Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Warto rozmawiać ?

Dlaczego tak ważne jest wspieranie dzieci w rozwoju umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć oraz emocji? Ponieważ emocje i uczucia są jak goście. Nawet kiedy są niezapowiedziani, pozwólmy im wejść do domu, usiąść, opowiedzieć, co się wydarzyło, wysłuchajmy ich, a oni sami wyjdą po pewnym czasie. Jeśli zaś będziemy im odmawiać możliwości wejścia do domu, nie będziemy ich słuchać, to szczególnie te gwałtowne i trudne będą waliły do naszych drzwi, okien, próbowały wejść do piwnicy albo wcisnąć się przez komin i nic dobrego z tego nie wyniknie, spowodują jedynie zniszczenia i problemy.

Jak rozmawiać?

Rozmowę o emocjach najlepiej rozpocząć w dobrym momencie. Pytanie: jak go stworzyć. Spróbujmy wpleść takie tematy do naszego codziennego życia, nie czekać na sytuację kryzysową. Szczególnie teraz, kiedy jesteśmy razem w domu i dużo się dzieje nie tylko wokół nas, ale też w nas. Jak to zrobić? Dobrym pretekstem do poruszenia tematu emocji mogą być bajki. Ich czytanie czy słuchanie świetnie wycisza maluchy i zachęca do rozmowy. Warto zacząć od dobrania bajki do tematu, który chcemy poruszyć – czy to będzie poczucie wdzięczności, zazdrość czy niepoddawanie się, kiedy coś nie wychodzi. 

Wszystkie „Mądre bajki z całego świata” znajdziesz na stronie Kulczyk Foundation TUTAJ. To historie, które swoimi korzeniami tkwią głęboko w akcjach pomocowych pokazywanych w serialu dokumentalnym „Efekt domina”. Stworzone po to, aby móc swobodnie poruszać z dziećmi ważne zagadnienia związane z uniwersalnymi uczuciami i wartościami.

Bajki oznaczone są poruszanymi w nich zagadnieniami kluczowymi i udostępnione w formie utworów audio (czytanych przez znane osoby) i tekstów do samodzielnego czytania. 

Do każdej bajki przygotowana jest propozycja pytań do rozmowy z dzieckiem oraz zadania – łamigłówki i kolorowanki.

Bajki i starsze dzieci 

Ze starszymi dziećmi, szczególnie nastolatkami, poruszanie tematów emocji i uczuć może być jeszcze większym wyzwaniem. Zwłaszcza jeśli dotąd nie rozmawiało się o nich na co dzień, a tylko w sytuacjach kryzysowych. Nawiązując do sytuacji, w której możecie czuć się uwięzieni w domu, możesz przywołać swoje wspomnienia. Rozmawiajcie o wpływie obecnej sytuacji na to, jakie emocje teraz przeżywacie lub jakie mogą Wam towarzyszyć. 

Porozmawiaj z dzieckiem o tym, czym dla niego i dla ciebie jest wolność. Teraz to szczególnie ważny temat, a być może inaczej przeżywany przez ciebie, a inaczej przez dziecko.   

Słuchaj uważnie, nie naciskaj. Nawet jeśli przy pierwszym podejściu nie uda ci się otwarcie porozmawiać, nie zrażaj się i spróbuj wrócić do tematu przy innej okazji.

Twoje doświadczenia się liczą

Dobrym punktem wyjścia może być uświadomienie sobie twoich doświadczeń związanych z wolnością. Pamiętasz, kiedy po raz pierwszy pojawiło się w tobie poczucie prawdziwej wolności? Opowiedz dziecku o tym, co to była za sytuacja. Postaraj się też przypomnieć sobie i opowiedzieć, co to były za uczucia. O tym, dlaczego warto poruszyć ten temat w rozmowie z nastolatkiem, możesz więcej przeczytać tutaj.

Następny artykuł w cyklu: #zostańwdomu #czasnarelacje poświęcony będzie złości i sposobom na jej bezpieczne wyrażanie w domu.  

Wszystkie materiały przygotowane są przez zespół działu edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami - pedagogami, psychologami i kulturoznawcami oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM. Dostępne bezpłatnie na stronie: kulczykfoundation.org.pl

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.