11 amerykańskich filmów, których nie możecie przegapić w tym roku

Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg. Fot. American Film Festival

Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg. Fot. American Film Festival (Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg. Fot. American Film Festival)

Już za chwilę rusza we Wrocławiu 6. American Film Festival, uznany w tym roku przez magazyn "MovieMaker" za jeden z 25 najfajniejszych ("the coolest") imprez filmowych na świecie. Potrwa od 20 do 25 października i jak co roku ujawni wszystkie stany amerykańskiego kina - od dzieł uznanych mistrzów po ekscytujące nowinki, od fabuł po dokumenty. Oto 11 filmów, których nie możecie przegapić, jeśli w tym czasie zahaczycie o Wrocław. Większość z nich do zobaczenia premierowo i wyłącznie na AFF!

W związku z festiwalem mamy dla Was konkurs. Zasady są proste: wybierz jeden film z polecanej przez nas jedenastki i napisz, dlaczego chciałbyś go obejrzeć. Autorzy pięciu najciekawszych zgłoszeń dostaną karnet 5+ na AFF. To karnet, który pozwala wejść na pięć dowolnie wybranych filmów festiwalu. Czekamy na Wasze zgłoszenia pod adresem: wysokieobcasy@wyborcza.pl

1 z 12
Fot. American Film Festival
Fot. American Film Festival

The Diary of a Teenage Girl, reż. Marielle Heller

Kipiący energią film o dorastaniu młodocianej feministki, który reżyserka Marielle Heller oparła na komiksie Phoebe Glockner.

Nastoletnia Minnie (aktorskie odkrycie - Bel Powley) mieszka z samotnie wychowującą ją matką (Kristen Wiig) w wyzwolonym San Francisco lat 70. Od niedawna sypia też z jej 35-letnim chłopakiem (wąsaty Alexander Skarsgard) - bardziej z ciekawości niż z miłości, chociaż uczucia nie są tu bez znaczenia. Pierwsze "dorosłe" doświadczenia pozwalają jej spojrzeć z dystansu na otaczającą rzeczywistość, nabrać śmiałości w kontaktach z rówieśnikami i dojrzeć jako artystce.

Marielle Heller z humorem, ale nie infantylizując, opowiada o rozterkach dorastania, nastoletnich eksperymentach i miłosnych zawodach - wszystko w lekko nostalgicznym tonie retro i w rytmie muzyki The Stooges i T-Rex.

Brytyjski "The Guardian" określił "The Diary of a Teenage Girl" mianem "brawurowego debiutu, zachwycającego, pewnie poprowadzonego i przenikliwego". A festiwale obsypały go deszczem nagród, m.in. na Berlinale przyznano mu Grand Prix w sekcji Generation 14Plus, a na Sundance przyznano nagrodę za zdjęcia. Jeśli wierzyć amerykańskiej prasie, Oscary za obie role kobiece - niewykluczone!

Zwiastun

2 z 12
Fot. American Film Festival
Fot. American Film Festival

Bachor (Nasty Baby), reż. Sebastián Silva

Balansujący na krawędzi komedii i dramatu Bachor Sebiastiana Silvy (w Polsce znanego z filmu "Służąca") to laureat Teddy Award na tegorocznym festiwalu w Berlinie i bezlitosne lustro dla hipsterskiego "lajfstajlu"  współczesnych wyzwolonych metropolii.

Bohaterami filmu są Freddy i Mo - para gejów z długim stażem i poukładanym życiem. Realizują się zawodowo, w swoim pięknym mieszkaniu na Brooklynie spędzają czas w towarzystwie przyjaciół,  do szczęścia brakuje im tylko dziecka, a tak się składa, że najlepsza przyjaciółka Freddy'ego, Polly też marzy o potomstwie. We trójkę postanawiają zostać kochającymi rodzicami, ale proces zapłodnienia in vitro trwa w nieskończoność. W dodatku spokój modnej okolicy zakłóca tajemniczy Bishop - chory psychicznie mężczyzna za wszelką cenę próbujący wedrzeć się w świat bohaterów. Bachor to przewrotny portret pozornie otwartego, liberalnego pokolenia, które porzuca ideały, gdy tylko poczuje zagrożenie swojego społecznego status quo.

W roli Mo występuje Tunde Adebimpe, wokalista formacji TV ON THE RADIO, a jego przyjaciółkę Polly zagrała wyrastająca na gwiazdę niezależnego kina amerykańskiego Kristen Wiig.

Zwiastun

3 z 12
Fot. American Film Festival
Fot. American Film Festival

Niespodzianka (Unexpected) reż. Kris Swanberg

Co jest ważniejsze w życiu kobiety:  dzieci czy kariera? Jak pogodzić obie sfery i znaleźć czas na jedno i drugie? Te pytania tkwią w centrum wyreżyserowanej przez Kris Swanberg opowieści o spotkaniu dwóch odmiennych kobiet, które łączy podobna życiowa sytuacja.

Zaczyna się od dwóch kresek na teście ciążowym. Dla Samanthy - 30-letniej nauczycielki w szkole średniej - to prawdziwy szok. Jej partner John jest równie zaskoczony, ale szybko składa propozycję ślubu. Małżeństwo, poród, a potem Samantha na jakiś czas przestanie pracować. W tym samym czasie w ciążę zachodzi jej najlepsza uczennica Jasmine. Nauczycielka i nastolatka wspierają się nawzajem i próbują osiągnąć swoje cele. Marzeniem Jasmine jest dalsza nauka w college'u, dla Sam rezygnacja z pracy wydaje się koszmarem.

W "Niespodziance" najważniejsza staje się relacjach między kobietami z różnych światów, które próbują odnaleźć się w nowej życiowej sytuacji. Swanberg nie tworzy jednak przesłodzonego obrazka. Obnaża hipokryzję nie tylko przedstawicieli poszczególnych instytucji, ale również bliskich, którzy często mają zupełnie inne plany niż ich "oczekujące" partnerki.

W roli Samanthy: znana z Avengers, Cobie Smulders.

Zwiastun

4 z 12
Mistress America, reż. Noah Baumbach. Fot. American Film Festival
Mistress America, reż. Noah Baumbach. Fot. American Film Festival

Mistress America, reż. Noah Baumbach

Jeśli - jak chce tego amerykańska prasa - Noah Baumbach to "nowy Woody Allen", to Greta Gerwig jest "nową Diane Keaton".  Pokazywana w Sundance Mistress America to kolejna po "Frances Ha" nowojorska komedia, którą wspólnie napisali i w której Gerwig zagrała główną rolę.

Bohaterka, celująca w błyskotliwych dialogach i życiu z dnia na dzień ma niespożytą energię i mnóstwo wdzięku, którym pokrywa swoje zagubienie. Nie potrafi dorosnąć, ale nie przeszkadza jej to stać się przewodniczką i powierniczką młodej prowincjuszki, którą wprowadza w imprezowo-towarzyskie meandry Nowego Jorku. Dziewczyny spędzają razem czas łażąc po klubach, rozmawiając o sprawach poważnych i trywialnych, a filmowa opowieść staje się niepostrzeżenie studium psychiki wielkomiejskich millenialsów, narcystycznych i bezskutecznie próbujących nadać swojemu życiu jakiś kierunek.

Przy okazji film doskonale wyłapuje nowojorskie realia, gdzie standardem jest niepewna sytuacja mieszkaniowa, a otworzenie własnej restauracji wymaga posiadania małej fortuny.

Zwiastun

5 z 12
Szalona noc (The Overnight), reż Patrick Brice. Fot. American Film Festival
Szalona noc (The Overnight), reż Patrick Brice. Fot. American Film Festival

Szalona noc (The Overnight), reż Patrick Brice

Nominowana do Grand Prize Jury na festiwalu Sundance pełna pikanterii komedia wzbudziła entuzjazm amerykańskiej krytyki, nazywającej film "histerycznie zabawnym połączeniem sprośnego humoru z głęboką wrażliwością" (IndieWire).

Na ekranie oglądamy dwie znakomite aktorsko pary: Adam Scott i Taylor Schilling ("Orange is the New Blac"k) oraz Jason Schwartzman ("Kochankowie z Księżyca") i Judith Godreche. Dwa małżeństwa poznają się przypadkowo  w parku i umawiają się na niezobowiązującą kolację w wystawnym domu jednego z nich. Sęk w tym, że ekscentryczny gospodarz okazuje się  erotomanem, a jego francuska żona bardziej niż perfekcyjną panią domu przypomina gwiazdę Emmanuelle. Kolacja zamienia się w noc pełną niespodzianek. Zanim goście się zorientują, niewinne początkowo spotkanie całkowicie wymknie się spod kontroli, przeradzając się w orgię humoru i eksplozję pożądania.

Zwiastun

6 z 12
Carol, reż. Todd Haynes. Fot. American Film Festival
Carol, reż. Todd Haynes. Fot. American Film Festival

Carol, reż. Todd Haynes

Nagrodzony m.in. Queerową Palmą w Cannes romans lesbijski w olśniewających dekoracjach Nowego Jorku lat 50. A tak naprawdę opowieść o cenie, jaką płacimy za pasję i porywy serca, niezależnie od płci i seksualnej orientacji.

Todd Haynes, który zaczynał reżyserską karierę od brawurowego filmu, w którym dramat anorektyczek odgrywały lalki Barbi, po sukcesach w Cannes i na Sundance ma dziś do dyspozycji najlepsze aktorki Ameryki i potrafi to wykorzystać. W "Carol" love story zaczyna się banalnie w domu handlowym, od przypadkowego spotkania zamożnej mężatki Carol (Cate Blanchett) i młodej sprzedawczyni Therese (Rooney Mara - nagroda aktorska w Cannes). Nieśmiała fascynacja przeradza się w pełen namiętności niebezpieczny związek, który pociąga za sobą ofiary po obu stronach. Wszystkie stadia miłosnego szaleństwa i społecznej opresji sportretowane zostały bez niezdrowej sensacji, elegancko, w otoczce wspaniałych kostiumów i scenografii rodem z epoki Eisenhowera.

Film powstał na podstawie książki niezawodnej Patricii Highsmith "The Price of Salt" z 1952 roku, która zaskakująco śmiało, jak na tamte czasy, akcentowała wątki lesbijskie i feministyczne.

Zwiastun

7 z 12
Our Brand Is Crisis, reż. David Gordon Green. Fot. materiały prasowe
Our Brand Is Crisis, reż. David Gordon Green. Fot. materiały prasowe

Kryzys to nasz pomysł (Our Brand Is Crisis), reż. David Gordon Green

Jeden z najoryginalniejszych reżyserów  amerykańskiego kina niezależnego David Gordon Green bierze się za satyrę polityczną, a w centrum makiawelicznych manipulacji stawia silną kobietę, która nie cofnie się przed niczym - Sandrę Bullock. W rolę jej przeciwnika wciela się Billy Bob Thornton.

Podobno główną rolę miał w tym filmie grać George Clooney, ale na szczęście ostatecznie przypadła ulubienicy Hollywood - Sandrze Bullock, która jako neurotyczna szefowa kampanii prezydenckiej Jane Bodine pokazała aktorski pazur. Jej bohaterka to samotna specjalistka od strategii kampanii politycznych, która z powodów osobistych przerwała obiecującą karierę. Osiedliła się z dala od cywilizacji, gdzie lepi garnki i prowadzi całkowicie organiczne, ekologiczne - i dla nawykłej do adrenaliny wojowniczki nudne - życie. Sielanka nie trwa długo, kampanijni koledzy sprzed lat przypominają sobie o Jane, a wszystko przy okazji zbliżającej się batalii o urząd prezydenta... Boliwii, gdzie gra toczy się o znacznie większą stawkę.

Ironiczny obraz politycznych gier uprawianych przez Amerykę w świecie latynoskim  pokazuje nowe oblicze Greena i samej Bullock. Uwaga! "Our Brand is Crisis" ma na AFF swoją europejską premierę, a do Wrocławia zawita sam reżyser.

Zwiastun

8 z 12
Teren polowań (The Hunting Ground), reż. Kirby Dick. Fot. materiały prasowe
Teren polowań (The Hunting Ground), reż. Kirby Dick. Fot. materiały prasowe

Pole walki (The Hunting Ground), reż. Kirby Dick

W mocnym, demaskatorskim dokumencie dwukrotnie nominowany do Oscara Kirby Dick konfrontuje widzów z przerażającą skalą gwałtów na kampusach uniwersyteckich.

Reżyser nie tylko przedstawia szokujące statystyki popełnianych przestępstw, ale także praktyki ich ukrywania i bagatelizowania. Zaczyna się od serii filmów z Youtube'a, na których widzimy euforyczne reakcje nastolatek, które właśnie przeczytały informację o przyjęciu ich na wymarzone uczelnie. Potem jednak odkrywamy mroczną stronę życia na amerykańskich kampusach. Bohaterki wprost do kamery przywołują traumatyczne wydarzenia, które bezpowrotnie zmieniły ich życie. Relacje uzupełnione subtelnymi, pobudzającymi wyobraźnię ilustracjami, dają bardzo poruszający efekt.

Ten obraz systemu szkolnictwa wyższego, pogrążonego w matni interesów, marketingu opartego na młodocianych celebrytach sportu, organizacji studenckich i pieniędzy, zainicjował w Stanach Zjednoczonych społeczną debatę.

Zwiastun

9 z 12
Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg. Fot. American Film Festival
Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg. Fot. American Film Festival

Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg

Niepokojący dokument o skazanym na wieloletnie więzienie przywódcy sekty mormońskiej praktykującym wielożeństwo (poślubił 75 kobiet), oskarżanym m.in. o pedofilię i udział w gwałcie - autorstwa kolejnej reżyserki mającej na koncie nominację do Oscara - Amy Berg.

Warren Jeffs jest przywódcą i prorokiem Fundamentalistycznego Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich. Na zdjęciach i nagraniach nie sprawia wrażenia szczególnie inteligentnego, prezentuje szeroki uśmiech, a jego głos jest monotonny. Jest jednak w Jeffsie coś, co budzi niepokój, a nawet strach. Lista jego przewinień jest długa, niczym wszystkie imiona Bestii - megalomania, hipokryzja, kłamstwo, tyrania, gwałt na nieletnich... Amy Berg w kompleksowy sposób opowiada o życiu tego dziwnego, dwulicowego człowieka. Śledząc początki jego kariery, rozmawiając z osobami z jego otoczenia, i wreszcie pokazuje jego samego: pozbawionego skruchy, niechcącego wyrzec się władzy.

"Ofiary proroka" to wywołująca ciarki historia o jednym z największych amerykańskich kryminalistów i o społeczności, która pozwoliła mu prosperować, jak napisała w "IndieWire" Kate Erbland.

Zwiastun

10 z 12
Córki pyłu (Daughters of the Dust), reż. Julie Dash. Fot. American Film Festival
Córki pyłu (Daughters of the Dust), reż. Julie Dash. Fot. American Film Festival

Córki pyłu (Daughters of the Dust), reż. Julie Dash

Voodoo i koronkowe wiktoriańskie sukienki. Na AFF w ramach unikalnej retrospektywy niezależnych czarnych reżyserek amerykańskich będzie można zobaczyć zjawiskowy epicki film z 1991 roku, który trafił do kolekcji nowojorskiego MoMa.

Akcja "Córek pyłu" rozgrywa się na wyspie u wybrzeży Karoliny Południowej wśród potomków plemienia Gullah, którzy spotykają się na wielkim rodzinnym pikniku. Pochodzą z rodu przewiezionego do Ameryki jednym z ostatnich transportów niewolników, który na odizolowanej wyspie stworzył oryginalną, niepodobną do innych kulturę. Narratorką historii jest nienarodzona córka, owoc gwałtu na jednej z mieszkanek wyspy, a sama narracja przywołuje na myśl zapoczątkowaną w kobiecej literaturze próbę utkania opowieści z urwanych, zapomnianych głosów i strzępów historii.

Film urodzonej w 1952 roku Dash, jako pierwszy wyreżyserowany przez Afroamerykankę, dostał się do ograniczonej dystrybucji w amerykańskich kinach. Uznany za dzieło przełomowe dla kina niezależnego znajduje się w stałej kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Zwiastun

11 z 12
Fay Grim, reż. Hal Hartley. Fot. Materiały prasowe
Fay Grim, reż. Hal Hartley. Fot. Materiały prasowe

Fay Grim, reż. Hal Hartley

Rzadka okazja zobaczenia na dużym ekranie najbardziej kobiecego z filmów "Trylogii Grimów" autorstwa ikony amerykańskiego kina niezależnego - Hala Hartleya, nazywanego "Godardem z Long Island".

W 2006 roku reżyser Hal Hartley nakręcił drugą, po filmie Henry Fool, część opowieści o nietuzinkowej rodzinie Grimów. Mąż tytułowej Fay Grim - Henry, ukrywa się przed policją, a jej brat Simon (niegdyś śmieciarz, obecnie laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury) siedzi w więzieniu. Tajemnicza przesyłka zaadresowana do jej małego syna Neda budzi podejrzenia agentów CIA poszukujących mitycznego rękopisu, mogącego ułatwić rozwiązanie międzynarodowego spisku. Fay wyrusza tropem Henry'ego do Paryża, nie przeczuwając, co może ją podczas tej podróży spotkać?

"Fay Grim" to popis ulubionej aktorki Hartleya -  Parker Posey. Reżyser, jak to ma w zwyczaju, bawi się konwencją, tym razem proponując historię szpiegowską. Tyle, że opowiedzianą w swoim niepodrabialnym stylu, za który kochają go fani.  Składają się na niego: ekscentryczni bohaterowie, komizm kryjący się za śmiertelną powagą, błyskotliwe dialogi, dopracowane kadry i nonszalanckie traktowanie pojęcia akcji.

Na AFF będzie można osobiście uścisnąć dłoń "Godarda z Long Island", ponieważ Hal Hartley będzie gościem festiwalu i odbierze - na spółkę z Davidem Gordonem Greenem - nagrodę Indie Star Award.

Zwiastun



12 z 12
oficjalny plakat American Film Festival
oficjalny plakat American Film Festival

Do zobaczenia we Wrocławiu!

W związku z festiwalem mamy dla Was konkurs. Zasady są proste: wybierz jeden film z polecanej przez nas jedenastki i napisz, dlaczego chciałbyś go obejrzeć. Autorzy pięciu najciekawszych zgłoszeń dostaną karnet 5+ na AFF. To karnet, który pozwala wejść na pięć dowolnie wybranych filmów festiwalu. Czekamy na Wasze zgłoszenia pod adresem: wysokieobcasy@wyborcza.pl

Więcej informacji na www.americanfilmfestival.pl.

Komentarze
1 The Diary of a Teenage Girl, reż. Marielle Helle 2 Bachor (Nasty Baby), reż. Sebastián Silva 3 Niespodzianka (Unexpected) reż. Kris Swanberg 4 Mistress America, reż. Noah Baumbach 5 Szalona noc (The Overnight), reż Patrick Brice 6 Carol, reż. Todd Haynes 7 Our Brand Is Crisis (Kryzys), reż. David Gordon Green 8 Teren polowań (The Hunting Ground), reż. Kirby Dick 9 Ofiary proroka (Prophet's Prey), reż. Amy Berg 10 Córki pyłu (Daughters of the Dust), reż. Julie Dash 11 Fay Grim, reż. Hal Hartley
@chaos.ad Dziekuje!
już oceniałe(a)ś
4
0
Przewiń i czytaj dalej Wysokie Obcasy