Monumentalne murale w Gdańsku

Materiały prasowe
Monumental Art 2015, Colectivo Licuado, Alfalfa (Argentyna)

Monumental Art 2015, Colectivo Licuado, Alfalfa (Argentyna) (Fot: Jarek Orłowski)

Największa w Polsce i prawdopodobnie na świecie, zintegrowana galeria murali znajduje się na gdańskiej Zaspie. W kolekcji znajdują się już 54 wielkoformatowe murale
1 z 6
Fot: Jarek Orłowski
Fot: Jarek Orłowski

Monumentalne murale w Gdańsku

Podczas zakończonej 10 lipca, siódmej edycji festiwalu, inspirując się hasłem "Każdy dzień jest ważny" swoje prace namalowali: Rustam Qbic, SAME84, Monstfur, Kolektyw Licuado i Alfalfa, David de La Mano i Pablo S. Herrero. Powstałe prace mają łącznie ponad 140 metrów wysokości!

Pierwsze murale na Zaspie powstały podczas zainicjowanego przez Rafała Roskowińskiego w 1997 roku międzynarodowego festiwalu murali z okazji 1000-lecia Gdańska.

Od 2009 roku Instytut Kultury Miejskiej (wcześniej jako Gdańsk 2016) organizuje Festiwal Malarstwa Monumentalnego Monumental Art, którego kuratorem jest Piotr Szwabe vel Pisz.

Zaspę i kolekcję murali można bezpłatnie zwiedzać z Lokalnymi Przewodniczkami i Przewodnikami, którzy przybliżają mieszkańcom i turystom historię osiedla oraz opowiadają anegdoty o powstawaniu murali.

2 z 6
Fot: Jarek Orłowski
Fot: Jarek Orłowski

Rustam Qbic

Rustam Qbic (Rosja) namalował mural na ścianie bloku przy ul. Nagórskiego 9a, który ma około 16 metrów wysokości.



Rustam Qbic mieszka w Kazaniu, w Rosji. Jego prace to surrealistyczne wyobrażenia, na których przedstawia postacie ludzi w zestawieniu z domami, roślinami czy zwierzętami. Prawie każde z jego dzieł jest pełne ciekawych pomysłów oraz odniesień które można zauważyć po dłuższej chwili namysłu.

Jego prace widnieją na ścianach: Niżnego Nowogordu, Magnitogorska, Moskwy czy Petersburga. Ostatnio malował w Istambule dla Mural Festival oraz na Zaspie w Gdańsku podczas festiwalu Monumental Art.

- Mój mural opowiada o relacji między rodzicem a dzieckiem. Myślę, że bardzo ważna jest edukacja dzieci przez rodziców, którzy muszą być jednak wcześniej do tego przygotowani. Rodzice, sprawiają, że każdy dzień w życiu dziecka jest ważny i na odwrót. Na obrazie widać, że ojciec zdołał już uporządkować swoją wiedzę, a teraz gotowy jest na to by przez naukę i zabawę przekazać ją swojemu dziecku - mówi Rustam.



3 z 6
Fot: Jarek Orłowski
Fot: Jarek Orłowski

Kolektyw Licuado

Kolektyw Licuado (Camilo Nunez i Florencia Duran) i Alfalfa z Urugwaju pracowali na 36 metrowej na ścianie przy ul. Pilotów 12f. Tytuł ich muralu tu: "Sięgając wyobraźni". Mówią, że to najwyższy mural urugwajski artystów na świecie. W ich kraju nie maluje się tak wysokich ścian.



 

- Trzy postacie przedstawione na muralu koegzystują razem pomiędzy światem realnym a fantastycznym i dzielą wspólny cel - sięgnięcie do zamka, który otwiera nowe drogi. Kogut, polska dziewczyna z warkoczami i dziecko reprezentujące Południową Amerykę - której z tych trzech postaci uda się dosięgnąć zamka i drzwi, za którymi każdego dnia czekają ich nowe doświadczenia? Pozostawiamy decyzję widzowi - mówią artyści z Urugwaju.



Kolektyw Licuado powstał cztery lata temu i tworzy go Camilo Nú'ez i Florencia Duran. Ich celem jest wspólne malowanie, ponieważ - jak mówią - praca  zespołowa dodaje kolorytu nie tylko przestrzeni publicznej, ale też tej prywatnej. Camilo i Florencia badają konkretne środowiska, łączą te miejsca, ich kulturę i obyczaje ze swoimi obrazami i ich estetyką.

Malowali m.in. w Buenos Aires, Chile, Boliwii, Peru, podczas Urban Art Latinamerican Festival czy MUTA Montevideo.



Alfalfa - Nicolas Sanchez

Jego prace można zdefiniować jako koncert form i pomysłów, nigdy nie tracących na indywidualności. Czerpie inspiracje z różnorakich religii, szczególnie hinduizmu, co obrazują postacie o wielu parach rąk i oczu, zwierzęcych głowach w jego realizacjach.

W pracach Alfalfy można też znaleźć odniesienie do średniowiecznych bestiariuszy - w szczególności zwraca uwagę na potwory morskie. Jego styl to połączenie francuskiego symbolizmu, kolorowego komiksu pop i estetyki miejskiej. Murale Alfalfa widnieją m.in. na ulicach Montevideo, Cumana, Caracas i Limy.

4 z 6
Fot: Jarek Orłowski
Fot: Jarek Orłowski

Same 84

Ogromny (36 metrów) i pełen kolorów mural SAME 84 (Grecja) można podziwiać przy ul. Pilotów 13g. Utrzymany jest w streetartowej konwencji i przedstawia kilka komiksowych postaci charakterystycznych dla stylu SAME.



Same 84 urodził się w Atenach, w 1996 zaczął eksperymentować z graffiti na ulicach Aten pod pseudonimem "Same". Przez lata jego styl ewoluował, zaangażował się w sztukę w przestrzeni publicznej i street art. Oprócz murali tworzy też ilustracje i jest projektantem graficznym. Mieszka i pracuje w Atenach. Jego murale można spotkać na całym świecie, m.in. we Włoszech czy w Polsce.



5 z 6
Fot: Łukasz Głowala
Fot: Łukasz Głowala

David de La Mano i Pablo Sanchez Herrero

Hiszpanie, David de La Mano i Pablo Sanchez Herrero, zrealizowali swój projekt na 36. metrowej ścianie bloku przy ul. Pilotów 16a. Mural nazwali "Schronienie".



- Nasza praca powstała w miejscu niemal całkowicie zakrytym przez drzewo. Rozpoczynamy od nawiązania do idei tożsamości i energii, by finalnie pokazać, że to energia ludzi, ich życiodajne soki, sprawiają, że drzewa rosną.

Chcemy poprzez nasz mural pokazać społeczność jako sieć, system, który jest podobny do porządku panującego w naturze. Nasz mural nazwaliśmy "Schronienie". Każda minuta ma swoją przyczynę i konsekwencję, każdy rok, każda pora i każdy dzień jest ważny - mówią artyści z Hiszpanii.


Pablo S. Herrero maluje swoje realizacje na obszarach zmarginalizowanych - przedmieściach, w opuszczonych miejscach, w które wkracza adaptuje natura. Rozumie murale jako interwencję w miasta, sposób na przybliżenie wizji artystycznej do natury.

Obecnie skupia się na malowaniu w małych miejscowościach i dzielnicach z dala od centrum miast. Jego styl jest związany z motywami roślinnymi, pokazuje połączenie dynamiki i statyki, indywidualizmu i wspólnoty, emocji, władzy i kontroli, zrównoważonego rozwoju i niestabilności, kruchości i wytrzymałości.



David de La Mano namalował ponad 100 prac w przestrzeni publicznej, m.in. w Hiszpanii, USA, Norwegii, Tunezji, Argentynie, Anglii, Peru, Urugwaju, Brazylii, Włoszech i Portugalii. Jego prace głównie przedstawiają sylwetki ludzi i drzewa, w większości są monochromatyczne. Wiele prac tworzy we współpracy z Pablo S. Herro, tak jak w przypadku Monumental Art.



6 z 6
Fot: Łukasz Głowala
Fot: Łukasz Głowala

Monstfur

Monstfur - kolektyw z Częstochowy (Polska) - swoją pracę zrealizował na bloku przy ul. Skarżyńskiego 4a. Motywem przewodnim ich realizacji jest roślinność, którą można spotkać na wielkich osiedlach.


 

- Łopian większy zwany potocznie "dziadem" należy do gatunku rośli ruderalnych, czyli tych, które pomimo zmian przeprowadzonych przez człowieka ciągle występują w zmienionym przez niego ekosystemie. Jest to również pewnego rodzaju hołd złożony wspomnieniom, których jest on integralną częścią, przede wszystkim dzięki swojemu powszechnemu występowaniu na obszarach wielkomiejskich osiedli mieszkaniowych. W pewien sposób może stać się nawet ich symbolem.

Całość kompozycji muralu dopełniają rozwiązania typograficzne, gdzie przeskalowane litery naśladują lekkość gestu ich odpowiedników w mniejszej skali. Całość utrzymana jest w stonowanej skali barw, tak by obraz działał bardziej warstwą grafiki i koncepcji niż kolorem - opowiadają Monstfury.

 

Monstfur do życia powołany został przez dwóch młodych artystów z Częstochowy, w 2006 roku. To wspólny projekt i jednocześnie kreacja wirtualnej postaci przypisującej sobie autorstwo. Monstfur stosuje przede wszystkim ręcznie wycinany szablon. Upodobał sobie tę właśnie technikę, ponieważ jest precyzyjny jak owadzie kroki, bo potrafi być bezbłędny, jednocześnie dając sporo miejsca na ekspresję, bo bardzo wdzięcznie współpracuje z innymi mediami. Monstfur ma cierpliwość do szablonu i cieszy się robotą.

Monstfur inspiruje się klimatem polskiego humoru, absurdu, wskazując przy okazji na niejedną ciekawostkę z zakresu ludzkich zachowań i zwyczajów. Jego prace to najczęściej opowieści o szarym, przeciętnym człowieku i jego świecie skrzywień, nałogów i słabości, ale również radości i ciekawych upodobań. W ramach inspiracji bardzo chętnie sięga też do najmłodszych lat swojego życia, czyli lat 80. i związanym z tymi latami szeroko pojętym przemysłem, wzornictwem i socjalną infrastrukturą.

Organizatorem festiwalu jest Instytut Kultury Miejskiej. Koordynatorką Festiwalu Monumental Art, Lokalnych Przewodników i Przewodniczek i Gdańskiej Szkoły Murali jest Barbara Sroka, a kuratorem Piotr Szwabe.

Przewiń i czytaj dalej Wysokie Obcasy