29. Warsaw Film Festival - 10 filmów o kobietach

red.
Tegoroczny Warsaw Film Festival odbędzie się w dniach 11-20 października. Przedstawiamy subiektywny wybór filmów o tematyce kobiecej
1 z 11

Warszawski Festiwal Filmowy

W roku 2009 Warszawski Festiwal Filmowy wszedł do grona czternastu wydarzeń, akredytowanych przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Producentów Filmowych (www.fiapf.org) jako międzynarodowe festiwale filmowe ? obok festiwali takich jak Cannes, Wenecja, Berlin, Locarno, San Sebastian, Karlowe Wary, Tokio, Moskwa, Mar del Plata, Montreal, Szanghaj, Kair, i Goa.

W tym roku festiwal odbędzie się między 11 a 20 października.

Pierwszy festiwal odbył się w 1985 roku i nazywał się Warszawski Tydzień Filmowy.





Więcej informacji o festiwalu i program dostępny na stronie www.wff.pl

2 z 11

Ani słowa więcej

Elegancka i urocza, nowoczesna komedia romantyczna śledzi perypetie pewnej rozwódki. Rozwiedziona i samotna Eva (Julia Louis-Dreyfus) pracuje jako masażystka. Kiepsko radzi sobie ze zbliżającym się wyjazdem córki na studia, przeżywając syndrom pustego gniazda. Na przyjęciu poznaje przyjemnego, zabawnego i podobnie myślącego Alberta (James Gandolfini). Po nieudanym małżeństwie Eva jest ostrożna, nie bez oporów angażuje się w znajomość. Równocześnie Eva zaprzyjaźnia się z nowa klientką salonu masażu, poetką Marianne (Catherine Keener), która raczy ją opowieściami o swoim byłym mężu... Nicole Holofcener, jedna z najbardziej bystrych i szczerych obserwatorek relacji międzyludzkich w amerykańskim kinie niezależnym, posiada rzadką umiejętność pokazywania emocjonalnej prawdy w komicznych sytuacjach. Ostra, wnikliwa komedia, która humorystycznie przedstawia życiowe zamieszanie jakie powstaje, gdy próbujesz zaangażować się w nowy związek. Ostatnia rola nieodżałowanego Jamesa Gandolfini. (Pokazy Specjalne).



Enough Said, reż. Nicole Holofcener (USA 2013), 93 min.

3 z 11

Drobiażdżek

"Dziękuję bardzo za opowiedzenie światu tej historii. Nazywam się Olivia Zinnah i jestem z Liberii. Ludzie w moim kraju doświadczyli wiele przemocy, nadużyć i gwałtów, ale nie mówimy o tym. Wstydzimy się. Ja nigdy nikomu o tym nie powiedziałam. Myślałam, że to była moja wina, że zgwałcono mnie kiedy miałam siedem lat." Wstrząsający dokument opowiadający historię dziewczynki, która w wieku 9 lat trafia do szpitala. Jest okaleczona i niedożywiona w stopniu zagrażającym życiu. Wierząc, że jej stan jest wynikiem czarów, matka ukrywała ją przez lata w domu. Lekarze oświadczają, że to wynik niezwykle brutalnego gwałtu, jakiego doznała. Dzięki nieoficjalnej pomocy policjanta oraz lokalnych dziennikarzy udaje się odkryć prawdę o historii Olivii. Poznajemy tożsamość prześladowców, odkrywamy sieć intryg i korupcji. Film pokazuje determinację Olivii w walce o życie oraz cenę jaką ona i rodzina płaci za ujawnienie prawdy. Według raportu Lekarzy Bez Granic z 2011 roku, 92% ofiar gwałtu w Liberii nie miało osiemnastu lat. (Sekcja Świat Dzisiaj DOX).





Small Small Thing, reż. Jessica Vale (USA 2013) 83 min.

4 z 11

Gloria

Gloria jest 58-letnią rozwódką. Jej dorosłe dzieci wyprowadziły się już z domu. Gloria nie ma zamiaru spędzać reszty życia samotnie, ani zostać pełnoetatową babcią. Jest energiczna, inteligentna i pełna życia. Nie chce godzić się na żadne kompromisy w sprawach sercowych. Chce prawdziwego romansu, najlepiej z kimś, kto kocha tańczyć. Nocami chodzi więc do klubu, gdzie na parkiecie spotykają się single w średnim wieku. Pewnej nocy poznaje Rodolfo. Wydaje się, że to jej ostatnia szansa na miłość... Tragikomiczny portret pełnej mocy kobiety, która walczy o swoją godność i niezależność pomimo targających nią sprzecznych emocji. (Pokazy Specjalne).





Gloria, reż. Sebastián Lelio (Chile, Hiszpania 2013) 104 min.

5 z 11

Krople Nieba: Zupa Życia

Yoshiko Tatsumi ma 88 lat i w Japonii uważana jest za guru gotowania. Gotuje znaną w całym kraju Zupę Życia, która odżywia nie tylko ciało, ale także umysł i duszę. Jej głęboka miłość i zrozumienie natury sprawia, że prymitywne pojmowanie słów "jedzenie", "gotowanie" nabiera filozoficznego znaczenia "aktu miłości', "sensu człowieczeństwa". Dokument zagłębia się w historię powstania słynnej zupy. Yoshiko zawsze używa najlepszych składników od najlepszych producentów. Gotuje z uwagą, troską i szacunkiem, by przynosić radość życia. Ci, którzy jedzą Zupę Życia, od małych dzieci po starców, cieszą się wewnętrzną harmonią. Film dokumentuje bezcenne zapisy rozważań Yoshiko na temat świętości jedzenia i życia. Mówi reżyser: "Yoshiko przypomina nam, że prawdziwe życie pochodzi od dobrej żywności i jej źródła. Japońskie jedzenie jest symbolem tradycji od setek lat. Niestety ostatnio tracimy źródło, z którego pochodzi piękno naszej tradycji. Naszym obowiązkiem jest zadbać o to co jemy i co będą jeść nasze dzieci i wnuki." (Konkurs Dokumentalny).





Tatsumi Yoshiko / Drops of Heaven / Ten no shizuku: Tatsumi Yoshiko Inochi no Soup, reż. Atsunori Kawamura (Japonia 2012) 113
min.

6 z 11

Nadużycie słabości

Film na podstawie autobiograficznych wydarzeń. W 2004 roku obrazoburcza francuska reżyserka Catherine Breillat dostała udaru mózgu, w wyniku którego sparaliżowana została jej lewa strona ciała. Trzy lata później spotkała Christopha Rocancourta, nałogowego oszusta, który stał się literacką gwiazdą, i zaproponowała mu główną rolę w filmie, nad którym pracowała. W trakcie spotkań rozwija się między nimi destrukcyjny związek. Breillat jest brutalnie szczera w stosunku do tej części swojej przeszłości; bohaterka filmu zapytana jak mogła się dać w to wszystko wciągnąć, odpowiada "To byłam ja... i nie ja". Rolę reżyserki i autorki gra, jak zawsze niezwykła, Isabelle Huppert. W rolę Vilko wcielił się raper Kool Shen. W 2009 roku Breillat opisała tę historię w książce "Nadużycie słabości", której tytuł jest określeniem używanym w prawie francuskim. (Konkurs Międzynarodowy).





Abuse of Weakness / Abus de faiblesse, reż. Catherine Breillat (Francja, Belgia, Niemcy 2013) 104 min.

7 z 11

Powrót Agnieszki H.

Wielowątkowa opowieść o Agnieszce Holland i jej więziach z Czechami. Obserwujemy pracę reżyserki nad serialem "Gorejący krzew" o samospaleniu w Pradze w 1969 roku Jana Palacha. Agnieszka Holland podczas tego jednego z najważniejszych wydarzeń w historii komunistycznej Czechosłowacji była studentką słynnej praskiej szkoły filmowej FAMU. Ten powrót do czasów studenckich będzie także powrotem do wydarzeń późniejszych - do przyjaźni jakie łączyły reżyserkę z Czechami w czasie emigracji czy Aksamitnej Rewolucji. Film pokazuje jak bardzo przeżycia z lat 1966-71, spędzonych w Czechach, zaważyły na jej późniejszych losach i jaki miały wpływ na jej filmową twórczość. Oglądamy fragmenty jej filmów, słuchamy opowieści samej Agnieszki Holland, która opowiada o sobie Jackowi Petryckiemu, wieloletniemu przyjacielowi. W filmie mówią o wspólnych ideałach z lat młodości, ludzkiej potrzebie do życia w wolności i prawdzie, ważnych życiowych wyborach w sytuacji presji politycznej i zwykłej, ludzkiej uczciwości w czasach totalitaryzmu. (Konkurs Dokumentalny).

Returns of Agnieszka H. / Návraty Agnieszky H., reż. Krystyna Krauze, Jacek Petrycki (Polska, Czechy 2013) 70 min.

8 z 11

Sarah woli biegać

Stylowa i dowcipna kronika seksualnego przebudzenia młodej kobiety w pełnometrażowym debiucie Chloé Robichaud. Sarah ma 20 lat, jest cicha, drobna i, ze swoimi wielkimi oczami, dosyć atrakcyjna. Jest też utalentowaną biegaczką na średnich dystansach. Właściwie nic poza tym dla niej nie istnieje. Nie ma przyjaciół, ani chłopaka. Sarah kocha tylko bieganie. Jej życie ma się zmienić, kiedy dostaje zaproszenie do najlepszego programu dla lekkoatletów w Montrealu. To jednak wymaga wyjazdu z rodzinnego domu. Matka uważa, że to zły pomysł i nie chce jej pomóc w tym ani finansowo, ani w żaden inny sposób. Ale Sarah chce tylko biegać? Słodko-gorzka opowieść o biegu ku dorosłości, który nie obywa się bez potknięć. Film miał premierę na festiwalu w Cannes 2013 w sekcji Un Certain Regard. (Sekcja Odkrycia).





Sarah Prefers To Run / Sarah préfere la course, reż. Chloé Robichaud (Kanada 2013) 97 min.

9 z 11

Spotkanie rodzinne

Po kilku latach spędzonych za granicą, Lili wraca do domu. Jej matka, Antonia, wymusza na dziewczynie obietnicę, że najbliższy miesiąc spędzi na odnawianiu więzi rodzinnych. Rodzinne tournée jest pełne nieoczekiwanych spotkań. Lili cofa się do czasów dzieciństwa i konfrontuje z dawnymi lękami. Widzi swoje obecne frustracje i ograniczenia, jakie dostała w spadku. Zdaje sobie sprawę, że wydarzenia z dzieciństwa wciąż wybrzmiewają w dorosłym życiu. Niewinne z pozoru relacje, stają się dla Lili prawdziwym katharsis. Reżyserka na plan filmu zaprosiła całą swoją rodzinę, żeby zagrała? siebie. Jedyną profesjonalną aktorką była Nuria Gago, która zastąpiła Torres w roli głównej bohaterki, Lili. (Konkurs 1-2)





Family Tour, reż. Liliana Torres (Hiszpania 2013) 99 min.

10 z 11

W ukryciu

Reżyser "Różyczki" opowiada o niezwykłej więzi emocjonalnej między dwiema kobietami. Radom, schyłek drugiej wojny światowej. Po śmierci matki młoda wiolonczelistka Janina mieszka tylko z ojcem. Pewnego dnia ojciec decyduje się udzielić schronienia w ich mieszkaniu młodej Żydówce, Ester. Janinie początkowo trudno jest pogodzić się z nową sytuacją, stopniowo jednak zaczyna się interesować przymusową lokatorką. Czas upływa. Życie na niewielkiej przestrzeni mieszkania, w ciągłym niebezpieczeństwie powoduje, że relacje między dwiema dziewczynami stają się coraz bardziej intymne. Kobiety zaczynają żyć w swoim własnym świecie, zdane tylko na siebie. Niezwykła więź emocjonalna między dwiema kobietami przemienia się w pasję... (Konkurs Międzynarodowy).





In Hiding, reż. Jan Kidawa Błoński (Polska 2013) 103 min.

11 z 11

Wstrząs

Abby ma czterdzieści kilka lat i jest lesbijką. Wraz z żoną i dwójką dzieci mieszka na przedmieściach Nowego Jorku. Jest gospodynią, która prowadzi życie perfekcyjnej pani domu. Pewnego dnia Abby ulega niegroźnemu wypadkowi, ale coś w niej się zmienia. Zaczyna przyglądać się swojemu przewidywalnemu życiu żony na przedmieściach. Wie już, że chce czegoś innego. Zaczyna spędzać więcej czasu w mieście, z dala od dzieci i obowiązków gospodyni domowej Abby odnajduje w sobie inną kobietę - cielesną, tajemniczą i wolną. Jej stłumione libido odżywa na nowo i znajduje spełnienie w świecie lesbijskiej prostytucji. Abby zaczyna żyć podwójnym życiem i tylko początkowo udaje się jej zachować równowagę . Nagrodzony w Berlinie zabawny, erotyczny debiut wnikliwie stawiający pytania o to, czym jest ryzyko w naszym życiu i jakie ma konsekwencje. Czy jest lekarstwem na stagnację w małżeństwie i w życiu? (Sekcja Odkrycia).





Concussion, reż. Stacie Passon (USA 2013) 93 min.

Więcej na ten temat: film, kino kobiece, warsaw film festival
Przewiń i czytaj dalej Wysokie Obcasy