Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pierwszy obraz „Agi” to przepiękny, ponaddwuminutowy statyczny portret Sedny, kobiety w jakuckim stroju grającej na tradycyjnym instrumencie. Bułgarski reżyser Milko Lazarov kieruje nas w stronę dokumentu także inaczej: starszy mężczyzna, jeden z dwojga bohaterów „Agi”, ma na imię Nanook – tak jak bohater słynnego dokumentu z 1922 roku „Nanook z Północy” Roberta Flaherty’ego.

'Aga' reż. Miko Lazarov'Aga' reż. Miko Lazarov mat. prasowe

Fenomenalne zdjęcia Kaloyan Bozhilova (nominowanego za nie do wielu uznanych nagród) sprawiają, że lodowa pustynia czy dziura w ziemi będąca kopalnią diamentów to nie tylko nasycające oko obrazy, lecz także porażające alegorie.

Kadrowanie wyszlachetnia rysy bohaterów, czyniąc z nich bajkowych herosów, a proste sceny z ich życia codziennego kojarzą się z największymi dziełami mistrzów malarstwa (podobnie jak filmy Dereka Jarmana).

Na pozór dokumentalna narracja – historia dwójki starszych ludzi, niegdyś pasterzy reniferów, mieszkających w jurcie pośrodku lodowej pustyni z dala od cywilizacji, którzy nie mogą się pogodzić z tym, że córka, ukochana Aga, opuściła ich, by pracować w mieście w kopalni diamentów – znika, kiedy zaczynają mówić. Słowa padają bardzo oszczędnie, ale tym większe mają znaczenie. Małżeństwo wypowiada bowiem albo proste zdania nasączone emocjami lub opowiada sobie magiczne historie. Ponieważ ich całym światem jest natura – sny pełne są zwierząt przewodników prowadzących przez życie, tłumaczących zasady moralne lub przewidujących koleje losu.

Dlaczego jeszcze „Aga” porusza? Bo wybija ze strefy komfortu. Widz konfrontowany jest ze swoimi przekonaniami dotyczącymi sensu życia. Jakie znaczenie ma bowiem życie dwójki ludzi na lodowej pustyni? Dlaczego tu w ogóle są?

Nanook i Sedna wybierają istnienie zamiast posiadania i rozwoju, nie interesuje ich  produktywność – to wydaje się tu największym wyzwaniem.

Czy naprawdę mogą być szczęśliwi w tak surowych warunkach?

Nie widząc nigdy kwitnącej rośliny, nie słysząc śpiewu ptaka?

Jest oczywiście parę innych pytań. Czy mężczyzna jest bardziej przywiązany do tradycji i nie może wybaczyć ukochanej córce zdrady? Czy kobieta nie wolałaby jednak żyć bliżej świata. Czy w końcu jego zapiekłość i ślepe posłuszeństwo temu, co „zawsze”, nie doprowadza do nieszczęścia?

'Aga'. reż Miko Lazarov'Aga'. reż Miko Lazarov mat. prasowe

Film zamykał 68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie (pokazywany był poza konkursem) i zrobił niemałe wrażenie na widzach.

Instytut Dobrego Życia, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty i Kino Muranów zapraszają na specjalny pokaz filmu "Ága" Milko Lazarova połączony z dyskusją o dobrym życiu, życiu skupionym na "tu i teraz". Gośćmi wieczoru będą: Aga Kozak, Zuzanna Ziomecka, Roman Gutek i Lucyna Zembowicz. Spotkanie moderować będzie Kamila Kalińczak - naczelna Instytutu Dobrego Życia ("Wysokie Obcasy").

GOŚCIE WIECZORU:

Aga Kozak – trenerka, coacherka i dziennikarka, nauczycielka medytacji. Na co dzień pisze o dobrym życiu dla "Gazety Wyborczej" i "Wysokich Obcasów". Jest dyrektorką programową Instytutu Dobrego Życia i trenerką oddechową. Studiowała bioenergetykę lowenowską i tantrę. Uczy medytacji dynamicznych.

Zuzanna Ziomecka - redaktorka, dziennikarka i certyfikowana nauczycielka MBSR, która realizuje projekty medialne w druku, internecie i telewizji od piętnastu lat. Zarówno w "Wysokich Obcasach" jak i w mindfulness świadomie koncentruje swój przekaz i wysiłki na wspieraniu odbiorców w gromadzeniu wiedzy oraz nabieraniu kompetencji szeroko rozumianych jako bohaterskich.

Roman Gutek - od 40 lat zajmuje się upowszechnianiem kultury filmowej w Polsce. Twórca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty i dyrektor American Film Festivalu. Założyciel i współwłaściciel firmy Gutek Film zajmującej się rozpowszechnianiem kina autorskiego, prezes Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Prowadzi kino Muranów w Warszawie i Kino Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Lucyna Zembowicz - prezeska Stowarzyszenia Slow Food Warszawa, filmoznawczyni, absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, animatorka kultury. Od dwóch lat prowadzi wraz z Romanem Gutkiem i Jakubem Gutkiem "Films for Food" - projekt, dzięki któremu polscy widzowie mogą się zapoznać z kulinarnymi filmami, głównie dokumentalnymi. Pokazy to nie tylko projekcje, ale szansa spotkania z pasjonatami kulinariów, szefami kuchni i specjalistami.

Kino Muranów, 31 stycznia o godz. 20.00. Bilety dostępne online i w kasie kina.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.