Problem smogu powraca co roku, gdy tylko temperatura spada poniżej 10-15 st. C, a Polacy rozpoczynają dogrzewanie domów. Czujemy się gorzej, zaczyna nas drapać w gardle. Zanieczyszczonego powietrza, jeśli jego stan nie jest tak tragiczny, że unosi się nad miastem w postaci szkodliwej mgły, właściwie nie widać, a - jak wynika z danych Komisji Europejskiej - to właśnie smog jest główną przyczyną przedwczesnych zgonów w Europie.

Polacy wdychają rakotwórczy benzo(a)piren i inne szkodliwe pyły. Wchłaniamy je także przez skórę i zanieczyszczamy nimi cały organizm. Doraźnie pomaga specjalna antysmogowa maseczka, która zatrzymuje zanieczyszczone, trujące cząsteczki powietrza, pomoże też specjalna dieta, która wzmocni naszą odporność i wesprze organizm w procesie usuwania toksyn.

Magiczne słowo to antyoksydanty znane także jako przeciwutleniacze, których supermoc to powstrzymywanie procesu powstawania wolnych rodników, które, upraszczając, przyczyniają się do szybszego starzenia, a także są odpowiedzialne za rozwój licznych chorób, w tym nowotworów.

Idealnymi antyoksydantami są witaminy C, E i A. Najlepiej, jeżeli pochodzą z jedzenia, a nie z tabletek, bo wtedy ryzyko ich przedawkowania jest minimalne. Należy bowiem pamiętać, że witaminy przyjmowane w zbyt dużych ilościach, zamiast pomagać, będą szkodzić. Ich bogatym źródłem są owoce i warzywa, których nie powinno zabraknąć w żadnej zbilansowanej diecie. Witaminę C znajdziemy m.in. w papryce (gdzie jest jej najwięcej), cytrusach, pomidorach, gotowanej białej kapuście, jarmużu, brukselce, brokułach czy czarnych porzeczkach i kiwi.

Niezwykle bogatym źródłem witaminy E jest awokado, obfitują w nią też oleje, zwłaszcza z olej z kiełków pszenicy czy oliwa z oliwek. Dobrym źródłem witaminy E są orzechy, pełne ziarna zbóż oraz zielone warzywa liściaste: sałata, szpinak i kapusta.

Witamina A w żywności występuje najczęściej pod postacią beta-karotenu, czyli tzw. prowitaminy A. Znajdziemy go np. w marchewce, dyni, szpinaku czy zielonych warzywach. Czystą witaminę A znajdziemy w produktach mlecznych i rybach, które należy włączyć do diety jeszcze z jednego powodu - zawierają kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę D, które także są niezwykle ważne dla prawidłowej pracy organizmu.

Działanie antyoksydacyjne mają także flawonoidy, których należy szukać np. w soi i innych roślinach strączkowych, ale też w orzechach, gorzkiej czekoladzie, zielonej i czarnej herbacie, czerwonym winie, kakao (bez cukru) i kawie.

Warto włączyć do diety kurkumę, która wspomaga pracę mózgu, ale ma także działanie przeciwutleniające i przeciwzakrzepowe. Kurkumę stosuje się także przy zaburzeniach trawienia, co z kolei wpływa na oczyszczanie organizmu z toksyn. Działanie oczyszczające wspomagają też produkty bogate w błonniki, czyli m.in. pełnoziarniste zboża i kasze. Dobrym źródłem błonnika są także orzechy oraz suszone owoce.

Nie należy zapominać o piciu wody, która także wypłukuje z organizmu toksyny. Lekarze zalecają najczęściej picie ok. 2,5 litra płynów dziennie, choć to, ile powinniśmy wypić wody, zależy od naszego trybu życia, płci czy ilości spożywanych potraw.

Niektórych ucieszy zapewne informacja, że silne właściwości antyoksydacyjne ma czerwone wino. Co ciekawe, wino ma silniejsze działanie antyoksydacyjne niż sok z czerwonych winogron.