Kolor ma znaczenie. A zmiana z niebieskiego na czerwony może się okazać kontrowersyjna. Wyemitowana w październiku 2017 r. w Wielkiej Brytanii reklama podpasek szwedzkiej firmy Bodyform uważa się za pierwszą na świecie, w której zamiast niebieskiego płynu pojawił się czerwony.

Reakcje były skrajne – od obrzydzenia po zachwyt. „Czekam na siku, kupę przy pieluchach oraz penisy zamiast konarów w środkach na potencję” – pisała jedna z użytkowniczek pod informacją zamieszczoną na facebookowym profilu „Wysokich Obcasów”.

„Brawo dla tych, którzy porównują sranie do menstruacji. Spychanie miesiączek z głównego dyskursu (między innymi poprzez pokazywanie krwi jako niebieskiej) powoduje, że kobiety muszą się ukrywać z tym, co czują, a świat traktuje okres albo jako chorobę, albo jako coś, co nie zwalnia z wysiłku fizycznego” – kontruje inna. Cynicy puentowali: „Brawo. Problem Pierwszego Świata rozwiązany”.

W reklamie przypominającej raczej klip muzyczny niż typową prezentację środków higienicznych oprócz czerwonego płynu pojawiają się też: mężczyzna kupujący podpaski, dziewczyna w czerwonym stroju kąpielowym pływająca w basenie na wielkim materacu (w kształcie podpaski), strużka krwi ściekająca po nodze pod prysznicem, impreza, na której bawi się m.in. kobieta przebrana za podpaskę. Na końcu napis: „Miesiączka jest normalna. Tak jak powinno być pokazywanie jej”. Całość jest zabawna, dynamiczna, a jednocześnie subtelna i zmysłowa. Ale brytyjska 20-sekundowa wersja jest jedynie ekstraktem z ponaddwuminutowego filmu skierowanego na rynki skandynawskie.

W nim pokazane są też dziewczyny czytające wiersze, hipnotyzujące czerwone krople pływające po ekranie, uczennice podające sobie podpaski na lekcji, dziewczyna w bluzie z napisem: „Sangro. No necesito tu aprobación” (Krwawię. Nie potrzebuję twojej aprobaty), czy kobiety pytające przy kolacji z przyjaciółmi, czy mają podpaski. Tak zwyczajnie, jakby prosiły o podanie soli.

Kobiety z twarzami przeciętymi bólem, śmiechem, płaczem. Jeżdżące na motorach, kierujące ruchem drogowym. Końcowa plansza – ukryte za mozaiką pikseli majtki z wklejoną podpaską. Na nich napis: „Widok krwi menstruacyjnej jest niedopuszczalny, Assorted TV Broadcast Authorities Worldwilde, 2017”. Całej kampanii patronuje hashtag #bloodnormal, czyli „normalna krew”.

Pozostało 87% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej