Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Susze lub, wręcz przeciwnie, potężne ulewy i huraganowe wiatry to coraz częstsze symptomy świadczące o negatywnych zmianach, zachodzących w środowisku. Globalne ocieplenie, do którego przyczynia się nowoczesny styl życia, spowodowało, że borykamy się z anomaliami pogodowymi. O konieczności zmiany podejścia i prowadzenia bardziej ekologicznego życia, by zahamować postępującą degradację środowiska, mówi się od lat. Zmiany nie muszą być rewolucyjne, wystarczą codzienne, małe kroki. Zamiast brać kąpiel w wannie pełnej wody, warto wziąć krótki prysznic, a myjąc zęby, zakręcić kran – usta można przepłukać wodą z kubka. Duże znaczenie ma zrezygnowanie z foliowych torebek i segregowanie śmieci. Odpowiednia segregacja przyczynia się do zwiększenia poziomu recyklingu, pozwalając śmieciom wracać ponownie do obrotu pod nowymi postaciami. Dbać o środowisko można też pijąc kawę. Zamiast wyrzucać kapsułkę Nespresso, można oddać ją do recyklingu. Szwajcarska marka od lat namawia do odpowiedzialnego podejścia, angażując się w projekty związane ze zrównoważonym rozwojem i namawiając do ekologicznych postaw swoich klientów.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Recykling 100 proc. kapsułek – ambitny cel Nespresso

Nespresso postawiło sobie ambitny cel – poddawać recyklingowi 100% zużytych kapsułek, które oddadzą konsumenci. Już w 1991 roku marka uruchomiła program recyklingu. Jego najważniejszym celem jest pokazanie, że możliwe jest ponowne wykorzystywanie zarówno aluminium, jak i kawy. Wszystko po to, by kapsułki Nespresso zyskały drugie życie. W Szwajcarii resztki kawy wykorzystywane są do produkcji energii zasilającej fabrykę wody butelkowanej Henniez, a także do ogrzewania domów otaczających biogazownie. W Polsce także się nie marnują. Wykorzystuje się je m.in. do produkcji gazu, który następnie ogrzewa domy we wsi Boleszyn. W wielu krajach: Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Argentynie, resztki kawy jako składnik kompostu użyźniają glebę. Wspomagają m.in. hodowle ryżu przekazywanego do banków żywności. Nespresso wiele uwagi poświęca też samym kapsułkom. Nie bez powodu kawa zamknięta jest w aluminiowe opakowanie. To materiał, który przez długi czas doskonale chroni smak i aromat kawy, chroniąc ją przed światłem, tlenem i wilgocią, ale i w nieskończoność może być poddawany recyklingowi. Przy tym niezależnie od tego, ile razy jest przetwarzany, zawsze zachowuje swoje właściwości.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Nie wyrzucaj, oddaj do recyklingu

Nespresso zapewnia, że jest w stanie przeprocesować 100 proc. kapsułek, które wrócą po ich wykorzystaniu od konsumentów. Dużą rolę mamy w tym do odegrania my, klienci. Zamiast wyrzucać kapsułki, możemy oddać je do recyklingu. Wystarczy zanieść zużyte produkty do jednego z butików Nespresso lub przekazać je kurierowi podczas odbioru swojego zamówienia złożonego w sklepie online. Od 2014 roku, w ramach programu recyklingu Nespresso, zostało utworzonych ponad 100 tys. punktów odbioru zużytych kapsułek w 53 krajach. Aż 91 proc. klientów marki ma zatem dostęp do opcji recyklingu. Dzięki zaangażowaniu osób, które korzystają z tej możliwości, powstają na przykład nowe kapsułki. Nespresso wypuściło właśnie na rynek pierwsze kapsułki wyprodukowane w 80 proc. z przetworzonego aluminium. Kawa w nowych opakowaniach (Master Origin Colombia) jest już dostępna w Polsce. Do końca 2021 roku oferta Nespresso będzie zawierała wyłącznie kawy w nowych opakowaniach, również wszystkie ekspresy będą sprzedawane w opakowaniach pochodzących z recyklingu i nadających się w pełni do ponownego przetworzenia.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Rower z kapsułek

Ale zużyte kapsułki Nespresso mogą nie tylko wracać do nas w postaci nowych opakowań. Nespresso w ramach programu Second Life, stworzyło serię stylowych i użytecznych przedmiotów wykonanych przy użyciu aluminium z odzysku. Powstał nóż wojskowy Victorinox Swiss, długopis Caran d’Ache 849, powstały nawet… rowery. RE:CYCLE, bo tak je nazwano, to efekt współpracy Nespresso z Vélosophy, szwedzką marką, zajmującą się produkcją rowerów. Rowery RE:CYCLE produkowane są w 40 proc. z użyciem przetworzonego aluminium – w każdej ramie znajduje się aluminium z około 300 przetworzonych kapsułek po kawie Nespresso. Rowery wyposażone są w dzwonki w kształcie kapsułki i w koszyki na kubki kawy. Wybór Vélosophy do współpracy był nieprzypadkowy. To nie tylko marka dbająca o zrównoważony rozwój, ale i odpowiedzialna społecznie. Właściciele marki realizują obietnicę „jeden za jeden”. Każdy sprzedany rower oznacza przekazanie przez Vélosophy jednego roweru uczennicy w Ghanie. Rowery pomagają dziewczętom w ich rozwoju i wzmacnianiu pozycji społecznej poprzez zwiększenie dostępu do edukacji – według World Bicycle Relief posiadanie własnego roweru może zwiększyć frekwencję dziewczynki w szkole o 28 proc., a jej wyniki o 59 proc.

Zużyte kapsułki Nespresso mają przed sobą nieograniczone możliwości. Tylko od każdego miłośnika szwajcarskiej marki zależy, czy będą mogły w pełni je wykorzystać. Małe kroki mają wielkie znaczenie. Pozwól zużytym kapsułkom wyruszyć w niekończącą się podróż.

 
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.