Praca, dom, dom, praca – szybko wpadamy w rutynę, z trudem radząc sobie z godzeniem obowiązków służbowych z prywatnymi, nie mówiąc już o wygospodarowaniu czasu dla siebie i na zasłużony odpoczynek. Gonitwa, by spinać codziennie obowiązki sprawia, że czujemy się zmęczeni, przytłoczeni, nie mamy ochoty na rozrywkę czy zmiany, które wybijałyby nas z rytmu, utrzymywanego każdego dnia. Zapewne doskonale to znasz.

Życie jednak płynie w szalonym tempie, a ostatnie lata pokazały, że może zmienić się w jednej chwili. Aby nie stracić tego, co w nim najważniejsze, nie zatracić się w obowiązkach, które masz, pomyśl o sobie. Nie musisz dokonywać rewolucji, wystarczy kilka kroków, by zmienić podejście do życia i odnaleźć sens codzienności.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

1. Planuj, by lepiej gospodarować czasem

Dzisiaj wszyscy żyjemy w szybkim tempie i cierpimy na nadmiar obowiązków. Czasem jednak wystarczy lepiej zaplanować dzień, by wygospodarować trochę czasu dla siebie. Zastanów się, czy jest w ciągu dnia przestrzeń, którą możesz lepiej wykorzystać. Być może bierzesz zbyt dużo obowiązków na swoje barki? W domu możesz je podzielić. Zrobić listę i zdecydować, kto, czym się zajmuje. Nie dość, że zyskasz trochę czasu dla siebie, to nauczysz dzieci odpowiedzialności i dasz im poczucie sprawstwa. Zastanów się, być może uda się zaoszczędzić trochę czasu na dojazdach. Na zakupy możesz jechać bezpośrednio po pracy, zamiast najpierw jechać do domu. Nie musisz ich robić codziennie. Wystarczy jednego dnia zaplanować posiłki na kilka dni z góry i zaopatrzyć się za jednym razem w większą ilość produktów. Warto też porozmawiać z sąsiadami. Może ktoś także wozi dzieci do szkoły i będziecie mogli wymienić się obowiązkami, wożąc pociechy na zamianę.

2. Odkryj pasje

Aby przełamać rutynę, znajdź zajęcie, które pozwoli w kreatywny sposób wykorzystać czas. Warto zacząć spełniać marzenia, nawet te z dzieciństwa. Nigdy nie jest za późno, by zacząć uczyć się gry na pianinie, gitarze albo zgłębić tajniki języka obcego. Możesz też zacząć biegać, uprawiać nordic walking albo coś kolekcjonować, majsterkować, szydełkować, uprawiać ogródek. Wszystko, co pozwoli oderwać myśli od codzienności, zrelaksować się i co odpręży. Możesz też zaangażować do wspólnego spędzania czasu bliskich. Wsiądźcie na rowery albo ubierzcie rolki, by znaleźć aktywność, która przyniesie wam wszystkim radość. Takie choćby krótkie ładowanie baterii ma niebagatelny wpływ na samopoczucie i zdrowie psychiczne.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

3. Nie samą pracę żyje człowiek. Znajdź work-life balance

Rozwijanie pasji, ale też choćby tylko znalezienie aktywności, która pozwoli poświęcić dla siebie co najmniej godzinę dziennie, to duży krok w stronę uzyskania work-life balance. O tym, jak ważna jest równowaga między życiem prywatnym a zawodowym mówi się od lat. Zatracanie się w pracy prowadzi do wypalenia zawodowego, nadmiernego stresu, pracoholizmu, a przede wszystkim zaniedbania relacji z bliskimi. W dobie pracy zdalnej zachowanie work-life balance stało się niezwykle trudne. Jak uzyskać równowagę, chcąc jednocześnie być i dobrym pracownikiem, i dobrym przyjacielem czy rodzicem? Po pierwsze, musisz wyznaczyć sobie granicę: ustal, do której godziny jesteś pod e-mailem i telefonem i przestrzegaj tego czasu. Staraj się, kończąc pracę, wychodzić z niej także myślami. Nie chomikuj urlopu, korzystaj z długich weekendów. Planuj rozsądnie swoje zadania, nie zostawiaj obowiązków na ostatni moment – to generuje jeszcze więcej stresu. Jeśli masz problem, by oderwać się myślami od pracy, wykup karnet na siłownię, tenis, squasha, fitness lub basen, a telefon zostaw w szatni. Będziesz mieć godzinę tylko dla siebie.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

4. Skup się na sobie

W codziennym pędzie, to właśnie o sobie zapominamy najczęściej – skupiamy się na dbaniu o bliskich i na  obowiązkach zawodowych. W efekcie o zdrowiu często zaczynamy myśleć dopiero, kiedy pojawiają się jakieś niepokojące sygnały. Tymczasem warto zadbać o zdrowie, zarówno to fizyczne, jak i psychiczne znacznie wcześniej. Ważne jest znalezienie czasu na badania profilaktyczne, wizytę kontrolną u dentysty. Stan zdrowia zębów i jamy ustnej ma znaczący wpływ na zdrowie całego organizmu. Występowanie szkodliwych bakterii w jamie ustnej może przyczyniać się do wielu chorób. Oprócz odpowiedniej higieny, istotne jest więc  regularne odwiedzanie stomatologa.

5. Dodaj sobie pewności siebie

Boimy się w życiu zmian, boimy się wypadania z rutyny. Często wynika to z braku pewności siebie. Bez niej trudniej smakować życie pełnymi garściami. Pomyśl o tym, co cię krępuje, zatrzymuje. Nie chowaj się za bezpiecznymi kolorami czy oversizowymi krojami. Noś to, na co masz ochotę. Może spróbuj  wprowadzić do garderoby odważniejsze barwy. Kolor wprowadza w dobry nastrój i zwiększa pewność siebie. Pomyśl o odważniejszej fryzurze, a jeśli nie chcesz zbyt ingerować w wygląd, spróbuj innych metod. Może szkolenie z asertywności? Albo coś znacznie prostszego np. bezcukrowa guma do żucia. Zapewni ona nie tylko świeży oddech, ale także pomoże w utrzymaniu zdrowego, a tym samym pięknego uśmiechu. Łatwiej stawić czoła codziennym wyzwaniom, gdy odzyska się swój blask. Świat stoi przed tobą otworem, tylko od ciebie zależy, jak to wykorzystasz!