Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To normalne, że zdarza nam się doświadczać małych lub dużych żalów. Bywamy sfrustrowani i nieszczęśliwi, a przyczyn naszych niepowodzeń doszukujemy się w „świecie zewnętrznym”. Jednak warto jest zatrzymać się i zdać sobie sprawę z tego, że żal nie jest emocją, której trzeba się bać. Konstruktywne i zadaniowe podejście do niego pozwoli skutecznie rozprawić się z niechcianymi bolączkami.

1. Porzuć pomysł, że już czegoś nigdy nie zrobisz

Ile razy ,patrząc na swoje niepowodzenia, krzyczałaś, że już więcej tych samych błędów nie popełnisz, a potem czułaś jeszcze większą frustrację, gdy sytuacje powtarzały się w mniejszym lub większym natężeniu?

Zamiast przysięgać, że nigdy więcej nie popełnisz tego samego błędu, zastosuj podejście, które pozwoli ci, aby stopniowo ulepszać swoje nawyki lub ograniczać negatywne konsekwencje, gdy masz awarie samokontroli. Bo przecież ucząc się pływać, nie musisz od razu zostać triatlonistą – na początku wystarczy nauczyć się dryfować, potem oddychać, a jak to już ogarniesz, szlifuj styl. Dochodzenie do sukcesu konsekwentnie, małymi krokami, da ci satysfakcję i pozwoli uniknąć autosabotowania.

2. Mów, co czujesz

Ludzie uwielbiają mówić "nie żałuję", ale to nie jest zbyt realistyczne ani prawdziwe. W przypadku każdej negatywnej emocji żal jest normalnym doświadczeniem, z którym możemy poradzić sobie psychicznie. Kiedy przestaniesz zaprzeczać swoim emocjom, znajdziesz sposoby na to, by skutecznie radzić sobie z sytuacjami, które są dla ciebie niekomfortowe. Ponadto nazwanie emocji, którą odczuwasz, czy przyznanie się do tego, że czujesz żal, pomoże ci zaakceptować emocje, które doświadczasz, i staną się one łatwiejsze w zarządzaniu.

Kiedy żałujesz czegoś poważnego, np. gdy pracowałaś zbyt długo, gdy twoje dzieci były małe lub pozostawałaś w złym związku, spróbuj przypomnieć sobie, że żal jest powszechnym ludzkim uczuciem (bez względu na to, co ludzie będą twierdzić na twój temat). Wszyscy jesteśmy niedoskonali. Nie musisz zawsze być optymistą i śmiać się, kiedy jest ci źle, bo tak wypada. Żal to tylko żal.

3. Nie podcinaj sobie skrzydeł

Żal może sprawić, że staniemy się nadmiernie niezdecydowani lub zaczniemy unikać sytuacji, które mogą się wydawać trudne. Na przykład nieudane związki mogą prowadzić do unikania randek.

To, że podjęłaś kilka mniej idealnych decyzji, nie oznacza, że jesteś skazany na permanentną porażkę w tej dziedzinie. Poza tym nie wszystko, co się dzieje, zależy tylko od ciebie, więc branie odpowiedzialności za każdą niepowodzenie jest nie tylko frustrujące, ale i niebezpieczne dla zdrowia. Psychlożka kliniczna Alice Boyes uważa, że wiele łatwiej jest znaleźć rozwiązania, które ułatwią reagowanie na różne sytuacje, niż całkowicie wyeliminować nawyki, które mogą przysparzać problemy. Np. jeżeli boisz się jeździć na rowerze po jezdni, znajdź trasy ze ścieżkami rowerowymi. W ten sposób nie zrezygnujesz z rzeczy, którą lubisz, ale znajdziesz sposób na to, by hobby było w 100 proc. satysfakcjonujące.

4. Daj sobie czas na zaakceptowanie własnych uczuć

Aby skutecznie radzić sobie z żalem, ważna jest równowaga w codziennym życiu. Ciągłe i obsesyjne wątpienie we własne możliwości i umiejętności będzie sabotować twój wewnętrzny spokój. Dlatego warto pozwolić sobie na czucie żalu, a przede wszystkim przyznanie się sobie do tego, że jest się poirytowanym czy niezadowolonym.

Alice Boyes, w książce "The Anxiety Toolkit" pisze, że ludzkie emocje należy rozpatrywać jako drogowskaz.Sygnalizacja świetlna nie przydaje się, jeśli czerwony lub zielony będzie stale podświetlony. Światło na skrzyżowaniu jest użytecznym sygnałem, tylko jeśli się zmienia”. Emocje właśnie takie są. Są zaprojektowane tak, by się pojawiać, a potem znikać. Stają się trudne dlatego, że mamy zwyczaj je roztrząsać, analizować, rozkładać na czynniki pierwsze. Pod ich wpływem wystawiamy siebie na samokrytycyzm lub z drugiej strony zaczynamy je unikać.

Jeśli zaś pozwolisz swoim emocjom na naturalną pracę, często będzie to bardziej efektywne i skuteczne niż próba zrobienia czegoś, co zmusi ich do odejścia – to może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.