rolę Chief Marketing Officer (CMO) w Global Brands at Walgreens Boots Alliance (WBA), nadzorując ponad 20 marek przynoszących $5B dochodu. Podczas pracy w WBA Kristof stworzył wiele udanych produktów, a kierowany przez niego rozwój marki „No7BeautyCompany" wyniósł ją do pierwszej trójki marek produktów do pielęgnacji skóry w USA w 2019 roku.

Przed dołączeniem do WBA, Kristof kierował globalnym biznesem Gucci Beauty and Fragrance, w którym stworzył od podstaw Gucci Cosmetics i opracował różne produkty, w tym Gucci Bamboo, we współpracy z jednym z najbardziej wpływowych wizażystów na świecie, Patem McGrathem, oraz znaną włoską projektantką mody Fridą Giannini.

ELŻBIETA MAZURKIEWICZ

Elżbieta Mazurkiewicz, Head of Marketing CEE & Poland; Materiał PR firmy AvonElżbieta Mazurkiewicz, Head of Marketing CEE & Poland; Materiał PR firmy Avon 

Elzbieta Mazurkiewicz, doświadczony lider z ekspertyzą w branży kategorii Piękna. W trakcie dotychczasowej kariery prowadziła zespoły marketingu w Republice Południowej Afryki i Europy Wschodniej (EE). W 2021 r. powróciła do Polski, obejmując rolę Starszego Dyrektora ds. Marketingu, będąc odpowiedzialną za rozwój strategii marketingowej w rynkach Europy Centralnej i Wschodniej (CEE). Prowadzi dynamiczny rozwój komunikacji i aktywacji marketingowej w Polsce.