WObiektywie. Róż rządzi światem, czyli Barbie, Messi i dymiące flary

Magdalena Stroka-Felicka
Ubrana z kapelusz inspirowany filmem 'Barbie' klientka restauracji utrzymanej w tematyce Barbie w Guayaquil. Ekwador, lipiec 2023 r.

Ubrana z kapelusz inspirowany filmem 'Barbie' klientka restauracji utrzymanej w tematyce Barbie w Guayaquil. Ekwador, lipiec 2023 r. (Fot. Dolores Ochoa / AP Photo)

Róż zalewa właśnie cały świat wraz z szałem na kultową lalkę Barbie. Premiera hitu Grety Gerwig obudziła w milionach fanów różowe wspomnienia, ale sam kolor swoją moc objawiał już nie raz. Kultura popularna czerpie z niego garściami, gwiazdy estrady czynią go swoim znakiem rozpoznawczym. Wykorzystywany jest od lat do demonstrowania walki o prawa kobiet, równości płci i wsparcia chorych na nowotwory. Nie boją się go mężczyźni - różowe kreacje coraz częściej pojawiają się na wybiegach męskich kolekcji największych domów mody, a gwiazda futbolu, Leo Messi, zagra w różowych barwach na różowym stadionie. Różowe okulary zakłada się dziś nie po to, aby zobaczyć idealny świat, ale po to, by o niego zawalczyć.
1 z 19
Fot. Chris Pizzello / AP Photo
Fot. Chris Pizzello / AP Photo

Filmowy szał "Barbie"

Ryan Gosling wybrał garnitur pasujący do różowego dywanu rozłożonego przed Shrine Auditorium w Los Angeles. Na premierze światowego hitu, filmu 'Barbie' w reżyserii Grety Gerwig, dress code był jasno określony - przestrzegali go nawet fotoreporterzy.

2 z 19
Fot. Charles Sykes / Invision / AP
Fot. Charles Sykes / Invision / AP

Dumny róż w Nowym Jorku

Wraz z premierą filmu 'Barbie' z Margot Robbie w roli głównej, kolor 'Barbie pink' znalazł się w centrum uwagi mediów społecznościowych i świata mody. Tegoroczna parada równości w Nowym Jorku także miała swoją, bardzo różową, sekcję.

3 z 19
Fot. Dolores Ochoa / AP Photo
Fot. Dolores Ochoa / AP Photo

Świat przez różowe frędzle

Ubrana w kapelusz inspirowany filmem 'Barbie' klientka odwiedza restaurację utrzymaną w tej samej tematyce w mieście Guayaquil w Ekwadorze.

4 z 19
Fot. Eduardo Verdugo / AP Photo
Fot. Eduardo Verdugo / AP Photo

Przez żołądek do serca

Kucharz przygotowuje różową przekąskę w restauracji w Mexico City. Z okazji opanowującej Meksyk Barbiemanii, lokal oferuje swoim klientom tacos wykonane z tortilli, w których ciasto kukurydziane jest zabarwione na różowo sokiem z buraków.

5 z 19
Fot. Richard Vogel / AP Photo
Fot. Richard Vogel / AP Photo

Moda w kolorze pink

Branża mody czepie z fenomenu Barbie nie od dziś. W zeszłym roku w słynnym butiku Neiman Marcus w Beverly Hills zainaugurowano limitowaną kolekcję ubrań Balmain x Barbie - wyprzedała się w ciągu kilku dni. W związku ze zbliżającą się premierą filmu, marka wznowiła kolekcję.

6 z 19
Fot. Eugene Hoshiko / AP Photo
Fot. Eugene Hoshiko / AP Photo

Barbie w Chinach

Otwarcie flagowego sklepu Barbie w Szanghaju miało miejsce już w 2009 r. Oprócz typowo kojarzonego ze słynną lalką asortymentu, na gości ceremonii otwarcia butiku czekały koktajle, oczywiście różowe. O ile legendarny róż ciężko odwzorować w napoju alkoholowym, o tyle oryginalne produkty oznaczone logo marki Barbie ciężko pomylić - ma ona nawet swój własny kolor Pantone - "Barbie Pink".

7 z 19
Fot. Jam Press / EAST NEWS
Fot. Jam Press / EAST NEWS

W różowym świecie Barbie

Najwierniejsi fani słynnej lalki chętnie korzystają z możliwości zakwaterowania w 'domu marzeń' Barbie. Naturalnej wielkości rezydencja do wynajęcia powstała w angielskim Essex.
Dom w kolorze energetycznej fuksji jest ozdobiony flamingami, jednorożcami, brokatem i kwiatami. Otoczona ogrodem nieruchomość składa się z 16 sypialni, sześciu łazienek, różowej kuchni z jadalnią, dwóch salonów i dużego studia. Do dyspozycji gości są również dwa bary, jacuzzi, stół bilardowy i systemy nagłaśniające, dzięki czemu jest idealnym miejscem na imprezę. Na podjeździe może zaparkować osiem samochodów. Pobyt w Eaton House Studio można zarezerwować w popularnym serwisie noclegowym, a kosztuje jedyne 2 tysiące funtów za noc.

8 z 19
Fot. Aaron Favila / AP Photo
Fot. Aaron Favila / AP Photo

Różowy protest na Filipinach

Wszechogarniający świat pod pretekstem premiery filmu róż nie od dziś jest wykorzystywany przez różne grupy społeczne do wyrażenia swoich poglądów. W Quezon City na Filipinach studenci założyli stroje kojarzące się z Barbie podczas uczelnianej demonstracji. Grupa chciała w ten sposób zwrócić uwagę prezydenta Filipin Ferdinanda Marcosa Jr. i wezwać go do zajęcia się domniemaną korupcją w sektorze edukacji.

9 z 19
Fot. Loic Venance / AFP / EAST NEWS
Fot. Loic Venance / AFP / EAST NEWS

Róż w obronie praw kobiet we Francji...

Trzy lata temu, Nantes w zachodniej Francji spowił różowy dym z flar zapalonych przez protestujące ruchy feministyczne. Aktywistki trzymały transparenty z napisem 'Ministerstwo gwałtu' manifestując sprzeciw wobec nominacjom francuskiego ministra spraw wewnętrznych, oskarżonego o gwałt, i francuskiego ministra sprawiedliwości, który skrytykował ruch #MeToo.

10 z 19
Fot. Elaine Thompson / AP Photo
Fot. Elaine Thompson / AP Photo

... i w Ameryce

W styczniu 2017 r., zaraz po zaprzysiężeniu Donalda Trumpa na prezydenta, ulicami Seattle przeszło ponad 100 tysięcy ubranych na różowo kobiet, które swoją akcją wsparły Marsz Kobiet w Waszyngtonie. Uczestniczki dzierżyły transparenty z napisem 'I am a nasty woman' ('Jestem paskudną kobietą') i demonstrowały w geście solidarności z mieszkankami innych amerykańskich miast zaniepokojonych początkiem rządów nowej administracji i zagrożeniem, jakie te niosły dla praw kobiet.

11 z 19
Fot. Jacquelyn Martin / AP Photo
Fot. Jacquelyn Martin / AP Photo

Róż przeciwko imperializmowi

Jodie Evans, współzałożycielka grupy protestacyjnej CODEPINK, towarzyszy otulonemu różowym dymem Benowi Cohenowi, podczas blokady wejścia do Departamentu Sprawiedliwości w Waszyngtonie. Protestujący sprzeciwiali się ściganiu założyciela Wikileaks, Juliana Assange'a. CODEPINK to feministyczna organizacja działająca na rzecz zakończenia amerykańskich działań wojennych i imperializmu, wspierania inicjatyw pokojowych, ochrony praw człowieka oraz przekierowania zasobów na opiekę zdrowotną, edukację i zielone miejsca pracy.

12 z 19
Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl
Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl

Róż wyrazem artystycznej tożsamości

Pink, a w rzeczywistości Alecia Beth Moore, gwiazda amerykańskiego popu, swój artystyczny pseudonim tłumaczy fascynacją filmem Quentina Tarantino 'Wściekłe psy' i jednym z jego bohaterów, Mr. Pink. Wyznaje też, że ksywka przylgnęła do niej już w dzieciństwie. I mimo że nieodzownie kojarzona jest z różem, Pink utrzymuje, że jej ulubionym kolorem jest, w istocie, czarny. Na zdjęciu podczas lipcowego koncertu na Stadionie Narodowym w Warszawie.

13 z 19
Fot. Evan Agostini / Invision / AP
Fot. Evan Agostini / Invision / AP

Niepoważny róż na poważnej imprezie

Lady Gaga i projektant Brandon Maxwell pozują na słynnych schodach podczas gali The Metropolitan Museum of Art's Costume Institute w maju 2019 r. Impreza i otwierana jednocześnie wystawa 'Kamp: Notatki o modzie' inspirowana była esejem Susan Sontag z 1964 roku, który definiuje kamp jako zamiłowanie do sztuczności i przesady, sztukę, która kipi od humoru i ironii, ale nie może być traktowana zupełnie poważnie. Kreacja Lady Gagi wpisuje się w tę ideę nie tylko ze względu na ekstremalną formę, ale i kolor, który wciąż nie jest traktowany serio. 

14 z 19
Fot. Jordan Strauss / AP
Fot. Jordan Strauss / AP

Różowa (i rekordowa) Taylor Swift

Popularnej opinii mówiącej, że róż 'gryzie się' z czerwienią przeczą gwiazdy z gracją prezentujące pudrowe, herbaciane i amarantowe kreacje na czerwonych dywanach. Należy do nich Taylor Swift (tu podczas 58. gali rozdania nagród Grammy) wokalistka, która nie od początku traktowana była w przemyśle muzycznym z należytą powagą. Dziś wyprzedaje stadionowe koncerty w rekordowym tempie, a cztery jej albumy znalazły się w top dziesiątce rankingu portalu Billboard - jako pierwszej kobiety w historii.

15 z 19
Fot. Zacharie Scheurer / AP Photo
Fot. Zacharie Scheurer / AP Photo

Różowa moda dla wszystkich

Na przestrzeni lat projektanci, artyści i marki bawili się emocjami, jakie wywołuje ten kolor, kształtując i zmieniając przypisywane mu znaczenia. Od płci po klasę, skojarzenia te były i są w modzie nieustannie kwestionowane, odwracane i obalane. Tu miłośniczka mody spaceruje ze swoim psem przed muzeum Grand Palais przed pokazem kolekcji Mugler na sezon wiosna-lato 2016 zaprezentowanej podczas Paryskiego Tygodnia Mody.

16 z 19
Fot. Bryan R. Smith / AP
Fot. Bryan R. Smith / AP

Róż milenialsów

W 2016 roku eksperci z Instytutu Pantone wybrali dwa kolory roku: 'Rose Quartz', blady róż, oraz 'Serenity', odcień rozmytego błękitu. Według Laurie Pressman, wiceprezeski Pantone Color Institute, stonowany, zakurzony róż z jednej strony działa uspokajająco, a z drugiej kojarzy się z siłą. Kolor ten został szybko przyjęty przez projektantów mody i wnętrz, zyskując nazwę 'millennial pink' kojarzącą go z pokoleniem ówczesnych 20- i 30-latków. Na zdjęciu pokaz kolekcji amerykańskiej marki Thom Browne.

17 z 19
Fot. Spotlight. Launchmetrics / Agencja FREE
Fot. Spotlight. Launchmetrics / Agencja FREE

Kolor modnego mężczyzny

Najnowszy sezon przyniósł prawdziwy różowy huragan w męskich kolekcjach mody. Podczas pokazów najnowszych propozycji największych domów mody, róż w wielu odcieniach pojawiał się w kreacjach awangardowych, jak u Ludovica de Saint Sernina, typowo letnich jak u Paula Smitha i zupełnie klasycznych, jak pudrowy garnitur od Alexandra McQueena. I choć zapewne wzbudzi to opór bardziej tradycjonalistycznych fashionistów, modowa demokratyzacja różu staje się faktem.

18 z 19
Fot. Matt Sayles / Invision / AP
Fot. Matt Sayles / Invision / AP

Róż męskim głosem

Od różu nie stronią artyści estradowi. Jak zauważyła niedawno Tanisha Ford, profesorka historii Uniwersytetu w Nowym Jorku: 'artyści płci męskiej - w szczególności artyści kolorowi, tacy jak Bad Bunny, Tyler, The Creator i Jaden Smith - decydują się na pogłębiony dialog na temat postrzegania męskości, wybierając różowe stylizacje.' Na zdjęciu Tyler, the Creator występuje na 62. dorocznej gali rozdania nagród Grammy w Los Angeles.

19 z 19
Fot. Rebecca Blackwell / AP Photo
Fot. Rebecca Blackwell / AP Photo

Róż, jak piłka, w grze

Różu nie obawiają się także prawdziwi fani męskiego futbolu. Dziewiętnastoletni Julian Iglesias z Miami Beach trzyma kartonową podobiznę Lionela Messiego, razem z grupą fanów z południowej Florydy ciesząc się z podpisania przez argentyńską legendę piłki umowy z Inter Miami. Teraz Messi będzie grał w barwach klubu na stadionie Drive Pink. Nazwa areny została niedawno zmieniona w celu wsparcia inicjatywy AutoNation Drive Pink, która zbiera i przekazuje fundusze na wsparcie badań i leczenia raka. Stadion wyremontowano, dodając nowe, różowe elementy oświetlenia i siedziska na trybunach. Bo, jak mówią futbolowi klasycy, piłka łączy. Zupełnie tak, jak róż.

Komentarze
Ależ denne gó..., akurat dla femiidiotek z WO. XD
już oceniałe(a)ś
0
0
Przewiń i czytaj dalej Wysokie Obcasy