Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Kariera kwitła, życie prywatne również ułożyło mi się bardzo dobrze, ale rzucenie studiów traktowałam jak porażkę. Miałam do siebie żal i czułam wyrzuty sumienia. Mówiłam sobie, że wrócę, ale z roku na rok było coraz trudniej. Nieustanne wyzwania, urodzenie dwóch synów, zmiana restauracji, w których pracowałam. Studia odkładałam w czasie, aż do momentu pojawienia się oferty od mojego pracodawcy. To był ten czas! – mówi Marta Jasińska, Customer Experience Consultant w McDonald’s Polska.

Marta Jasińska, Customer Experience Consultant w McDonald's PolskaMarta Jasińska, Customer Experience Consultant w McDonald's Polska 

Marzyłam, żeby uczyć się do egzaminów

Z podobnymi myślami mierzyła się Ula Hutyra, kierowniczka restauracji McDonald’s w Czechowicach-Dziedzicach, która w firmie pracuje już 22 lata. – Zawsze marzyłam, żeby studiować. Jestem bardzo ambitna. Po skończeniu szkoły średniej zrobiłam sobie rok przerwy, miałam różne plany, w tym zagraniczny wyjazd, ale ostatecznie zostałam mamą i zmieniły mi się priorytety – wspomina Ula. Mimo że Mak bardzo nas kształci i nigdy nie czułam braku wiedzy, to ciążyło mi mówienie, że jestem tylko po szkole średniej. Chciałam więcej. Marzyłam, żeby chodzić na zajęcia, cieszyć się z sesji i egzaminów – dodaje z uśmiechem. Oferta studiów była skierowana jednak wyłącznie do pracowników restauracji, a Ula pracowała już wówczas jako koordynatorka licencjobiorcy i odpowiadała za nadzór pracy kilku restauracji w regionie. Zdecydowała się na rozmowę z zarządem firmy. – Nie wierzyłam, że mi się uda. Okazało się jednak, że zgodnie ze swoją strategią słuchania pracowników, McDonald’s faktycznie słucha. Zarząd zrozumiał argumenty, przychylił się do mojego pomysłu i zaktualizował regulamin studiów. Mogłam rozpocząć edukację wyższą!

Ula Hutyrna, kierowniczka restauracji w Czechowicach-DziedzicachUla Hutyrna, kierowniczka restauracji w Czechowicach-Dziedzicach fot. Tomasz Ginter

Rozwój wpisany w DNA firmy

Milion dolarów – tyle wyniósł globalny grant, który McDonald’s Polska otrzymał na uruchomienie studiów dualnych. Blisko 100 pracowników z całego kraju otrzymało szansę zdobycia wykształcenia wyższego i połączenia nauki z rozwojem zawodowym. Program trzyletnich studiów licencjackich „Zarządzanie w sektorze QSR (restauracji szybkiej obsługi, z ang. quick service restaurants)" odzwierciedlał wyzwania, z którymi kierownicy, managerowie, instruktorzy i liderzy mierzą się w restauracjach każdego dnia. Nowoczesne zajęcia bazowały na przykładach ze świata biznesu i analizach przygotowywanych przez ekspertów z Akademii Leona Koźmińskiego i McDonald’s. Część przedmiotów realizowana była bezpośrednio w restauracjach, co pozwalało na konfrontację wiedzy i praktyki. Dopasowanie materiałów do bieżących potrzeb pracowników było dla McDonald’s jednym z priorytetów. – Zależało nam, aby pracownicy ugruntowali wiedzę, rozwinęli talenty i stali się jeszcze lepszymi liderami. Wierzymy, że dzięki studiom managerowie i kierownicy wzmocnili umiejętność budowania zaangażowanych zespołów i zarządzania zadaniami – mówi Beata Ciąćka z Działu People w McDonald’s, która pilotowała projekt. – W ramach tej inicjatywy chcieliśmy pomóc ambitnym, inteligentnym i otwartym na rozwój ludziom, którzy nie mieli dotychczas okazji, by zdobyć wyższe wykształcenie.

Beata Ciąćka, Labor Relations Leader w McDonald's PolskaBeata Ciąćka, Labor Relations Leader w McDonald's Polska 

Każdego dnia nadal uczę się czegoś nowego

Dwukrotnie podejmowałam próbę studiowania, ale zawsze coś stawało na mojej drodze. Potem postawiłam na karierę i zdobycie wykształcenia odłożyłam na dalszy plan, choć zawsze z wyrzutami sumienia. Gdy pojawiła się oferta McDonald’s i Akademii Leona Koźmińskiego, pomyślałam: do trzech razy sztuka! Tym razem się udało! Cieszę się, że pracodawca umożliwił mi taki krok – mówi Marta, która studia rozpoczęła jako kierowniczka restauracji, a dziś rozwija się na stanowisku Customer Experience Consultant i wspiera kilkanaście restauracji w regionie. W Maku pracuje od 17 lat, ale każdego dnia uczy się czegoś nowego. – Po pierwszych zjazdach byłam jednak przerażona! Zastanawiam się, czy podołam. Mocno czułam różnicę między 20-letnią a niespełna 40-letnią studiującą Martą! Bałam się, że nie przyswoję wiedzy, zabraknie mi czasu na regenerację, przytłoczy mnie nadmiar obowiązków. Czy miałam wątpliwości? Tak. Czy żałuję? Absolutnie nie i wiem, że żaden absolwent i żadna absolwentka nie żałuje ani minuty zajęć – stwierdza Marta. Na zajęciach spotykali się dwudziestoparolatkowie i osoby ponad dwukrotnie starsze. Pracownicy czerpali nie tylko od ekspertów, ale również od siebie nawzajem, analizując swoje doświadczenia, dyskutując na temat sytuacji w restauracjach, standardów  i procedur. – Największym fenomenem studiów było dla mnie to, jak specyficznym typem studenta byliśmy. Mamy wieloletnie doświadczenie, sporą wiedzę, a na co dzień robimy to, co omawialiśmy na zajęciach z wykładowcami. Studia umożliwiły nam ugruntowanie wiedzy i zdobycie innej perspektywy. Wzmocniliśmy się teoretycznie i zobaczyliśmy, jak bardzo naukowe pojęcia i koncepcje łączą się z naszą pracą.

W dobrym kierunku

McDonald’s to różnorodny zespół ponad 31 000 pracowników w ponad 500 restauracjach. Na zmianach spotykają się ludzie w różnym wieku, z różnych krajów i z różnym doświadczeniem zawodowym. Płeć, wykształcenie czy pochodzenie nie mają znaczenia, liczy się chęć do pracy i zaangażowanie. Większość pracowników rozpoczyna od podstawowych zadań, ale ścieżka awansu znana jest od początku. Ponad 80% osób na stanowiskach zarządczych zaczynało karierę w restauracjach. Studia dualne to jedna z wielu inicjatyw edukacyjnych firmy. – Wszystkim absolwentom należą się ogromne gratulacje – każdy z nich, niezależnie od stanowiska, wieku i miejsca zamieszkania, aktywnie uczestniczył w zajęciach, angażował się i współtworzył ten kierunek. Jestem dumna, że mamy takich ludzi na pokładzie – podsumowuje Beata Ciąćka. – Wiem, że absolwenci wykorzystują wiedzę w codziennej pracy. Przed nami kolejne inicjatywy szkoleniowe i dbanie o podnoszenie kompetencji pracowników na każdym stanowisku. W McDonald’s nigdy się nie zatrzymujemy i cały czas rozwijamy w dobrym kierunku.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.