Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Czym jest samotność? Najczęściej opisywana jest jako uczucie, które pojawia się, gdy nasza potrzeba nawiązywania kontaktów społecznych i relacji nie jest zaspokajana.  

Ale tak naprawdę samotność możemy odczuwać na różnorakie sposoby. 

Możesz zdecydować się na życie bez kontaktów z ludźmi i być w tym bardzo szczęśliwy (szczęśliwa), choć inni uznają to za niezwykle trudne i stresujące doświadczenie. Ale możesz też mieć dużo kontaktów towarzyskich, być w związku lub stać się częścią rodziny i nadal czuć samotność, zwłaszcza jeśli nie czujesz się zrozumiany lub zaopiekowany. 

CZYTAJ TAKŻE: Samotność to nie brak ludzi wokół, tylko więzi z nimi. Pójście do baru nie pomoże

Czy samotność jest problemem zdrowia psychicznego? 

Poczucie samotności nie jest samo w sobie takim problemem. Te dwa aspekty są jednak ze sobą ściśle powiązane. Problem ze zdrowiem psychicznym może zwiększyć szanse na poczucie samotności. Na samotność również bardziej narażone są osoby, które mają fobie społeczne utrudniające im nawiązywanie relacji z innymi ludźmi. 

Co powoduje samotność? 

Powodów, które mogą sprawiać, że czujemy się samotni, może być wiele. Bardziej narażone są osoby przeżywające żałobę, te, które zakończyły związek, przeszły na emeryturę i utraciły kontakty towarzyskie, zmieniły pracę, rozpoczęły studia na uczelni wyższej, przeprowadziły się do nowego miejsca i są z dala od rodziny, przyjaciół lub sieci społecznościowych. 

Niektóre osoby czują się samotne w określonych porach roku, na przykład w czasie Bożego Narodzenia. 

Jak poradzić sobie z uczuciem samotności? 

Jest wiele technik na to, by spróbować poprawić swoje samopoczucie i przestać się czuć samotnym. Oto kilka, które zdaniem psychologów są efektywne: 

  • Daj sobie czas 

Jeśli czujesz się samotny czy samotna przez długi czas, nawet jeśli znasz już wiele osób, myśl o próbie poznania nowych ludzi może być przerażająca. 

Zacznij od chodzenia na przykład do kawiarni, kina lub na wydarzenia sportowe, podczas których możesz przebywać wśród ludzi, ale nikt nie będzie oczekiwał, że z nim porozmawiasz. Może się okazać, że samo przebywanie z innymi wystarczy, aby pomóc poradzić sobie z poczuciem samotności. 

  •     Spróbuj nawiązać nowe kontakty 

Jeśli czujesz się samotny z powodu braku satysfakcjonujących kontaktów społecznych w swoim życiu, możesz spróbować spotkać więcej różnych ludzi. 

Możesz np. poszukać klubu lub zajęć zgodnych z twoim hobby lub zainteresowaniami? Dobrym sposobem na poznawanie nowych osób jest wolontariat. Pomaganie innym może naprawdę poprawić twoje zdrowie psychiczne.  

  • Spróbuj się otworzyć 

Możesz mieć wrażenie, że znasz wiele osób, ale w rzeczywistości nie czujesz się z nimi blisko lub nie zapewniają ci opieki i uwagi, której potrzebujesz. 

W tej sytuacji pomocne może być opowiedzenie tego przyjaciołom i rodzinie. Jeśli nie czujesz się komfortowo, otwierając przed ludźmi, których znasz, możesz spróbować porozmawiać z terapeutą lub skorzystać z pomocy rówieśniczej. 

  • Psychoterapia 

Pozwala zgłębiać i rozumieć uczucie samotności, może pomóc w wypracowaniu pozytywnych sposobów radzenia sobie z nimi. Może też zapewnić ci przestrzeń do omówienia problemów emocjonalnych, które utrudniają tworzenie satysfakcjonujących relacji. 

Jeśli niepokój związany z sytuacjami społecznymi sprawił, że poczułeś się odizolowany, może pomóc terapia poznawczo-behawioralna (CBT). Skupia się na tym, jak myśli, przekonania i postawy wpływają na Twoje uczucia i zachowanie, i uczy umiejętności radzenia sobie z problemami. 

  • Nie porównuj się z innymi 

Wszyscy to robimy. Pomóc może uświadomienie sobie, że rzeczy nie zawsze są takie, na jakie wyglądają z zewnątrz. 

Na przykład w mediach społecznościowych bardzo często widzimy tylko to, czym inni ludzie chcą się pochwalić. To może sprawić, że poczujemy się, jakbyśmy tylko my czuli się samotni. 

Ważne jest, aby przypomnieć sobie, że nie wiesz, jak czują się inni ludzie, gdy są sami lub gdy nie komunikują się poprzez media społecznościowe. 

Jeśli obawiasz się, że media społecznościowe mogą wpływać na Twoje zdrowie psychiczne, zapoznaj się z naszymi informacjami na temat zdrowia psychicznego online. 

  • Dbaj o siebie 

Poczucie samotności może być bardzo stresujące i może mieć duży wpływ na ogólne samopoczucie, co może jeszcze bardziej utrudnić podjęcie pozytywnych kroków w celu poprawy samopoczucia. 

Pomyśl, jak niektóre z poniższych elementów wpływają na Twoje samopoczucie i czy możesz coś zrobić, aby je zmienić: 

– Postaraj się wyspać. Zbyt mało lub zbyt dużo snu może mieć duży wpływ na samopoczucie.  

– Pomyśl o swojej diecie. Regularne jedzenie i utrzymywanie stabilnego poziomu cukru we krwi może mieć wpływ na nastrój i poziom energii.  

– Spróbuj wykonać jakąś aktywność fizyczną. Ćwiczenia mogą być naprawdę pomocne dla dobrego samopoczucia psychicznego, a niektórzy uważają, że pomagają poprawić samoocenę.  

– Spędzaj czas na zewnątrz. Spacerowanie czy bieganie po terenach zielonych może poprawić Twoje samopoczucie.  

– Zajmij się zwierzętami. Może to być kot lub pies, mniejsze zwierzę domowe, ale także zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Możesz też spróbować zaangażować się w pracę na rzecz schroniska zwierząt. 

– Unikaj narkotyków i alkoholu. Na dłuższą metę mogą one pogorszyć twoje samopoczucie i mogą uniemożliwić radzenie sobie z podstawowymi problemami. 

***

Czułość i wolność. Budujmy równowagę w relacjach

Akcja społeczna Kulczyk Foundation, „Wysokich Obcasów” i Fundacji „Gazety Wyborczej”.

Z uwagą i czułością przyglądamy się rodzinnym relacjom, które w tym trudnym czasie są szczególnie ważne, a ich uporządkowanie - niezbędne do tego, by z nową energią tworzyć świat po pandemii. Rozmawiamy o lękach, które towarzyszą wielu z nas, o podziale obowiązków i pomysłach na to, jak przygotować siebie i swoich najbliższych na nowy świat. Wszystkie publikowane dotąd materiały można znaleźć na stronie Kulczykfoundation.org.pl/czulosc-i-wolnosc

Kulczykfoundation.org.pl

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.