Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jeśli odczuwasz bóle głowy, ogólne zmęczenie, masz problemy z koncentracją, suchością i podrażnieniem oczu oraz nadwrażliwością na światło, najpewniej masz objawy cyfrowego zmęczenia wzroku. Jak sobie z nim poradzić? Zadbaj o odpowiednie okulary i ergonomię pracy.

Technologie zdominowały naszą codzienność. Otaczamy się nowoczesnymi sprzętami: smartfonami, tabletami, pochłaniamy ulubione seriale, wpatrując się w ekrany telewizorów lub laptopów, albo godzinami gramy na konsolach, bez reszty oddając się wirtualnym przygodom. Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że co trzeci Polak spędza dziennie przed ekranem (komputera, tabletu, smartfona lub telewizora) od czterech do siedmiu godzin. Ponad 40 proc. traci na to jeszcze więcej czasu. Tylko 3 proc. ankietowanych przyznało, że przed ekranem spędza maksymalnie godzinę.

Cyfrowe zmęczenie wzroku

Długie wpatrywanie się w ekrany urządzeń nie pozostaje bez wpływu na nasze samopoczucie. Aż 48 proc. badanych przyznało, że przynajmniej raz w miesiącu odczuwa zmęczenie oczu, 46 proc. – czuje się ogólnie zmęczonych, a ponad 36 proc. cierpi na bóle głowy. To typowe objawy cyfrowego zmęczenia wzroku (Digital Eye Strain, DES). Zgodnie z definicją American Optometric Association DES to grupa problemów związanych z oczami i wzrokiem, które powstają w wyniku długotrwałego korzystania z komputera, tabletu, czytnika elektronicznego i telefonu komórkowego. Jak się objawia? Pierwsze symptomy pojawiają się już po ponad dwóch godzinach od wpatrywania się w ekrany urządzeń elektronicznych. Możemy odczuwać ból głowy, zmęczenie oczu, ogólne zmęczenie, borykać się z zamglonym widzeniem, nadwrażliwością na światło i gorszym widzeniem, odczuwać suchość i podrażnienie oczu, zaobserwować spadek koncentracji.

Materiały PartneraMateriały Partnera Hoya




Dlaczego tak się dzieje? Nasz wzrok przystosowany jest głównie do patrzenia w dal. Tymczasem ekrany urządzeń cyfrowych wymuszają patrzenie z bliskiej odległości. Praca w takich odległościach przez dłuższy czas stanowi duży wysiłek dla oczu, co prowadzi do ich przepracowania i zmęczenia. Dodatkowo, korzystając z wielu sprzętów, często przenosimy wzrok pomiędzy urządzeniami, co wpływa na jego dodatkowe nadwerężenie. Z badań przeprowadzonych przez Hoya, firmę specjalizującą się w dostarczaniu zaawansowanych technologii optycznych, wynika, że wzrok przenosimy średnio 333 razy na godzinę, z czego 85 proc. dotyczy przenoszenia wzroku w bliży pomiędzy różnymi przedmiotami, najczęściej pomiędzy ekranami laptopów a smartfonów.

Zadbaj o ergonomię pracy

Choć na co dzień z korzystania ze sprzętów, zwłaszcza jeśli jest to wpisane w naszą pracę, nie możemy zrezygnować, to istnieje kilka sposobów na to, żeby złagodzić objawy cyfrowego zmęczenia wzroku. Aby to zrobić, warto zadbać o ergonomię miejsca pracy i odpowiednią odległość monitora od oczu. Powinna ona wynosić 40-75 cm – można przyjąć odległość wyprostowanej ręki. Monitor powinien znajdować się na wysokości wzroku. Ograniczmy też powstawanie odbić światła (refleksów). Aby to zrobić, należy regularnie czyścić ekran, przyciemnić światło główne w pomieszczeniu i unikać wysokich poziomów jasności ekranu. Ważne jest także robienie jak najczęstszych przerw w pracy, a podczas ich trwania spoglądanie na obiekty położone w oddali np. za oknem. Idealna zasada to patrzenie przez 20 sekund na obiekty znajdujące się w odległości co najmniej sześciu metrów co 20 minut. Pamiętajmy też o częstym mruganiu i nawilżaniu oczu specjalnymi kroplami, najlepiej niezawierającymi konserwantów.

Materiały PartneraMateriały Partnera Hoya

Sync III – nowoczesność na pomoc oczom

W profilaktyce korzystania z cyfrowych sprzętów bardzo ważną rolę odgrywają odpowiednie okulary. Firma Hoya wprowadziła właśnie trzecią, innowacyjną generację soczewek okularowych wspomagających akomodację – Sync III, których specjalna konstrukcja zapewnia komfortowe i zrelaksowane widzenie w cyfrowym świecie. Soczewki są tak zaprojektowane, aby redukować cyfrowe zmęczenie wzroku lub zapobiegać mu. Sync III rekomendowane są dla osób w wieku 13-45 lat, które noszą soczewki jednoogniskowe lub które spędzają ponad dwie godziny dziennie, wpatrując się w ekrany urządzeń cyfrowych.

To właśnie dla nich w dolnej części soczewki zastosowano strefę wsparcia widzenia w bliży. W praktyce oznacza to, że gdy patrzy się przez tę część soczewki, zmniejsza się napięcie mięśni rzęskowych oczu odpowiedzialnych za akomodację (rozluźniają się), co łagodzi objawy wysiłku wzrokowego i ułatwia uzyskanie ostrego obrazu. W soczewkach dodatkowo zastosowano powłokę antyrefleksyjną BlueControl, neutralizującą nadmiar niebieskiego światła, ograniczającą powstawanie refleksów świetlnych i zwiększającą komfort widzenia. Dzięki temu wzrok jest jeszcze lepiej chroniony. W przeprowadzonym niedawno badaniu opublikowanym w piśmie „Optician” wykazano, że w 84 proc. przypadków intensywność objawów wysiłku wzrokowego zmniejszyła się po zastosowaniu soczewek firmy Hoya, a aż 94,7 proc. użytkowników twierdziło, iż są usatysfakcjonowani z korzystania z nich.

Odpowiednie zabezpieczenie wzroku jest obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek. To troska nie tylko o nasz najważniejszy zmysł, ale też o lepszy komfort pracy. Bez korzystania ze sprzętów elektronicznych nie możemy się dzisiaj obejść, ale możemy wesprzeć oczy w walce z nowymi technologiami. Warto to robić, bo cyfrowe zmęczenie wzroku ma wpływ nie tylko na zdrowie naszych oczu, ale też na ogólne samopoczucie.

Jak poradzić sobie z cyfrowym zmęczeniem? - poradnik

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.