W rozmowie z WO mówił: " W parze z wielką inteligencją idzie wielka odpowiedzialność. Musimy się ograniczyć. Przestać bezrefleksyjnie wykorzystywać naturę, bo dziś widzimy i rozumiemy, jak bardzo jesteśmy od niej zależni - przy każdym wdechu powietrza, za każdym razem, gdy bierzemy kęs jedzenia do ust. Jeśli zniszczymy świat przyrody, zniszczymy Homo sapiens." Przypominamy rozmowę z Davidem Attenborough.
Inspirowały go m.in. bułgarskie maski do karnawałowego stroju kukierów - wyszywane kolorowymi paciorkami, których wygląd ma odstraszać złe moce. Takie maski nosi wiele z jego ptaków. Jego małpy mają wygląd i atrybuty szamanów. Jego żaby są rycerskie.
W naszym rozumieniu miłości i szczęścia Sebastian ma wszystko. Żonę, dom, dzieci. A jednocześnie okazuje się, że jemu to nie wystarcza. Mówi wprost: Chcę być z tobą, ale pragnę innych kobiet. Rozmowa z Joanną Ratajczak, reżyserką filmu "Zaufaj mi".
"Dopiero kiedy pisałam "Ogród poza czasem" i analizowałam idee ogrodów i wykluczenia, zdałam sobie sprawę, że sama zostałam dość dosłownie wyrzucona z raju". Rozmowa z Olivią Laing, autorką "Ogrodu poza czasem"
- Chciałam pojechać na studia filmowe do Łodzi, bo wiele słyszałam o łódzkiej szkole filmowej. Chciałam się nauczyć języka polskiego, zobaczyć świat, o którym mówiliśmy, że jest "za żelazną kurtyną". Uniemożliwił to stan wojenny - mówi Ellen Kuras, reżyserka filmu "Lee. Na własne oczy"
Gdy nowocześni działkowcy masowo likwidują zalegające w ogródkach stare żeliwne wanny, we mnie kiełkuje idea, by właśnie na przekór wannę na działce mieć. Odrobina absurdu w racjonalnych czasach.
Bohaterka tej książki próbuje rozgryźć swoją matkę, zrozumieć, kim była. To kobieta, która przez większość życia unikała rozmowy, która podejmowała dziwaczne, niefortunne decyzje, łącznie z tą o wyjściu za mąż za człowieka, który został ojcem jej dzieci, który opisany jest tu jako narcystyczny dupek, kompletnie nie do wytrzymania.
"Fałszywy zając" to debiutancka powieść Fernandy Melchor, jednej z najbardziej znanych autorek literatury hispanoamerykańskiej, nominowanej do Nagrody Bookera za "Czas huraganów" i "Paradajs", oraz nagrodzonej w zeszłym roku Nagrodą im. Kapuścińskiego za zbiór reportaży literackich "To nie jest Miami".
W "Ostatniej podróży" śledzimy wyprawę syna i ojca ze Szwecji do Francji, ukochanego kraju ojca, gdzie przez całe życie jeździł na wakacje. Dlaczego to podróż ostatnia? Bo ojciec jest stary, zmęczony, apatyczny i zrezygnowany, nawet ta podróż - która ma go ożywić - zdaje się ponad jego siły.
"U mojej mamy wszystko w porządku, ma wsparcie i idzie naprzód. Jeśli chodzi o naszą relację, to nie możemy w tej chwili sobie nawzajem pomóc. Każda z nas musi odbudować się sama". Rozmowa z Caroline Darian, córką Gisele Pelicot
Przeczytała setki wspomnień ludzi żyjących w wioskach Nowej Fundlandii, poradniki jak zbudować łódź, podręczniki tapicerstwa. Kultowa książka Annie Proulx powraca
Aktywizacja zawodowa kobiet naprawdę się wtedy udała - ich zatrudnienie w latach 1950-1989 wzrosło o 252 proc. W 1950 roku kobiety stanowiły 30 proc. siły roboczej na rynku pracy, a pod koniec PRL odsetek ten wzrósł do ponad 45 proc. To są tysiące osób, które zyskały własne pieniądze.
Ambicją nowej biografii Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej jest wyrwać ją z paradygmatu "miłośnicy" - poetki nieszczęśliwej miłości.
"My, ludzie morza, cierpimy na specyficzne schorzenie - mówimy o niej iron sickness, żelazna choroba: gdy jesteśmy w domu, na lądzie, tęsknimy za życiem na statku. Ale gdybym miała cofnąć się w czasie i wybrać jeszcze raz, wybrałabym znów tak samo. Uwielbiam to życie" - powiedziała mi jedna z pracowniczek załogi.
Choć cierpiała, była ze zdradami mężów jakoś pogodzona. To była lekcja wyniesiona z domu, bo Wojciech Kossak, jej ukochany ojciec, był bardzo niewierny. Maria nasłuchała się od dzieciństwa, że kobieta musi być piękna, młoda i atrakcyjna. Rozmowa z Małgorzatą Czyńską, biografką Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, autorką "Zgiełku serca"
Ela Kinowska, fotografka mieszkająca w Sopocie - mieście, do którego powróciła po 30 latach emigracji, kiedy mieszkała w sześciu krajach - swoich bohaterów nie chce nazywać imigrantami - to słowo zostało jej zbrzydzone przez antyimigrancką propagandę. Ona mówi: przybysze.
Powieść Moshfegh, która zaczyna się jak szkolna wprawka, zmienia się we wciągającą opowieść o życiu pewnej osobliwej kobiety. Po pierwszych stu stronach, kiedy nie byłam pewna, co czytam, kolejne dosłownie wchłonęłam, nie mogąc się oderwać. Paulina Reiter poleca nowości literackie
Widziałam kilka razy, jak dziewczyna próbowała mówić o nadużyciach seksualnych i inne kobiety uciszały ją, zmieniały temat, lub wręcz udawały, że nic nie usłyszały. Rozmowa z Rungano Nyoni* reżyserką "Jak zostałam perliczką"
Po trzech miesiącach od pierwszego spotkania wzięliśmy ślub. 15 października się pobraliśmy. Byłam przestraszona, bałam się, czy nie komplikuję sobie i jemu życia.
Zapragnęłam projektować inne ogrody niż te, które były modne, dzikie ogrody, pełne lokalnych roślin, chwastów. Ale nikt wtedy takich ogrodów nie chciał. Wpadłam na pomysł, że zgłoszę taki projekt na konkurs Chelsea Flower Show. Byłam naiwna i nie miałam pojęcia, jakie to wielkie wyzwanie. Na podstawie tej historii powstał zresztą uroczy film.
"Mama stała się wdową i stała się wolna". Herstoria Eunice Paivy zainspirowała twórców oscarowego filmu "I'm Still Here". A jest to herstoria pełna paradoksów.
Od początku pisania "Orbity" wiedziałam, że chcę tworzyć w nurcie realizmu kosmicznego. Odzwierciedlić to, że jako gatunek żyjemy od 25 lat w kosmosie. Rozmowa z Samanthą Harvey, autorką "Orbity", laureatką Bookera 2024
Czytanie tej queerowej, rdzennej poezji, pieśni miłosnej do ciała kochanki, ale też do natury, rzek, pustyni, zwłaszcza dziś, po zwycięstwie Donalda Trumpa, jest przypominaniem, że inny porządek jest możliwy. O "Postkolonialnym wierszu miłosnym" pisze Paulina Reiter
"Lata" są ważne również w kontekście nas dzisiaj w Polsce. Gdy czytam tę książkę, to czytam również o moim doświadczeniu. "Lata" uruchamiają myślenie o ciele, o prawach i ich braku, o emancypacji. Rozmowa z Zuzanną Bojdą i Tomaszem Fryzłem, twórcami spektaklu "Lata"
Gdy wchodzisz na stronę Ruchu Rodzin Nazaretańskich i czytasz o historii Ruchu, po tamtej sprawie nie ma śladu. Wszystko wymazano. Jest informacja o tym, kiedy ruch założono, i potem skok do 2013 roku, kiedy ruch został zreformowany. Tak jakby tych 13 lat mojego życia, 13 lat życia mojej rodziny nie było - mówi Jagoda Valkov.
Rozstaliśmy się na Wielkim Murze Chińskim. Pierwotnie ten performance miał się nazywać "Kochankowie". Mieliśmy podążać ku sobie z dwóch krańców muru, spotkać się w środku i wziąć ślub. Jednak Ulay w drodze zdradził mnie z chińską tłumaczką, która mu towarzyszyła, i zrobił jej dziecko.
Historia i kultura mniejszości to część opowieści o polskości. Tak jak literatura polskich Żydówek czy poetek jidysz powinna być traktowana jako część naszego dziedzictwa, tak też starowierskie wątki, chociaż nieco utajone, mogą mieć tu swoje miejsce. Rozmowa z Katarzyną Roman-Rawską, autorką książki "Zaśnięcie Anisy. Opowieść o polskich starowierach"
Jak wyglądałoby życie tych kobiet, gdyby podjęły inne decyzje - nie oddały dzieci do adopcji? Nie znajduję w sobie potrzeby, by to oceniać. Po prostu przyjmuję te fakty z ich życia do wiadomości.
Jej książki uwielbiają Margaret Atwood, George Saunders i Lauren Groff. Jej proza to szalona jazda bez trzymanki. Swoimi bohaterkami uczyniła cierpiące dziewczynki i kobiety
"Zawsze uważałem, że pisanie o seksie jest jedną z najtrudniejszych rzeczy, bo jeśli się to zrobi źle, potrafi być szalenie zawstydzające. Dla osób niezaangażowanych bezpośrednio w te czynności seks jest zresztą raczej śmieszny". Rozmowa z Salmanem Rushdiem, pisarzem
W tej operze porusza mnie wątek ojca i córki. Może dlatego, że i ja straciłam ojca, gdy miałam jedynie 15 lat. Dla Verdiego wątek rodzinny był ważny, bo stracił on najpierw żonę, a potem dwójkę dzieci. Rozmowa z Agnieszką Smoczyńską, która w Operze Narodowej reżyseruje "Simona Boccanegrę"
Dużo się dziś mówi o zawieszeniu prawa do azylu. Czy ta idea nie brzmi wstrząsająco? Czy nie budzi niepokoju, że i Twoje prawa mogą zostać zawieszone, bo ktoś powie, że to trudny moment dziejowy?
Wielu ludzi myśli, że jak ktoś jest zakażony to pewnie to narkoman, ewentualnie homoseksualista. A ponad połowa osób nowo zakażonych to osoby heteroseksualne i często są po 50 roku życia. Przestają się zabezpieczać, myślą, że już nie muszą, bo nie zajdą w ciążę - mówi Magdalena Glewicz
Film "Nasienie świętej figi" ani na chwilę nie przestaje być realistyczną opowieścią, ale jednocześnie staje się alegorią. Zasłużenie zdobył wyróżnienie krytyków w Cannes (choć powinien był zdobyć Grand Prix), a teraz nominację do Oscara.
"Syndrom jerozolimski? Dla nich to my jesteśmy szaleni". 1 lutego Katarzyna obchodzi urodziny. Przy tej okazji przypominamy rozmowę z artystką z 2018 r.
W Japonii panuje prawo, które po rozwodzie przyznaje prawa rodzicielskie tylko jednemu rodzicowi - temu, z którym dziecko ostatnio przebywało. Dlatego często, przewidując rozstanie, jeden z rodziców zabiera dziecko i znika. Anna Bedyńska poznała dziesiątki rodziców, którym odebrano dzieci
"Nasz film jest momentami przerażający, druzgoczący emocjonalnie, zatrważający, ale jest też bardzo ludzki". Rozmowa z Trine Dyrholm, aktorką grającą Dagmar Overbye w "Dziewczynie z igłą". Duńsko-polska koprodukcja jest nominowana do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy
Anda Rottenberg myśli o śmierci i schyłku historii i świata. Susan Sontag stawia opór terrorowi piękna, szczególnie fizycznego. Ludmiła Ulicka przenosi nas do nowojorskiego mieszkania, gdzie umiera pewien rosyjski malarz. Trzy nowości literackie poleca Paulina Reiter
Są kobiety, które potrafią pisać, i to pisać znakomicie - nawet dostać Nagrodę Nobla - i jednocześnie mieć dzieci. Ja wiedziałam, że nie będę umiała tego połączyć. Rozmowa z Sigrid Nunez, pisarką, autorką "Pełni miłości" na podstawie której powstał film Pedro Almodóvara "W pokoju obok".
Tej pracy zawsze towarzyszy strach. Czy jestem dobry do tej roli? Spory lęk budziły we mnie również momenty bezbronności - bo Nicole Kidman i ja mamy w tym filmie wiele intymnych scen. Rozmowa z Harrisem Dickinsonem, gwiazdą "Babygirl".
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.