Ze sportów najbardziej lubię brydża i scrabble. Co tracę?

Ewa Chodakowska: Nasze ciało może nam służyć 120 lub 50 lat – zależnie od tego, czy każdego dnia mu pomagamy, czy je krzywdzimy. Mamy ogromny wpływ na nasze zdrowie, aż w 70 proc. decyduje o nim nasz styl życia, nie geny.

Tylko że to jest strasznie odległa perspektywa – być kiedyś zdrową siedemdziesiątką. A ja chciałabym coś od razu.

Ale ruch daje ci wypłatę natychmiast! Badania naukowe potwierdzają, że zmienia się chemia w mózgu, dzięki czemu czujesz się szczęśliwa, masz poczucie satysfakcji, że coś dla siebie zrobiłaś, czujesz siłę i energię.

Ja wiem, ale dlaczego droga do tych endorfin musi wieść przez takie okropne zmęczenie?

Kłamstwo, straszne kłamstwo! Wystarczy zacząć od 10-15 minut dziennie. Nigdy nie oczekuję, że osoba, która dotąd w ogóle nie ćwiczyła, nagle rzuci się na głęboką wodę i zrobi trening 45-minutowy. Zacznij od pięciu minut dziennie, następnego dnia zrób sześć, za tydzień dziesięć. Jak bardzo się zmęczysz przez pięć minut? Zawsze namawiam do tego, żeby zaczynać od małych kroków. Zaczynamy nie od wejścia na Mont Blanc, tylko od małej górki na osiedlu.

Pozostało 93% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej