Młodzi rapowali o braku perspektyw, myślach samobójczych, porzuceniu. Ta muzyka pozwoliła mi ich zrozumieć. Rozmowa z Przemysławem Kacą, który pracuje z dziećmi i młodzieżą ze środowisk wykluczonych i wykorzystuje hip-hop jako element resocjalizacji.
Kanadyjski pisarz Menachem Kaiser chciałby, by Polacy zobaczyli, że potomek Ocalałego nie wraca po dekadach od wojny ani po pieniądze, ani po to, by oskarżać.
Robert Talarczyk, reżyser "Empuzjonu": Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że w książce bohaterami są sami mężczyźni, to tak nie jest. Kobiety są nieustannie w "Empuzjonie" obecne. Chciałem ich obecność uzewnętrznić, stąd postać Empuzy, swego rodzaju nadkobiety.
Film "W teatrze przemocy" zadaje pytanie, czy ukaranie przestępcy kończy sprawę? I co jeśli zbrodniarz jest ofiarą? "Mam szacunek dla mądrości, jaką niesie w sobie idea sprawiedliwości naprawczej." Rozmowa z Łukaszem Konopą, reżyserem filmu.
Na Grenlandii nikt nie traktuje cię poważnie ani nie inwestuje w znajomość z tobą, zanim się nie okaże, że zostajesz na dłużej. Nikt nie daje ci "instrukcji obsługi" tego miejsca, ludzie oczekują raczej, że wiesz, jak oprawić fokę czy renifera, jak jeździć skuterem śnieżnym
Nawet podrzędne tancbudy w krajach anglosaskich mają w nazwie słowo "imperial", co jest chyba wiecznym marzeniem o awansie, o podniesieniu własnego statusu
Przychodzą do nas osoby z pomysłem na wymarzony dom, ale szybko się okazuje, że za pieniądze, którymi dysponują, tego wymarzonego domu im nie stworzymy. Rozmowa z Ultra Architects
Kilka razy gwizdano na mnie albo rzucano: "Ty pedale!", bo miałem czerwone spodnie albo nie zdążyłem zmyć makijażu po koncercie - mówi Krzysztof Zalewski
-Nie powiem ci, czy moja matka, tak samo jak bohaterka grana przez Penélope Cruz, naprawdę miała problemy ze zdrowiem psychicznym. Zdradzę natomiast, że skoro oglądamy to na ekranie, to znaczy, że jest to produkt moich niepokojów. Rozmowa z Emanulem Cialese, reżyserem filmu "Bezmiar"
Dlaczego pomagam? Bo to daje daje wielką frajdę. W takich sytuacjach nie tylko korzysta beneficjent pomocy, ale też ten, który pomaga. Dobra energia wraca do nas. Rozmowa z Dariuszem Kamysem* z kabaretu Hrabi, wspierającym fundację Wrocławskie Hospicjum dla dzieci.
- Ostatnio najczęściej chodzę, bo pozbyłem się auta. To najbardziej ludzki sposób przemieszczania się, pozwala chłonąć świat wszystkimi zmysłami. Rozmowa z Tomaszem Ulanowskim, autorem książki "Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen"
Uczenie jogi Lou Reeda, Madonny czy Gwyneth Paltrow na pewno daje satysfakcję, ale nie większą niż uczenie mojej 79-letniej mamy. Rozmowa z Eddie Sternem
- W życiu przed udarem niczego się nie bałem, byłem przebojowym dziennikarzem, krytykiem teatralnym i kulinarnym. A po udarze obudziły się kompleksy i demony - mówi Maciej Nowak, krytyk kulinarny i dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu.
Owszem, wystawianie sztuki w mieszkaniu to sen wariata. Mój przyjaciel, gdy zwierzyłem mu się z pomysłu, zażartował: "Nie jesteś Jandą"
Kręcą mnie wyboiste drogi, zawiłości, skomplikowane dylematy, duże namiętności. I światy, z którymi mam styczność, bo tylko wtedy jestem w stanie opowiedzieć coś naprawdę ciekawego i coś, co dotrze do czytelników. Dlatego Kapuściński. I dlatego Bauman.
Tworzymy zbroje, które nosimy przez bardzo długi czas, i myślę, że naszym zadaniem w dorosłym życiu jest spróbować je zdjąć - mówi Lukas Dhont, reżyser nominowanego do Oscara filmu "Blisko"
"Przyszedłem do pracy jak co dzień. Około godziny 11.40 otrzymałem telefon od pani dyrektor Lilianny Kraśniewskiej: 'Zostałam odwołana'. Wryło mnie w ziemię. Powód? 'Brak'. Rowerek zaczął jechać". Rozmowa z Bartoszem Fiałkiem, lekarzem reumatologiem, popularyzatorem wiedzy medycznej, przewodniczącym Regionu Kujawsko-Pomorskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy
"Daydreamer" to płyta o wyzwoleniu się z lęku przed byciem wrażliwym. Bałem się tego, dziś uważam, że to moja siła. Oczywiście, czasem wciąż marzę o byciu gruboskórnym, by znieczulić się na pewne rzeczy, ale mam już świadomość, że nie da się być w pełni impregnowanym na świat. Rozmowa z Bartkiem Wąsikiem, pianistą.
Mamy wiele części zamiennych, których nie warto zabierać do grobu. Mam poczucie, że człowiek, który oddał mi nerkę, żyje we mnie. Rozmowa z Piotrem Polkiem
Dawniej przemoc była bardziej namacalna. Dzisiaj przeniosła się na wyższe uczelnie, rozlała po wszystkich środowiskach, przeżarła język. Dajemy sobie prawo do fascynacji fizyczną agresją. A MMA i dziesiątki patostreamerów zamieniły przemoc w towar. Rozmowa z Damianem Kocurem, reżyserem filmu "Chleb i sól".
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.