Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zmiany klimatyczne stały się rzeczywistością. Coraz częściej borykamy się z anomaliami pogodowymi, narzekamy na rosnące zanieczyszczenie powietrza. Większość badań wskazuje, że wynika to ze wzrostu emisji gazów cieplarnianych spowodowanych działalnością człowieka. Globalne ocieplenie postępuje – jak podaje Komisja Europejska, średnia temperatura na Ziemi jest obecnie o 0,91-0,96°C wyższa niż pod koniec XIX wieku. KE przypomina, że z 18 najcieplejszych lat w historii pomiarów, 17 zanotowano po 2000 roku! Jeśli globalne ocieplenie będzie następować w obecnym tempie, na anomaliach pogodowych się nie skończy. Wzrost temperatury powierzchni ziemi oznacza poważne problemy dla rolnictwa, zasobów wodnych, grozi wyginięciem niektórych gatunków roślin i zwierząt, zagraża też światowej gospodarce.

embed

Ambitny plan

Aby temu zapobiec, globalna emisja gazów cieplarnianych musi zostać zrównoważona przez działania pochłaniające dwutlenek węgla. W porozumieniu paryskim z 2015 roku 195 państw, w tym państwa Unii Europejskiej, zobowiązały się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku, by ograniczyć wzrost średniej globalnej temperatury. Nespresso nie czeka tak długo. Marka postawiła sobie ambitny cel. Do 2022 roku chce być w pełni neutralna pod względem emisji CO2. – (…) Dzisiaj chcielibyśmy zobowiązać się, że będziemy działać szybciej i odważniej. Chcemy w ciągu 2 lat osiągnąć to, co początkowo planowaliśmy zrealizować w ciągu 10 lat. Wierzymy, że do 2022 roku, czyli za 2 lata, kapsułka Nespresso i filiżanka Nespresso będą w pełni neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Oczywiście jest to trochę szalony plan, uważamy jednak, że jest do zrealizowania, jeśli wszyscy się w niego zaangażują. Począwszy od Nespresso. Za tym zaangażowaniem stoją pracownicy Nespresso i są z tego dumni. Nasi partnerzy będą wspierać nasze wysiłki. Oczywiście będziemy też potrzebować Waszego wsparcia, ponieważ w Nespresso wierzymy, że liczy się działanie. Jesteśmy również przekonani, że działając wspólnie, możemy naprawdę wiele zmienić – mówi Guillaume Le Cunff, CEO Nespresso.

 

4,5 miliona nowych drzew

Jednym z działań, które ma doprowadzić do zrealizowania planu firmy, jest sadzenie drzew na plantacjach kawy i otaczających je terenach. Nespresso od kilku lat prowadzi wraz ze swoim partnerem - Pur Projet - akcje sadzenia drzew w krajach produkujących kawę, takich jak Kolumbia, Gwatemala, Etiopia i Kostaryka. Drzewa są najlepszym sposobem na wychwytywanie dwutlenku węgla z atmosfery, a jednocześnie inwestycją w przyrodę i budowanie regeneracyjnego systemu rolniczego. Od 2014 roku Nespresso zasadziło już 4,5 miliona drzew. Firma zamierza też inwestować w projekty wspierające ochronę i odtwarzanie lasów, a także wdrażające rozwiązania w zakresie czystej energii w społecznościach rolniczych. Nespresso dąży także do używania w 100 procentach zielonej energii we wszystkich swoich butikach, w fabrykach już teraz z niej korzysta. Fusy z kawy są kompostowane lub wykorzystywane jako źródło energii odnawialnej. W Szwajcarii resztki kawy wykorzystuje się do produkcji energii, w Polsce do produkcji biogazu, który ogrzewa 250 domów i budynków użyteczności publicznej we wsi Boleszyn, a w wielu krajach, m.in. Włoszech, Hiszpanii, Portugalii i Argentynie, do tworzenia nawozu, który użyźnia glebę.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Kapsułki wykonane w 80% z aluminium z recyklingu

Zmiany w środowisku następują szybko, dlatego tak ważne jest tempo działań, mających na celu ich zapobieganie. Nespresso działa na pełnych obrotach, by chronić naturę, ale tylko z pomocą każdego klienta może działać bardziej efektywnie. Marka od l991 roku rozwija program recyklingu zużytych kapsułek. Można je oddać w butikach marki lub kurierowi przy odbiorze zamówienia złożonego w sklepie internetowym. Nespresso zaczynało od 34 punktów odbioru w Szwajcarii. Obecnie jest ich już ponad 100 tys. w 53 krajach na świecie. W tym roku Nespresso wypuściło na rynek pierwsze kapsułki, w których 80% użytego aluminium pochodzi z recyklingu. Kawa w nowych opakowaniach (Master Origins Colombia) jest już dostępna w Polsce. Do końca 2021 roku oferta Nespresso będzie zawierała wyłącznie kawy w kapsułkach wykonanych w 80% z aluminium pochodzącego z recyklingu, a wszystkie ekspresy będą sprzedawane w nowych opakowaniach – również pochodzących w 95% z recyklingu i nadających się w pełni do ponownego przetworzenia.

Nie wyrzucaj, oddaj do recyklingu

Nespresso jest w stanie poddać recyklingowi wszystkie zużyte kapsułki, które wrócą od konsumentów – ważne, żeby klienci chcieli je oddawać. Aluminium z kapsułek wraca do klientów nie tylko w postaci nowych opakowań, lecz także długopisów czy nawet rowerów.  Aluminium, z którego wykonane są kapsułki Nespresso, może być przetwarzane wiele razy. – Zamykanie obiegu surowca w przypadku aluminium jest bardzo ważne ze względu na bardzo duże ilości energii zużywane przy otrzymywaniu aluminium z rudy boksytu. Korzystanie z aluminium z recyklingu ogranicza zużycie energii nawet o 90-95% przy produkcji nowych produktów. Dodatkowo spada zapotrzebowanie na nowe aluminium, którego pozyskiwanie nie pozostaje obojętne dla środowiska naturalnego – mówi Przemysław Poszwa, autor bloga eko-logicznie.com.

Ambitny cel Nespresso, by za 2 lata osiągnąć neutralność węglową, ma duże szanse się ziścić, o ile wszyscy zaangażujemy się w pomoc. Warto, bo zmiany w środowisku następują bardzo szybko. Bez odpowiedzialnego podejścia i marek, i nas, konsumentów, nie uda się ich zatrzymać.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.