Susze lub, wręcz przeciwnie, potężne ulewy i huraganowe wiatry to coraz częstsze symptomy świadczące o negatywnych zmianach, zachodzących w środowisku. Globalne ocieplenie, do którego przyczynia się nowoczesny styl życia, spowodowało, że borykamy się z anomaliami pogodowymi. O konieczności zmiany podejścia i prowadzenia bardziej ekologicznego życia, by zahamować postępującą degradację środowiska, mówi się od lat. Zmiany nie muszą być rewolucyjne, wystarczą codzienne, małe kroki. Zamiast brać kąpiel w wannie pełnej wody, warto wziąć krótki prysznic, a myjąc zęby, zakręcić kran – usta można przepłukać wodą z kubka. Duże znaczenie ma zrezygnowanie z foliowych torebek i segregowanie śmieci. Odpowiednia segregacja przyczynia się do zwiększenia poziomu recyklingu, pozwalając śmieciom wracać ponownie do obrotu pod nowymi postaciami. Dbać o środowisko można też pijąc kawę. Zamiast wyrzucać kapsułkę Nespresso, można oddać ją do recyklingu. Szwajcarska marka od lat namawia do odpowiedzialnego podejścia, angażując się w projekty związane ze zrównoważonym rozwojem i namawiając do ekologicznych postaw swoich klientów.
Materiał promocyjny Partnera
Recykling 100 proc. kapsułek – ambitny cel Nespresso
Nespresso postawiło sobie ambitny cel – poddawać recyklingowi 100% zużytych kapsułek, które oddadzą konsumenci. Już w 1991 roku marka uruchomiła program recyklingu. Jego najważniejszym celem jest pokazanie, że możliwe jest ponowne wykorzystywanie zarówno aluminium, jak i kawy. Wszystko po to, by kapsułki Nespresso zyskały drugie życie. W Szwajcarii resztki kawy wykorzystywane są do produkcji energii zasilającej fabrykę wody butelkowanej Henniez, a także do ogrzewania domów otaczających biogazownie. W Polsce także się nie marnują. Wykorzystuje się je m.in. do produkcji gazu, który następnie ogrzewa domy we wsi Boleszyn. W wielu krajach: Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Argentynie, resztki kawy jako składnik kompostu użyźniają glebę. Wspomagają m.in. hodowle ryżu przekazywanego do banków żywności. Nespresso wiele uwagi poświęca też samym kapsułkom. Nie bez powodu kawa zamknięta jest w aluminiowe opakowanie. To materiał, który przez długi czas doskonale chroni smak i aromat kawy, chroniąc ją przed światłem, tlenem i wilgocią, ale i w nieskończoność może być poddawany recyklingowi. Przy tym niezależnie od tego, ile razy jest przetwarzany, zawsze zachowuje swoje właściwości.
Materiał promocyjny Partnera
Nie wyrzucaj, oddaj do recyklingu
Nespresso zapewnia, że jest w stanie przeprocesować 100 proc. kapsułek, które wrócą po ich wykorzystaniu od konsumentów. Dużą rolę mamy w tym do odegrania my, klienci. Zamiast wyrzucać kapsułki, możemy oddać je do recyklingu. Wystarczy zanieść zużyte produkty do jednego z butików Nespresso lub przekazać je kurierowi podczas odbioru swojego zamówienia złożonego w sklepie online. Od 2014 roku, w ramach programu recyklingu Nespresso, zostało utworzonych ponad 100 tys. punktów odbioru zużytych kapsułek w 53 krajach. Aż 91 proc. klientów marki ma zatem dostęp do opcji recyklingu. Dzięki zaangażowaniu osób, które korzystają z tej możliwości, powstają na przykład nowe kapsułki. Nespresso wypuściło właśnie na rynek pierwsze kapsułki wyprodukowane w 80 proc. z przetworzonego aluminium. Kawa w nowych opakowaniach (Master Origin Colombia) jest już dostępna w Polsce. Do końca 2021 roku oferta Nespresso będzie zawierała wyłącznie kawy w nowych opakowaniach, również wszystkie ekspresy będą sprzedawane w opakowaniach pochodzących z recyklingu i nadających się w pełni do ponownego przetworzenia.
Materiał promocyjny Partnera
Rower z kapsułek
Ale zużyte kapsułki Nespresso mogą nie tylko wracać do nas w postaci nowych opakowań. Nespresso w ramach programu Second Life, stworzyło serię stylowych i użytecznych przedmiotów wykonanych przy użyciu aluminium z odzysku. Powstał nóż wojskowy Victorinox Swiss, długopis Caran d’Ache 849, powstały nawet… rowery. RE:CYCLE, bo tak je nazwano, to efekt współpracy Nespresso z Vélosophy, szwedzką marką, zajmującą się produkcją rowerów. Rowery RE:CYCLE produkowane są w 40 proc. z użyciem przetworzonego aluminium – w każdej ramie znajduje się aluminium z około 300 przetworzonych kapsułek po kawie Nespresso. Rowery wyposażone są w dzwonki w kształcie kapsułki i w koszyki na kubki kawy. Wybór Vélosophy do współpracy był nieprzypadkowy. To nie tylko marka dbająca o zrównoważony rozwój, ale i odpowiedzialna społecznie. Właściciele marki realizują obietnicę „jeden za jeden”. Każdy sprzedany rower oznacza przekazanie przez Vélosophy jednego roweru uczennicy w Ghanie. Rowery pomagają dziewczętom w ich rozwoju i wzmacnianiu pozycji społecznej poprzez zwiększenie dostępu do edukacji – według World Bicycle Relief posiadanie własnego roweru może zwiększyć frekwencję dziewczynki w szkole o 28 proc., a jej wyniki o 59 proc.
Zużyte kapsułki Nespresso mają przed sobą nieograniczone możliwości. Tylko od każdego miłośnika szwajcarskiej marki zależy, czy będą mogły w pełni je wykorzystać. Małe kroki mają wielkie znaczenie. Pozwól zużytym kapsułkom wyruszyć w niekończącą się podróż.
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.