Kolejna odsłona „Kobiety wiedzą, co robią – LIVE”

Najbliższe wydarzenie „Kobiety wiedzą, co robią - LIVE” już w środę 24 marca o godz. 18. Będzie transmitowane na żywo na fanpage'ach: „Wysokich Obcasów”, „Gazety Wyborczej” i „Gazety Wyborczej Wrocław”.

Tematykę panelu „Women Development”, czyli jak przyciągać i rozwijać największe talenty w branży IT omówią Kamila Cichocka, dyrektorka marketingu w Microsoft Polska i Olga Burdzińska, Machine Intelligence & Accelerated Computing Director w Credit Suisse. Spotkanie z ekspertkami poprowadzi Michał Karbowiak, community manager Concordia Design Wrocław.

 „Kobiety wiedzą, co robią” to projekt – cykl spotkań prowadzony od 2018 roku w całej Polsce. Zainicjowany przez „Wysokie Obcasy”, ma na celu budowanie i podtrzymywanie kobiecej wspólnoty. Wcześniej polegał na bezpośrednich spotkaniach czytelniczek magazynu z kobietami z różnych środowisk i obszarów. Zagościł w największych miastach w Polsce – Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Katowicach. Od zeszłego roku, w związku z epidemią koronawirusa, „Kobiety wiedzą, co robią” z powodzeniem przebiega w internecie.

Kobiety wiedzą, co robią

Polska jest na 11. miejscu pod względem przyjazności rynków pracy dla kobiet według raportu firmy doradczej PwC „Women in Work Index”. Ranking, który jest analizą sytuacji kobiet na rynku pracy w 33 krajach OECD, otwierają Islandia, Szwecja i Nowa Zelandia. Ostatnie miejsca należą do Meksyku, Korei Płd. i Chile. Spośród innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyżej od Polski w zestawieniu znajduje się Słowenia (4.pozycja). Polska zajmuje 11. miejsce - głównie dzięki niskiej stopie bezrobocia wśród kobiet, relatywnie niskiej różnicy w płacach kobiet i mężczyzn oraz dużej liczbie kobiet zatrudnionych na pełny etat.

Podejście wielu firm IT działających na polskim rynku do zatrudniania kobiet w obszarach uważanych za męskie jest kompleksowe – stawiają ten punkt wysoko w swoich strategiach, sprzyjają rozwojowi zawodowemu, ułatwiają łączenie aktywności zawodowej z życiem prywatnym oraz starają się odpowiadać na nowe wyzwania otaczającej nas rzeczywistości.

Talent nie ma płci

W zarządzie spółki Credit Suisse Poland zasiada obecnie 5 kobiet i 2 mężczyzn. Prezesem zarządu jest Katarzyna Józefowicz, odpowiadająca także za wrocławski oddział firmy. W Radzie Nadzorczej spółki są dwie kobiety i dwóch mężczyzn. Credit Suisse kontynuuje w ten sposób swoją globalną strategię, mającą na celu zwiększenie kobiecej reprezentacji wśród pracowników do 42 proc. do końca 2024 roku. W 2020 roku kobiety w firmie stanowiły już 39 proc. pracowników - 27,8 proc. z nich zajmuje wyższe kierownicze stanowiska wiceprezesek, dyrektorek i dyrektorek zarządzających.

W Microsoft kobiety stanowią obecnie 28,6 proc. pracowników. W 12-osobowym zarządzie jest 5 kobiet, a dwie z czterech komisji zarządu są kierowane przez kobiety. Gdy Microsoft w 2018 roku dołączył do klubu Champions of Change działającego na rzecz kobiet, Mark Loghran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft, tak skomentował sytuację kobiet: „Wierzę, że różnorodność jest czymś więcej niż sloganem i widziałem jak w praktyce przekłada się na budowanie wartości w organizacjach. Talent jest przecież rozdystrybuowany w całej populacji, więc, żeby należycie wykorzystać go dla dobra naszych klientów, musimy pozostać otwarci na różne jego formy. Zbyt długo kobiety musiały same zabiegać o swoje miejsce w świecie biznesu i pozycję liderek. Cieszę się, że to się zmienia. Z radością dołączyłem do inicjatywy, żeby promować różnorodność, szczególnie, że talent nie ma płci”. 

W miejscu pracy największą wartość dla kobiet stanowi atmosfera - została ona wskazana przez aż 66 proc. respondentek według badania „Kobiety w IT 2020”, przeprowadzonym przez portal No Fluff Jobs, publikujący oferty pracy wyłącznie w IT. Równie ważny jest dla nich rozwój osobisty oraz możliwość uczestnictwa w ciekawych projektach. - Niemożliwe jest, by odnieść sukces w monotematycznym świecie, reprezentowanym głosami wyłącznie jednej grupy. Dzisiaj mówi się o tym, że marka, która nie ma polityki rozwoju wielokulturowego, już ma tendencję spadkową. Budowanie przewagi konkurencyjnej opiera się dziś na budowie środowiska różnorodnego i otwartego na twórcze pomysły. Różnorodność zakłada dużo więcej otwartości. Żebyśmy myśleli empatycznie, potrzebujemy głosów różnych środowisk - mówi Kamila Cichocka, dyrektorka marketingu w Microsoft Polska.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera Kobiety wiedzą, co robią LIVE

Potrzeba równowagi

Ponad 42 proc. kobiet, ankietowanych przez No Fluff Jobs, przebranżowiło się, by rozpocząć pracę w sektorze IT. W 2020 roku co 3. uczestniczka badania sektora IT zmieniła miejsce pracy. Najczęściej o zmianie decydowała potrzeba nowych wyzwań oraz niezadowolenie z panującej atmosfery w firmie. Zarobki niezgodne z oczekiwaniami znalazły się na trzecim miejscu. Zwolnionych zostało 12 proc. ankietowanych

Pracodawcy bardzo chętnie wspierają rozwój zawodowy kobiet. W ramach Credit Suisse Poland funkcjonuje sześć prężnie działających sieci pracowniczych, w tym dwie z kobietami w nazwie – Poland Women’s Network i IT Women Champions. Obie nakierowane są na rozwój kompetencji osobistych i zawodowych. Działająca od 2013 roku Poland Women’s Network aktywnie wspiera kobiety w ich rozwoju, zarówno zawodowym, jak i osobistym. Liczy ponad 500 członków pracujących na różnych stanowiskach, w różnych obszarach biznesowych, a wśród nich są zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Sieć organizuje liczne prelekcje i warsztaty, w tym serię Inspiring Success Story Meetings, podczas których doświadczone menadżerki wyższego szczebla chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą. IT Women Champions z kolei pomaga kobietom m.in. w przebranżowieniu się i rozpoczęciu pracy w branży IT. Organizowane są szkolenia, warsztaty i panele dyskusyjne, a także kursy programowania.

W walce z koronawirusem

Biznes śledzi nie tylko rozwój branży, ale także kontekst, w jakim on zachodzi. Nie bez wpływu pozostaje więc epidemia koronawirusa. - Pozytywny trend w zakresie wyrównywania szans kobiet na rynku pracy został przerwany przez pandemię, dlatego konieczne jest systemowe podejście, by przeciwdziałać negatywnym skutkom tego kryzysu. Odpowiedzią mogą być inicjatywy propagujące wdrażanie strategii równości płci w miejscach pracy, zwiększanie liczby zatrudnionych kobiet w sektorach, które obecnie rozwijają się najszybciej, czy dążenie do równego wynagradzania kobiet i mężczyzn za pracę o tej samej wartości. Bliska współpraca rządów i pracodawców to kluczowy element, bez którego nie uda się osiągnąć sukcesu – mówi Cezary Żelaźnicki, partner w PwC Polska, lider Diversity & Inclusion w Europie Środkowo-Wschodniej.

Od grudnia zeszłego roku, pracownicy Credit Suisse w Polsce mogą korzystać z globalnego Employee Assistance Program, w ramach którego dostępna jest dla nich infolinia. Przez całą dobę, siedem dni w tygodniu mogą dzięki niej zdobyć informacje, zarówno w tematach zawodowych, jak i prywatnych, np. w kwestiach otrzymania pomocy prawnej, znalezienia żłobka lub przedszkola, czy w zwykłej rozmowie. Wsparcie to dostępne jest dla wszystkich pracowników. Credit Suisse Poland promuje również zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą, czyli tzw. work-life balance. - Firma oferuje elastyczny czas pracy i pracę zdalną, przez cały czas trwania pandemii nasze biura pozostają dostępne dla pracowników. Jeśli tylko mają taką potrzebę, mogą pracować z bezpiecznego, regularnie dezynfekowanego biura – zapewnia Olga Burdzińska, Machine Intelligence & Accelerated Computing Director w Credit Suisse.

Raport firmy doradczej Deloitte nie pozostawia złudzeń. Ponad dwie trzecie pracujących Polek uważa, że pandemia spowalnia rozwój ich karier zawodowych. 74 proc. Polek z badanej grupy obawia się o dalszy rozwój swojej kariery zawodowej. Prawie połowa kobiet (49 proc.) ma poczucie, że w związku z trybem pracy zdalnej w pracy muszą być dyspozycyjne przez cały czas, przy czym jest ono częstsze u badanych zajmujących stanowiska kierownicze.