15 kwietnia 1949 roku to data powstania jednej z najpopularniejszych polskich marek kosmetycznych. Początkowo firma była zarejestrowana pod nazwą Wytwórni Artykułów Chemiczno-Gospodarczych Spółdzielni Pracy BARWA. Rok później powstało logo, które choć w odświeżonym kształcie, funkcjonuje do dziś. Symbolem od lat niezmiennie jest papuga. Dziś to jedna z nowocześniejszych firm kosmetycznych ze światowej klasy parkiem maszynowym i zautomatyzowaną linią produkcyjną.

Mydła w kostce przeżywały swój największy rozkwit w latach 70. Produkt skierowany był do szerokiego grona odbiorców, a jego produkcja była oparta aż o 11 wariantów. Wśród nich znalazły się mydła siarkowe, undecylenowe, salicylowe, ichtiolowe, tatarakowo-chmielowe i dziegciowe. Część z nich, produkowana jest do dziś. W związku z takim zainteresowaniem – w 1979 roku Barwa uruchomiła zautomatyzowany ciąg do produkcji mydła.

Mydło Powszechne® od lat gości w milionach polskich gospodarstw domowych. Produkowane jest od 1949 roku. Z okazji 70. urodzin marki na rynku dostępna jest seria jubileuszowa z komiksowymi opakowaniami prosto z czasów PRL. To 6 różnych tekstów adresowanych zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Mydło Powszechne na bazie roślinnej jest w 99,94% naturalne – odpowiednie dla wegan. To idealny kosmetyk dla osób z wrażliwą skórą. Nie zawiera składników zapachowych, barwników.

Rok 2005 to wprowadzenie na rynek kosmetyków antytrądzikowych na bazie siarki do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Barwa, jako pierwsza firma w Polsce zaproponowała produkty dla młodzieży, która zmagała się z tego typu problemami. Natomiast już w 1977 roku powstał pierwszy produkt z tej serii – mydło siarkowe. Obecne partie mydła, nie mają folii w środku, a są umieszczane jedynie w kartoniku.  Marka Barwa zrezygnowała z folii z uwagi na ochronę środowiska zgodnie z nurtem zero waste. Linia z siarką trafiła na półki w odmienionych opakowaniach i ulepszonej formule. Nowy layout serii nawiązuje do natury, z której pochodzą minerały i surowce zawarte w produktach oraz do wolności, którą daje cera bez trądziku.

W 2018 roku marka zaprezentowała nową identyfikację wizualną firmy. Logo nawiązuje do tradycji, ale podkreśla też przemiany, które zaszły w przedsiębiorstwie  w ostatnich latach. Znak składa się z sygnetu wywodzącego się z wizerunku papugi oraz logotypu Barwa Cosmetics.

Firma nieustannie poszerza ofertę popularnych szamponów i odżywek do włosów Barwa Ziołowa®. To linia kosmetyków do włosów oparta na dobroczynnym działaniu naturalnych składników. Bazuje na roślinnych ekstraktach i tradycyjnych recepturach znanych w Polsce od pokoleń.

Ostatnie nowości to Szampon Barwa Ziołowa® Lawenda przeznaczony do pielęgnacji włosów przetłuszczających się i z łupieżem oraz Czarny Bez polecany szczególnie do pielęgnacji włosów siwych i blond, nabierających żółtawej (ciepłej) barwy, tracących kolor po zabiegach koloryzacyjnych. Koktajl ziołowy z linii Barwa Ziołowa® to znana od pokoleń wcierka, czyli płynna odżywka wzbogacona ziołowymi wyciągami. Przeznaczona jest szczególnie do pielęgnacji włosów wypadających i bardzo osłabionych. Skutecznie regeneruje zniszczone włosy, odżywia osłabione cebulki oraz hamuje proces wypadania. Teraz dołączyły jeszcze 3 nowe maski (lawenda, czarna rzepa i skrzyp polny), które są dopełnieniem linii. Maski dogłębnie odżywiają i zmiękczają włosy, przywracają włosom pełen blask, nadając im zdrowy wygląd.