Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Obowiązki domowe są monotonne i męczące, dlatego tak trudno znaleźć chętnych. Dodatkowo wielu nie widać na pierwszy rzut oka, więc trudno ocenić, czy obowiązujący w waszym domu podział jest tak sprawiedliwy, jak się wam wydaje. Przykładowo – zrobienie tygodniowych zakupów to nie tylko pójście do sklepu, ale również przygotowanie listy, dojazd, powrót, zapakowanie produktów do toreb, rozpakowanie ich w domu itd. Trudno postawić znak równości między tym a chociażby wyniesieniem śmieci, choć śmiało można powiedzieć, że „ja zrobiłam to, a ty to”.

Gra „Bank rodzinny” nie tylko pokaże wam rzeczywiste obciążenie domowymi pracami poszczególnych członków rodziny, ale również je usystematyzuje i pozwoli efektywnie dzielić się zadaniami w przyszłości. Zbierajcie wspólnie punkty i cieszcie się nagrodami. Oto reguły gry.

Pamiętajcie, że „Bank rodzinny” to gra zespołowa. Jej zasady ustalacie wspólnie, aby wypracować podział obowiązków najlepiej dostosowany do waszego trybu i stylu życia.

5, 10, 15 i joker

Całą rodziną lub grupą dokonajcie podziału obowiązków domowych, dzieląc je na trzy grupy: CODZIENNE, DUŻE, BARDZO DUŻE.

Do grupy CODZIENNE wpiszcie 15 zwyczajowych czynności, takich jak pościelenie łóżka, nakrycie do stołu, wyjęcie naczyń ze zmywarki itd. Mają to być obowiązki najprostsze, mało absorbujące i wykonywane w waszym domu regularnie. Nie twórzcie listy na siłę. Jeżeli w pewnym momencie skończą się wam pomysły, dopiszecie je w trakcie gry. Każde zadanie znajdujące się na liście CODZIENNE warte jest 1 punkt.

Do grupy DUŻE wypiszcie 10 obowiązków, które są wykonywane często, ale nie codziennie i wymagają większego zaangażowania. Może to być podlanie kwiatów (o ile macie ich dużo), umycie wanny, zmiana pościeli, odkurzenie mieszkania czy wstawienie prania. Zadania z tej listy warte są po 2 punkty.

W grupie BARDZO DUŻE umieśćcie pięć obowiązków, które wykonywane są kilka razy w miesiącu i wymagają dużego zaangażowania. Na liście może znaleźć się np. posprzątanie pokoju/łazienki, kuchni itd., zrobienie tygodniowych zakupów dla całej rodziny, umycie samochodu itp. Czynności z tej listy warte są 3 punkty.

JOKER – stosujemy go wtedy, gdy wykonaliśmy bardzo rzadkie zadanie lub takie, którego nie ma na liście. Może to być sezonowa wymiana opon w samochodzie lub wizyta u weterynarza. O tym, ile punktów jest warte zadanie, decydują wspólnie uczestnicy gry. Można przyznać 1, 2 lub 3 punkty.

UWAGA: Przydzielając punkty do konkretnych obowiązków, kierujcie się tym, jaką rangę mają w waszym domu. Jeżeli trudno znaleźć wam chętnego np. do rozładowania zmywarki, to choć z pozoru jest to drobna czynność, wpiszcie ją do kategorii DUŻE.

Ustalcie również, czy wszyscy rozumiecie tak samo obowiązki, które znalazły się na liście. Może się okazać, że dla jednych sprzątnięcie łazienki to umycie wanny i przetarcie lustra, a dla innych wyczyszczenie wszystkiego łącznie z fugami w podłodze.

Zapisywanie i liczenie punktów

Punkty zbierane są wspólnie i nie ma nagród indywidualnych, jednak powinny być zapisywane w taki sposób, żeby było wiadomo, kto na nie zapracował. Można w tym celu stworzyć indywidualne tabelki podpisane imieniem lub przydzielić każdemu z domowników inny kolor.

Zdobyte przez wszystkich graczy punkty podliczane są tygodniowo (każdy tydzień to nowa pula), a następnie sumowane pod koniec miesiąca.

UWAGA: Indywidualny zapis, choć bez wpływu na przebieg gry, pokazuje podział obowiązków i stopień obciążenia nimi pojedynczych graczy. Teraz, kiedy wiecie, jak to u was dokładnie wygląda, możecie w gronie rodziny omówić, czy taki podział wam odpowiada i jest sprawiedliwy, a jeżeli nie, to co i jak możecie zmienić. Przypisywanie domownikom konkretnych obowiązków najlepiej wprowadzać stopniowo, z tygodnia na tydzień.

Jak w całej grze, tak i w tym punkcie obowiązuje zasada, że podział obowiązków, do którego dążycie, ma być dostosowany do indywidualnych potrzeb waszej rodziny. To wy macie się czuć z nim dobrze i wy ustalacie, jaki finalnie chcecie osiągnąć efekt. Gracie tak długo, aż wypracujecie najlepsze dla siebie rozwiązanie.

Nagrody

Celem gry jest nie tylko uświadomienie sobie, jak w rzeczywistości rozkłada się obciążenie obowiązkami domowymi w waszej rodzinie, ale również wspólne spędzanie czasu. Jeżeli wszyscy przyłożą się do swoich zadań i zadbają o ich sprawiedliwy podział, znalezienie wolnego wieczoru nawet w środku tygodnia nie będzie graniczyło z cudem.

Nagrody dzielimy na dwie kategorie: TYGODNIOWE i MIESIĘCZNE.

TYGODNIOWA: odbiór po zdobyciu od 50 do 100 punktów (wszystko zależy od liczby graczy, im więcej osób bierze udział, tym wyżej ustalacie poprzeczkę). Nagroda powinna być drobna, jednak zauważalna i realna w wykonaniu. Może to być wieczór z pizzą, wypożyczenie nowości filmowej czy rodzinna wycieczka rowerowa (kwarantanna nie będzie trwała wiecznie). Wybierzcie coś, co wszystkim sprawi radość, będzie proste w realizacji i warte tego, żeby na to czekać.

MIESIĘCZNA: odbiór po zdobyciu od 200 do 400 punktów. Nagrodą, na którą kilka osób pracowało cały miesiąc, może być np. zakup gry planszowej, wycieczka za miasto lub wspólne wyjście do restauracji. Jak w całej grze: wybierzcie to, co sprawi wam największą przyjemność.

Kiedy zdecydować, co będzie nagrodą? Zróbcie tak, jak wam wygodniej. Możecie na początku ustalić nagrodę na pierwszy tydzień i nagrodę miesiąca, a potem z każdym kolejnym tygodniem wybierać nowe trofea w zależności od waszych potrzeb i możliwości. Możecie też na początku miesiąca stworzyć pełną listę.

UWAGA: Nie przekładajcie odbioru nagród w czasie. Lepiej ją zmienić, niż zawiesić jej wykonanie. I najważniejsze: nagroda ma być związana z rodzinną aktywnością. Nie mogą nią być np. zabawki dla dzieci, ale już książka z bajkami, którą przeczytacie wspólnie – tak.

  • Grę „Bank rodzinny” możesz otworzyć w pdf i wydrukować - kliknij TUTAJ

***

Kategorie zadań domowych

OBOWIĄZKI

  • Organizacja życia rodzinnego
  • Planowanie zadań
  • Organizowanie spraw medycznych dla rodziny
  • Lekarstwa i inne sprawy dotyczące zdrowia
  • Ćwiczenia i dbanie o kondycję
  • Przygotowywanie list zakupów itp.
  • Planowanie wyjazdów czy wyjść w dłuższej perspektywie
  • Segregowanie poczty i sprawdzanie skrzynki SPRAWY I FINANSE
  • Pilnowanie dokumentów i zobowiązań różnego rodzaju
  • Wypełnianie zobowiązań finansowych, np. płacenie rachunków, regulowanie płatności kredytowych
  • Prowadzenie budżetu domowego
  • Załatwianie spraw w banku
  • Wypełnianie zeznań podatkowych
  • Sprawy prawne, np. testamenty
  • Oszczędzanie
  • Przygotowywanie się do większych zakupów, np. samochodu
  • Kontrola inwestycji
  • Załatwianie spraw poza domem, np. w urzędach, bankach
  • Ubezpieczenie (na życie, mieszkania, samochodu)

NAUKA I PRACA

  • Praca zawodowa
  • Prace dodatkowe
  • Nauka – rozwijanie umiejętności, kursy językowe, kursy innego typu
  • Wolontariat

PRZYGOTOWYWANIE POSIŁKÓW

  • Gotowanie
  • Planowanie i uzgadnianie jadłospisu
  • Przygotowywanie listy zakupów spożywczych

SPRZĄTANIE

  • Sprzątanie po gotowaniu
  • Nakrywanie do stołu
  • Zmywanie
  • Przynoszenie naczyń do kuchni
  • Wstawianie naczyń do szafek
  • Wstawianie zmywarki i jej opróżnianie
  • Sprzątanie kuchni
  • Sprzątanie po obiedzie
  • Mycie piecyka i kuchenki
  • Rozmrażanie i mycie lodówki
  • Zanoszenie rzeczy do pralni
  • Pranie
  • Prasowanie
  • Wieszanie prania
  • Chowanie rzeczy do szafy
  • Szycie i naprawa ubrań
  • Przeglądanie zestawów ubrań sezonowych
  • Czyszczenie butów
  • Wieszanie firanek i zasłon
  • Mycie okien
  • Wynoszenie śmieci i wkładanie worka do kosza
  • Segregacja śmieci, recykling
  • Sprzątanie łazienki, m.in. mycie wanny, umywalki
  • Sprzątanie toalety, m.in. mycie sedesu
  • Uzupełnianie zapasów środków higienicznych
  • Wymiana ręczników
  • Sprzątanie, układanie rzeczy
  • Wycieranie kurzu, odkurzanie
  • Mycie podłogi
  • Odkurzanie
  • Ścielenie łóżek, zmiana pościeli
  • Poprawianie kanapy (koc, poduszki)
  • Czyszczenie ekranów
  • Mycie blatów
  • Podlewanie roślin i dbanie o nie
  • Sprzątanie przed wizytą gości

SPRAWY OKOŁODOMOWE

  • Prace w otoczeniu domu
  • Pielęgnacja trawników, drzew i krzewów
  • Przegląd samochodu
  • Tankowanie, dbanie o samochód – wymiana opon, mycie itp.
  • Wymiana żarówek i baterii
  • Remonty
  • Naprawy domowe, np. zapchanego odpływu,
  • Przebudowy i modyfikacje w domu, konserwacja domu
  • Naprawy sprzętu domowego
  • Zakupy domowe spożywcze codzienne
  • Zakupy domowe spożywcze tygodniowe/miesięczne, chemia domowa, detergenty
  • Kupowanie mebli
  • Kupowanie elektroniki, sprzętów domowych
  • Kupowanie ubrań
  • Kupowanie prezentów itp.

PRZYJEMNOŚCI/ODPOCZYNEK

  • Czas dla siebie
  • Czytanie książek, prasy
  • Aktywność fizyczna (w domu), np. uczestniczenie w zajęciach online (joga)
  • Aktywność fizyczna (poza domem)
  • Odpoczynek
  • Słuchanie muzyki
  • Taniec
  • Oglądanie filmu/serialu
  • Domowe spa
  • Rozwijanie się, m.in. uczestniczenie w webinarach, słuchanie podcastów, np. o poczuciu własnej wartości
  • Medytacja
  • Nicnierobienie

CZAS Z RODZINĄ I ZABAWA

  • Przytulanie się
  • Zauważanie i mówienie o tym, co lubimy w drugiej osobie, komplementy
  • Dziękowanie za coś, co zaspokoiło naszą potrzebę
  • Planowanie niespodzianek
  • Masaż
  • Sport z rodziną
  • Wspólny taniec/nauka tańca, np. przez YouTube’a
  • Rozmowy o związku
  • Rozmowy o przyszłości
  • Wspólne snucie marzeń
  • Spotkania z przyjaciółmi, utrzymywanie relacji
  • Wychodzenie z inicjatywą w sprawach dotyczących seksu
  • Pisanie listów (maili, pocztówek)
  • Odpisywanie na maile, wiadomości na FB, oddzwanianie
  • Przygotowywanie spotkań (nawet tych online)
  • Opieka nad dziećmi
  • Opieka nad chorymi bliskimi
  • Rozmowy z bliskimi – telefoniczne, inne kontakty
  • Wspólne tworzenie albumów rodzinnych, opisywanie zdjęć/pamiątek z wakacji
  • Granie w gry planszowe, puzzle
  • Gry domowe, np. kalambury
  • Opieka nad zwierzętami
  • Wyprowadzanie psa

***

Czułość i wolność. Budujmy równowagę w relacjach

Gra powstała  w ramach akcji społecznej Kulczyk Foundation, Wysokich Obcasów i Gazety Wyborczej. Przez osiem kolejnych tygodni z uwagą i czułością będziemy przyglądać się rodzinnym relacjom, które w tym trudnym czasie są szczególnie ważne, a ich uporządkowanie – niezbędne do tego, by z nową energią tworzyć świat po pandemii. Będziemy rozmawiać o lękach, które towarzyszą wielu z nas, o podziale obowiązków i pomysłach na to, jak przygotować siebie i swoich najbliższych na nowy świat. Zapraszamy do udziału w ankiecie dot. podziału obowiązków.

kulczykfoundation.org.pl

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.